המפץ הגדול | מרתק

אם נתניהו יפרוש, מה יקרה בפוליטיקה הישראלית • סקירה

במידה ונתניהו אכן יחתום על עסקת הטיעון, הסדר הקיים בכנסת ובממשלה עתיד לעבור שינויים די במהירות • אז מה צפוי לנו, בתוך מפלגת הליכוד ובין מפלגות הקואליציה? • 'כיכר' עושה סדר (פוליטי)

רפאל כהן | כיכר השבת |
נתניהו יפרוש? (צילום: אוליבייה פיטוסי, פלאש 90)

בנימין נתניהו היה האיש שקבע את סדר היום הפוליטי ב-12 השנה האחרונות, ויש שיאמרו אף 15. הוא כיהן בתפקיד ראש ממשלת ישראל בזמן הרב ביותר אי פעם, שלט ביד רמה ברוב מוחלט של הזמן, ובשנים האחרונות לכהונתו סחף אחריו חצי מהעם, על אף החשדות נגדו – שהפכו ברבות הימים לאישומים.

בימים האחרונים נחשפו המגעים שמקיים נתניהו, ראש האופוזיציה ויו"ר המפלגה הגדולה בכנסת בהפרש ניכר, מול היועמ"ש מנדלבליט על קיום עסקת טיעון, ונכון לערב זה (ראשון) עדיין לא ברור כיצד הסיפור יסתיים: בעסקת טיעון, בה נתניהו יפרוש מהפוליטיקה, או בהמשך קיום משפטו.

דבר אחד ברור לכל: אילו נתניהו אכן עוזב את לשכתו בכנסת לתמיד, המערכת הפוליטית תעבור טלטלות משמעותיות, כמותן לא נראו בשנים האחרונות. השיא יהיה דווקא בליכוד, שם קרבות הירושה יהפכו ליצריים פי כמה יותר מכפי שהם בימים אלו, וכן בממשלת בנט-לפיד, שתתקשה לתפקד ללא ה"דבק" שלה.

אז מה עתיד לקרות, אילו נתניהו אכן יפרוש? 'כיכר השבת' עושה לכם סדר:

נתחיל בליכוד, שם חוקת המפלגה הופכת את העניינים למורכבים יותר: אחרי שנים רבות בהן הליכוד היה נתון למרותו של אדם אחד, במפלגת הימין הישראלית צפויות לחזור ה"מחנות" והקרבות הפנימיים בין מספר חברי כנסת הבטוחים שהם ראויים להיות היורשים.

ישראל כ"ץ, ניר ברקת, יולי אדלשטיין, צחי הנגבי, מירי רגב, אבי דיכטר ואמיר אוחנה כבר הודיעו שיתחרו על תפקיד יו"ר הליכוד ביום שאחרי בנימין נתניהו – וההערכה היא שמספר היריבים גדול יותר, בהם ראש המוסד לשעבר יוסי כהן, שגריר ישראל באו"ם גלעד ארדן ועוד.

כאן החלטת נתניהו כיצד לנהוג תשפיע משמעותית על זהות יו"ר הליכוד החמישי בתולדותיה, אחרי ארבעה – שכולם כיהנו כראשי ממשלה: מנחם בגין, יצחק שמיר, אריאל שרון ובנימין נתניהו.

אם ראש האופוזיציה יחליט להישאר בתפקיד יו"ר הליכוד עד קיום בחירות לראשות המפלגה בקרב כל מתפקדי הליכוד – כ-130,000 בני אדם – אזי שצפויה תחרות אמיתית, וע"פ הסקרים האחרונים – המועמד המוביל הוא ניר ברקת.

אם נתניהו יחליט לעזוב את תפקידו כיו"ר הליכוד מייד לאחר חתימת הסכם הטיעון, סיכויי ישראל כ"ץ להפוך ליו"ר המפלגה מזנקים. על פי תקנון החוקה, יו"ר מרכז הליכוד חיים כץ יהיה מייד יו"ר הליכוד, אך בתוך כשלושה חודשים יכונסו חברי מרכז הליכוד – כ-4,000 סה"כ – לבחור יו"ר מפלגה זמני. בקרב חברי המרכז כוחו של שר האוצר לשעבר, המכהן כיו"ר מזכירות הליכוד, נחשב חזק במיוחד, ולכן הערכות שבהליך כזה, דווקא הוא יהיה זה שינהיג את הליכוד.

כ"ץ מצפה להתפטרות מיידית של נתניהו, כך שיוכל להגיע לבחירות בהן ישתתפו כל מתפקדי הליכוד מעמדת השפעה, אולי אפילו כראש ממשלה כבר בכנסת הזו, עם הצטרפות ימינה ותקווה חדשה לממשלה חלופית, והחזרת גוש המרכז-שמאל לאופוזיציה.

אם הזכרנו ממשלה, נעבור לממשלת בנט-לפיד שהוקמה רק כדי להזיז את נתניהו מכסאו: אם ישיבתו של בנימין נתניהו בספסלי האופוזיציה סייעה לשמירת הקואליציה יחד על אף מחלוקותיה הפנימיות, הרי שעזיבתו תיצור רעש אדמה מתחת לשולחן הממשלה במשרד ראש הממשלה.

ניקח למשל את תקווה חדשה, שבלעה צפרדעים רבות כגון לשבת עם העבודה ורע"מ או לאפשר ליאיר לפיד לקבל את ראשות הממשלה לשנתיים, או חברי כנסת בימינה, שסופגים הרבה כדי שהיו"ר נפתלי בנט יוכל לשבת בנחת על כס ראש הממשלה, שכעת לא יראו בכך צורך: מהצד השני יעמוד חבר שלהם, שותף מלא לדעותיהם הימניות, שיאפשר להם לנהל ממשלה ימנית בלבד ובצורה יציבה הרבה יותר.

במקום לכסות על פשעי יאיר גולן או להתקוטט עם מנסור עבאס על הנטיעות בנגב, הם ידונו עם יריב לוין על איך להתנהל מול מערכת המשפט, וכל זה – כשברקע ניתן למנוע מיאיר לפיד את ראשות הממשלה, עניין שלא מעט שותפים בקואליציה רוצים למנוע.

כל הדברים הללו מצמצמים משמעותית את ימי הממשלה ה-36 של ישראל, ומקרבים אותנו לבאה, בין אם אחרי בחירות חוזרות לכנסת, ובין אם שינויים בתוך הכנסת הזו.

סביר להניח שהשינויים לא יהיו מיידים, וגם בקרב מפלגות הימין בקואליציה יהיה רצון לשמר את הממשלה עוד כמה חודשים גם אם נתניהו כבר אזרח מן המניין, אבל מטרתם תהיה כדי להשלים מהלכים שקידמו – למען יום הבוחר הבא.

ברקע הדברים הללו, נראה שמועד פקיעת הממשלה – אם נתניהו אכן יחתום על עסקת הטיעון - יהיה סמוך למועד החילופים בתפקיד ראש הממשלה, ובכך ימנע מלפיד להגיע לתואר הנכסף.

ליועץ המשפטי לממשלה מנדלבליט נותרו שבועיים בדיוק בתפקיד, והחלטתו עתידה לשנות את המפה הפוליטית בישראל. נותר רק לראות מה יקרה בסוף.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר