למטרת תחקור האירוע

האירוע הקשה ב'אגוז'; הרמטכ''ל הכריז עוצר

פרטים ראשונים עולים מחקירת האסון שאירע אמש ביחידת אגוז בו נהרגו שני קצינים מאש כוחותינו • הרמטכ"ל הכריז על עוצר פעילות בצבא במטרה להפיק מסקנות • הפרטים (צבאי)

שלומי מלוביצקי | כיכר השבת |
רב-סרן איתמר אלחרר ורב-סרן אופק אהרון ז''ל (צילום: דובר צה"ל)

פרטים ראשונים עולים מחקירת האסון אמש (רביעי) ביחידת אגוז בו נהרגו שני קצינים מאש כוחותינו, מפקד פיקוד המרכז אלוף יהודה פוקס חשף פרטים ראשוניים מתחקיר האירוע.

בתדרוך שערך שיתף בפרטי החקירה הראשונית: "איבדנו שני מפקדי פלגות רציניים ואיכותיים מהמעולים שלנו שניבאו להם עתיד גדול בצבא. איתמר גדל בגדוד 51 ויועד לצאת השנה לשלוש שנות לימודים, ואופק שגדל באגוז ומתוכנן היה להתקדם בקצין לתפקיד כרב-סרן בכיר, סמג"ד בגולני או מפקד מגמה בבא"ח".

על פי הפרטים, לילה קודם לאסון נגנבה מהבסיס משקפת לילה, בתום אימון הלילה תודרכו החיילים על שמירה והלכו לישון. לאחר התדריך יצאו מספר מפקדים בניסיון לערוך חיפוש אחר הגנב, מבלי לדעת זה על זה, בין המפקדים שיצאו היו גם שני הקצינים שנהרגו אמש.

כ-200 מטר מהמאהל עלתה רביעיית מפקדים על מנת להשקיף, במקביל, הגיע הקצין ממרחק של כ-250 מטרים מהם, המפקדים זיהו אותו ממרחק באמצעות משקפות לראיית לילה כחשוד ולא היו מודעים לכך שמדובר בקצין, הם צעדו לכיוונו עד שהגיעו לטווח קרוב אליו.

הרביעייה צמצמה את הטווח, זאת בזמן שהקצין סורק את האיזור ולא מזהה דבר, בשלב זה דריכותו ירדה אך לפתע נשמע רעש והוא הסתובב מיידית לאחור כשהוא מזהה את רביעיית המפקדים, שני הצדדים משוכנעים כי לפניהם עומד חשוד. יצויין, כי אלוף פיקוד המרכז ציין כי בשונה ממה שצויין בחקירה הראשונית, המפקדים לא פעלו על פי נהלי הפתיחה באש אך הדגיש כי הם פעלו כראוי וזיהו תחושת סכנה בטווח קרוב.

אירוע הירי התרחש בתוך שניות כשתוך כדי הצעקות הלוחמים קלטו במהירות את שאירע והחלו לטפל בנפגעים משני הצדדים, בין היורים היו גם ארבעת המפקדים אך הם לא פגעו בקצין. על פי ההערכה הקצין היחיד ירה ראשון ופגע. הכוחות לא נשאו עליהם אפילו מכשירי קשר ונאלצו להשתמש בנייד האישי שלהם על מנת לתקשר. הכוח הקפיץ במהירות כוח רפואה מגדוד שריון שהתאמן סמוך, אך מאמצי הכוחות לא הועילו.

הקצין פוקס הסביר את האירוע: "סובייקטיבית, יש פה זיהוי מטווח אפס של שני חמושים לפחות מכוונים אליך נשק מטווח קצר מאוד בהבנה שאין לו שנייה אחת, ונפל למארב. יש אנשים במאהל שידעו שהם יצאו אבל שני הכוחות עצמם לא ידעו אחד על השני והם לא היו עם קסדות עליהם".

"במרחב זה היו גניבות, הם סיימו את האימון וחשבו שהגנבים יחזרו ואם יבואו בשקט יש סיכוי שיתפסו אותם. אין קשר בין האירוע הזה לשינוי האחרון בהוראות פתיחה באש", הדגיש, "הלוחם פה פעל מהר תוך קבלת החלטה בשניות".

מוקדם יותר, הגיע הרמטכ''ל לזירת האירוע קיים תחקור ושוחח עם מפקדים, בתום ביקורו אמר: "אני מבקש לשלוח את תנחומיי העמוקים למשפחות ההרוגים, משפחת אהרון ומשפחת אלחרר ואני רוצה לחזק את כל החיילים והמפקדים המעורבים באירוע".

״השמירה על חיי אדם היא בראש מעיינינו", הדגיש, "חובתנו לתחקר את האירוע ביסודיות ולהפיק ממנו לקחים בכל התחומים, בכל הנושאים ובכל רמות הפיקוד״.

"נרד לעומק הדברים ונעשה זאת בטווח הזמן המיידי. במקביל, הוריתי על יום של עוצר פעילות בכל הצבא, שמטרתו למידה של האירועים שהתרחשו לאחרונה בצה״ל. חובה על כולנו ללמוד אותם, להעמיק בהם וליישם את הלקחים בהתאם. אסור לנו לפסוח על אף סעיף בכדי למנוע את האירוע הבא. צה״ל נבחן בפעילות המבצעית והישגיה ובאיכות האימונים, אך לא פחות מכך בשמירה על חיי אדם. עלינו לעשות כל שביכולתנו כדי למנוע אירועים מסוג זה״.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר