רווח או הפסד

האדם שוויתר על כל הרווחים אך לא הפסיד דבר

הוא אגרונום וחקלאי ועם תחילת שנת השמיטה נטש את השדה שלו והשאיר אותה שוממה • בראיון חריג בתוכנית הכלכלית הוא מספר על ההפסדים והרווחים • מה גרם לו לקבל את ההחלטה ומה הוא קיבל מאברכים (מעניין)

משה מנס | כיכר השבת |
"הרווח לא תמיד כלכלי, הוא יכול להיות זמן בבית המדרש או זמן איכות עם המשפחה" (צילום: כיכר השבת)

שלום וברכה, בתוכנית הכלכלית אנו מדברים בדרך כלל על איך להרוויח כסף, אך הפעם הפוך. והיום אתנו האגרונום והחקלאי יהודה אלון ממושב בני דקלים, מי שנטש את השדה שלו.

"מה אתה מגדל בשדות שלך?"

"ענבים ליין וענבי מאכל ובקיץ חסה ושומר. חסה ושומר עכשיו אין, לא מגדלים ובענבים אנחנו עושים את המקסימום. רק את מה שמותר על פי ההלכה כדי להחזיק את העץ לשנים הבאות.

"כמה שנים אתה חקלאי?."

"זו שנה ראשונה בעסק שלי, שותף עם חקלאי שכבר 40 שנה מגדל ענבים וזו פעם ראשונה שהגענו לשמיטה, זה דבר שלא חשבנו עליו מראש. החסה והשומר עוזר לנו לגלגל את הכסף. אתה בונה על זה כדי שיתן לך מרווח נשימה כלכלי עד שתראה כסף מהענבים".

"למה? למה לא היתר מכירה?"

"שאלה קשה. היא לא חד משמעית אצל אף חקלאי. אצלי זה חשיבה מצפונית."

"מה עזר לך לקבל את ההחלטה?"

"תראה, יש לנו מצוות מיוחדות לנו לחקלאים. היו הרבה שיקולים ועם כל החישוב הכלכלי של הקמת עסק, דווקא על הנושא הזה לא חשבנו. מישהו מקרן השביעי שאל והפתיע אותי, אז הלכתי ובדקתי וחשבתי איך אני יחיה, איך אשלם לבנק".

"ומה עזרו לך קרן השביעית?"

"הם באו ואמרו 'אנחנו יודעים שאתה לא הולך להרוויח, אבל אנחנו גם יודעים שיש המון הוצאות שאתה ממשיך לשלם, את השכירות על האדמה, את מכסות המים, את האישורים לפועלים ואת הריבית לבנק וגם את הבלאי על הציוד' בחישוב אצלי זה הוצאות של למעלה שלושים אלף שקל. אז קרן השביעית באו ואמרו 'שנעזור לך שתפסיד כמה שפחות'. זה עזר לי עם ההתלבטות. זה מה שגורם לחקלאי להבין שאני בפנים".

"אתה משוחח עם עוד חקלאים, מה הם אומרים?"

"אני חקלאי בעצמי שנה ואני אגרונום ואני בקשר עם מאות חקלאים, התייעצתי אתם. כל חקלאי ששומר שמיטה, אמר לי עד שלא תשמור, לא תבין. הברכה נמצאת."

"יש לי שאלה קשה, מדברים כל הזמן על הברכה, סיפורי הישועות. אבל זה לא חייב להיות ככה, הברכה היא לא תמיד כספית ואולי לפעמים צריך לכאורה לשלם על קיום המצוות?"

נכון. אבל דבר ראשון אנחנו לא יודעים עם כמה כסף היינו אמורים לסיים את השנה הזו. דבר נוסף, הרווח לא תמיד כלכלי, הוא יכול להיות זמן בבית המדרש או זמן איכות עם המשפחה. אני יכול לגלות לך שאת הרווח הגדול כבר עשיתי.

אספר לך. בתקופת סוכות השנה, אמא שלי התקשרה אלי, אמרה שאבא לא מרגיש טוב. הורים שלי מתגוררים באילת וביום רגיל של עבודה במשק, אין סיכוי שהייתי הולך לבדוק מה איתו. אבל עכשיו שאני לא עובד והיה לי את הזמן לנסוע. נסעתי ואבא שלי נפטר אחרי כמה ימים. אני יודע עכשיו להגיד, שבזכות מצוות שמיטה זכיתי להיפרד מאבא שלי. זה היה הרווח הערכי שלי.

בהמשך הראיון מספר יהודה אלון על הקושי הגדול ביותר, מה הוא עושה ביום יום ללא עבודה וחושף עוד מעולמו של גיבור כוח.

וציוויתי את ברכתי!

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר