"הדיון הפך תיאורטי"

כך מנסה המדינה לנצל את ההפסד בבג"ץ כדי לפגוע בלומדי התורה

גזירת המעונות של איווט ליברמן נדחתה לשנה הבאה, אך המדינה מבקשת למנוע את הדיון בבג"ץ שנועד למנוע את אפליית הלומדים לרבנות או לדיינות, בנימוק כי הנושא לא רלוונטי כעת (בארץ)

(צילום: פלאש 90)

המדינה כבר רשמה הפסד אחד בבג"ץ בנוגע לגזירת המעונות של שר האוצר איווט ליברמן, המבקש להתנכל לילדים קטנים רק בשל העובדה שהוריהם לומדי תורה - וכעת מנסה למזער נזקים ולמנוע את הדיון הבא בבג"ץ, תוך שימוש בפסיקה הקודמת שחייבה את דחיית הגזירה לשנת הלימודים הבאה.

כזכור, בין הגזירות בחוק ההסדרים הכלילו שינוי בהשתתפות המדינה בתמיכה בילדים קטנים השוהים במסגרות מפוקחות של מעונות יום, כך שלומדי תורה לא יקבלו סבסוד כפי שקבלו עד היום. אחרי מאבק משפטי ובהנחיית היועצים המשפטיים, נאלצה הממשלה להכיר גם בלומדים במסלולי דיינות או הוראה לצורך סבסוד, כמו סטודנטים הזוכים לסבסוד.

עם זאת, במסגרת הניסיון להתנכל לציבור החרדי באופן מכוון, הוגבלו לימודי הרבנות בשני היבטים: לפי משרד האוצר, אברך הלומד לרבנות יהיה זכאי למימון רק בתנאי שעבר כבר לפחות מבחן אחד עד לתחילת השנה הנוכחית (ינואר 2021) ובנוסף, רק בתנאי שעבר את המבחן בהצלחה. לשם השוואה, סטודנט הזכאי לסבסוד דומה לילדיו, אינו נדרש לעבור מבחן עוד קודם השנה בה לומד הילד במעון, וגם אינו נדרש לעבור את המבחן בהצלחה.

העותרים לבג"ץ, מטעם הארגון החרדי 'אמת ליעקב' ועמותת 'שמורה', טענו באמצעות עו"ד זלמן בלאק כי יש להוציא צו על תנאי ולהורות למשרד הכלכלה, אגף התקציבים במשרד האוצר והשרים הרלוונטיים להסביר "מדוע לא יושוו תנאי הסבסוד למעונות יום של לומדי דיינות ורבנות ללומדי מקצועות אחרים ויבוטלו התנאים שנקבעו ביחס ללימודי רבנות ודיינות למבחני התמיכה להשתתפות בשכר לימוד במעונות יום ומשפחתונים".

עוד דרשו העותרים החרדים מבג"ץ כי יורה למחוק את הסעיף "בו נקבע כי חרף שהמשיבים מכירים בלימודים לרבנות ודיינות כלימוד התורם ליציאה לעבודה, על האב לעבור בהצלחה מבחן "חובה" בשנה הקודמת לשנת הלימודים כתנאי לקבלת הסבסוד. בית המשפט הנכבד, יתבקש לקבוע כי הנרשמים ללימודי רבנות יקבלו סבסוד מהיום הראשון ללימודים, ללא כל תלות במבחן כזה או אחר".

"לחלופין יתבקש בית המשפט הנכבד, לקבוע תנאי ההצלחה במבחן יהיה בשנת הלימודים הרלוונטית – השנה בה ניתן הסבסוד. כמו כן, בית המשפט הנכבד יתבקש לבטל את הדרישה למבחן חובה, ולקבוע כי אף מי שעבר בהצלחה מבחן "בחירה" יזכה לקבל סבסוד".

בתשובתה, טוענת המדינה כי דווקא בהתבסס על ההפסד הקודם שלה, כאשר השופטים קבעו כי יש לדחות את הפגיעה בלומדי התורה לשנת הלימודים הבאה - אין טעם לדון כעת בעתירה המבקשת להשוות את תנאי הלומדים לרבנות או לדיינות לתנאים של שאר הסטודנטים, לגבי קבלת זכאות להשתתפות המדינה בהוצאות שהות ילדיהם במעונות היום.

"על רקע משמעותו האופרטיבית של פסק הדין האמור, דומה כי בשלב זה הפכו העתירות שבנדון לתיאורטיות", טוענת המדינה בתשובתה לבג"ץ. "במצב דברים זה יטענו המשיבים כי יש להורות על מחיקת העתירות ואין מקום לקיים דיון תיאורטי בסוגיה אשר היא בפועל חסרת נפקות מעשית מבחינת העותרים, וכך מתבקש בית המשפט הנכבד להורות", ולכן הם מבקשים למחוק את העתירות.

אך בארגון 'אמת ליעקב' אומרים, כי מדובר בטענה אבסורדית שכן, דווקא כפי פסק בית המשפט בנוגע לדחיית כניסת גזירת המעונות לתוקף, יש צורך בעדכון האברכים כעת מה יהיה בגורל ילדיהם בשנת הלימודים הבאה, ואין לדחות את העתירה בנושא - כל עוד השינוי של ליברמן לא בוטל אלא נדחה בלבד.

לדברי עו"ד זלמן בלאק, המייצג כאמור את העותרים, "לנוכח העובדה כי המבחנים לא בוטלו אלא נדחו בשנה, אנו סבורים כי יש לדון בעתירות כבר עתה ולא להמתין לשנה הבאה, כך שהאברכים ידעו מראש היאך עליהם לפעול".

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר