מבחן הפרקליטות

עסקת טיעון עם קלון תהיה בושה לנתניהו // אלי דן

לא מן הנמנע שהסיבה שהמגעים לעסקת טיעון בימים אלו, נובעת מכך שנתניהו יודע כי התמשכות ההליך המשפטי יתכן ותוביל לאותה תוצאה שניתן להשיג אותה כבר עכשיו // דעה (טור)

אלי דן | כיכר השבת |
ראש הממשלה לשעבר נתניהו (צילום: Noam Revkin Fenton/Flash90)

אולי הספקתם לשכוח, אך בשנים האחרונות ועד להדחתו של נתניהו, מקהלת מתנגדיו זמררה סינגל אחיד "המושחת אוחז בכיסא ראש הממשלה כמפלט ממאסר, מטרתו היחידה היא לרסק את שלטון החוק לצמיתות ולשלוט כרודן לנצח" הטענה הזו בדיוק עומדת למבחן בימים אלו.

כעת מוצעת לנתניהו עסקת טיעון המחלצת אותו מיידית ממאסר, ובמקביל מנטרלת אותו מלחזור לכס השלטון, על ידי הטלת קלון על צווארו ל-7 שנים.

לו יש אמת בטענות שהופנו כלפיו, הרי שנתניהו אמור לחתום על כל עסקת טיעון, גם אם יש בה קלון, ובלבד שיפטר ממאסר. למעשה, אם יגיש נתניהו את ראשו הפוליטי על מגש של כסף לידי הפרקליטות, ויקבל על עצמו הרחקה -לצמיתות דה-פקטו- מפעילות פוליטית, יהיה זה עבורו אות קלון אמיתי המוכיח את טענת מתנגדיו שהיצמדותו לכיסאו נובעת מחששו מבית הכלא.

לעומת זאת, לו יסרב נתניהו לכל עסקה המחייבת אותו בקלון, יאלצו גם מתנגדיו המרים להודות כי מדובר בפטריוט ישראלי אמיתי הבטוח בחפותו ומסכן את חירותו, על מנת לחזור להנהגת המדינה.

המבחן של הפרקליטות

נתניהו ותומכיו טענו לאורך כל הדרך כי באישומים נגדו "אין כלום, כי לא היה כלום", וכי החקירות הן פוליטיות ונועדו להדיח מתפקידו ראש ממשלה "חזק מהימין". לעוקבים ההדוקים אחר משפט נתניהו, אין צורך לחדש שהעדויות נגד נתניהו אמנם לא קרסו בקול רעש גדול, אך הסתכמו עד כה בקול ענות חלושה. מדברים רבות על ההר שהוליד עכבר, במקרה דנן, לא צריך להיות משפטן דגול בשביל להבין שככל הנראה הר האישומים מעובר בחולדה, לכל היותר חתול שמן, לא מעבר לכך.

אם תסיר הפרקליטות את האישומים בשוחד, אך תתעקש על סוגיית הקלון, הרי שייווכח כי צדק נתניהו בטענתו כי חקירותיו וההאשמתיו מצחינות מפוליטיקה ומטרתם היחידה הייתה סילוקו מבלפור לצמיתות.

לעומת זאת, אם תוותר הפרקליטות על סוגיית הקלון, היא אכן תותקף קשות ובצדק מכל הצדדים, אך יהיה זה חיזוק לטענתה כי ידיה נקיות מתפירת תיקים. זו לא תהיה הוכחה מכרעת, אך יהיה זה חיזוק לא מבוטל.

הטרור: כיצד יוכל המערב לנצח

את הכותרת הזו העניק נתניהו לספרו הראשון, חלק מסדרת ספרים בהם פרס את הדוקטרינה שלו למלחמה בטרור, באחד מספריו הוא כותב את הדברים הבאים "נקודת המוצא למאבק נגד הטרור היא הסירוב הגמור להיכנע לתביעותיו, בצד החלטה אמיצה להילחם בו עד חורמה".

אין ספק כי נתניהו עובר מסע טרור אישי בידי חלקים מהאליטות הוותיקות של ישראל בכלל, ומכלי התקשורת בפרט, מלבד כמה "צדיקים בסדום" משמאל כגון חיים רמון, וגדעון לוי.

נתניהו איננו קדוש מעונה, רחוק מכך, אך דרושה צביעות מיוחדת על מנת שלא להבחין במסע הצלב המנהלות עד לימים אלו ממש רוב מערכות התקשורת הדורשות בתוקף שלא לחתום עמו על עסקת טיעון ויהי מה. עד כדי כך הותרה הרצועה שאפילו את "רבם דקרו", גם את המשפטן הבכיר והוותיק בישראל השופט בדימוס אהרן ברק שצידד בעסקה, היו שמיהרו לגנות ולחרף.

לו ייכנע נתניהו לדרישת הקלון יהיה זה כתם בל יימחק על מורשתו, כמי שהחל את דרכו הפוליטית כ"מומחה בינלאומי לטרור" אך לבסוף נכנע לו.

בשורה התחתונה

לא מן הנמנע שהסיבה להתחממות המגעים לעסקת טיעון בימים אלו, נובעת מכך שנתניהו יודע כי התמשכות ההליך המשפטי יתכן ותוביל לאותה תוצאה שניתן להשיג אותה כבר עכשיו, רק בתוספת נכבדה של הון תועפות לטובת עורכי דינו. וגם הפרקליטות מבינה כי ניצחון בנוק-אאוט היא איננה צפויה להשיג.

עסקת טיעון הכוללת קלון ושלילת האפשרות לשוב לשלטון, תהיה בושה לנתניהו.

באותה מידה, הפלת עסקת הטיעון ע"י הפרקליטות בגלל סירובה לוותר על הקלון, תהיה בושה לפרקליטות.

כמובן קיימת גם האופציה כי מדובר בספין ונתניהו מציף את עסקת הטיעון רק על מנת לערער עוד יותר את הקואליציה המעורערת גם כך.

בכל מקרה, מזווית הראיה של האזרח הפשוט נראה כי נתניהו המיליונר איננו זקוק למסע התרמות מאזרחים פשוטים וקשי-יום, אלא חתימה על עסקת טיעון ללא קלון, זה המהלך הנכון גם עבור נתניהו וגם עבור הפרקליטות, ואולי גם עבור המדינה. עובדה, השמאל מתנגד.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר