במקביל לבורר החדש

יד 'המחבלים' על העליונה • פרטי ההסכם החדש ב'פוניבז''

המאבק על התפילות בשבת, בהיכל המוזהב של ישיבת פוניבז', הגיע לסיום בהתערבות בית המשפט; 'השונאים' ישלטו בהיכל בימי החול ו'המחבלים' ישלטו על ההיכל בשבת קודש • כל הפרטים (חדשות)

חנני ברייטקופף | כיכר השבת |
הרב כהנמן והרב מרקוביץ (צילום: בעריש פילמר וכיכר השבת)

אחרי למעלה מ-20 שנים בהן הסכסוך הגדול בישיבת פוניבז' - שהשפיע רבות על הציבור החרדי, היה תחת הבוררות של הדיין הגאון רבי חיים גדליה צימבליסט, בהוראת בית המשפט הבוררות עברה לשופט דוד חשין. אתמול (שלישי) שני הצדדים התכנסו בבית המשפט בראשות השופטת רחל ערקובי, שם הוצג מתווה חדש בנוגע למחלוקת החריפה על התפילות בהיכל המוזהב, עליהם שני הצדדים ('השונאים' - המבקשים ו'המחבלים' - המשיבים) הסכימו - והשופטת חתמה על ההסכם בין הניצים.

בדיון ההתחלתי, הסבירו פרקליטי ה'מחבלים', כי אין להם איפה להתפלל, בשונה מ'השונאים', להם יש את היכל אוהל קדושים, שם יש 1,600 מקומות ישיבה, כך שלא ייתכן שבשבתות, 'השונאים' יקבלו גם את ההיכל עם ארון הקודש המוזהב, בעוד ל'מחבלים' אין איפה להתפלל.

כאשר נציג 'השונאים' ניסה לטעון כי ל'מחבלים' יש את 'פרלמן' (בית מדרש סמוך לישיבה, הנמצא בשליטת הרב מרקוביץ'. ח"ב), הסביר נציג 'המחבלים', כי בשבתות הם לא יכולים להתפלל שם, מכיוון שיש שם מניין הקיים כבר למעלה מ-70 שנים, עם מתפללים קבועים.

הצדדים יצאו להפסקה קצרה כדי להתייעץ האם לקבל את המתווה שיוצג כדלקמן, ולבסוף שני הצדדים קיבלו את המתווה המוצע.

לאחר שהתכנסו הצדדים אמרה השופטת ערקובי: "על החלטתי האחרונה הוגש ערעור שתלוי ועומד אשר נוגע לפרשנות של ההסכמה שבין הצדדים ביחס לחלוקה של היכל הישיבה בין הצדדים. על מנת להימנע מהצורך לנהל את הדיון בבקשה לביזיון, ולאור התחייבות המשיבים להגביר את האכיפה, בית המשפט מציע לצרכי פשרה, מבלי שהדבר יחייב את הצדדים, ומבלי שהדבר מהווה וויתור ו/או הודאה ו/או הסכמה של טענות של מי מהצדדים, לפעול במתכונת הבאה".

ההסכם שנחתם

א. המבקשים (השונאים) ינהלו את התפילות בימי חול באופן מלא, המשיבים (המחבלים) ינהלו את התפילות באופן מלא מיום שישי בערב ובשבת. ימי החול מתחילים מערבית של מוצאי שבת ועד מנחה של יום שישי כולל. ביחס למנחה בשבת, המבקשים הם שינהלו את התפילה בשבת.

ב. שני הצדדים יוכלו להישאר בהיכל הישיבה בחלק שלהם, והתפילה תנוהל כל אחד מחלקו.

ג. המשיבים יגבירו את האכיפה לרבות הצבת אבטחה על מנת למנוע אי סדרים כפי שפורט בבקשה שבפני.

ד. הצדדים ינסו לנהל את התפילות בישיבה במתכונות הזאת במשך מספר שבועות, ככל והדבר יצלח מה טוב. אם לא, ייקבע מועד לדיון בחודש מאי בהתאם לבקשות שתוגשנה.

ה. אין בהסכמה זו כדי להתייחס לחלוקה בחגים ויהיה על הצדדים להגיע להבנה בעניין זה, מוצע לצדדים שהם יביאו נושא זה בפני הבורר להכרעתו.

ו. כאמור, המדובר בהסכמת ביניים שהיא כפופה להכרעת בית המשפט העליון בערעור התלוי ועומד.

ז. ככל ולראשי הישיבה - הרב כהנמן אליעזר והרב אריה לייב כהנמן, או הרב מרקוביץ', או הרב דסלר, יש יום שנה של אחד מהוריו, יינתן לו המקובל בהתאם להלכה ולמנהג בעניין התפילות, הקדיש, העלייה לתורה וכל המקובל והנהוג. מעבר לאנשים המפורטים בסעיף זה, ככל ולמי מהצדדים יהיה יום שנה, הוא יוכל לפנות לצד שכנגד והצדדים יעשו מאמצים להגיע להסכמה עניינית בקשר לעלייה לצורך יום השנה המדובר, ככל ולא תהיה הסכמה הצדדים יפנו לבית המשפט.

ח. ככל וחלילה תידרש בקשה נוספת משום שמי מהצדדים לא ישכיל לעמוד בהצעה זו, בית המשפט מבהיר כי בישיבה נוספת כזאת הוא ישקול את האפשרות של הרחקה בין לצורך קיום הצו ובין מכח הוראות החוק למניעת הטרדה מאיימת.

ב"כ המבקשים (השונאים): "אני מסכים".

ב"כ המשיבים (המחבלים): "אני מסכים למעט האמור בסעיף ח'. אנחנו מבהירים שאנחנו סבורים שאין לבית המשפט הסמכות לדון ואנחנו לא נותנים הסכמה לנושא אפשרות ההרחקה".

השופטת כתבה בהחלטה: "אני מאשרת את ההסכמות בין שני הצדדים ונותנת לו תוקף של החלטה".

יצוין, כי החלטת בית המשפט מהווה ניצחון לפלג 'המחבלים', שכן הצד של ישיבת הרב כהנמן, חפץ לסלקם כליל מהתפילות בשבת בישיבה ולבסוף התפשר והסכים ש'המחבלים' ישתלטו בשבת על ההיכל עם ארון הקודש המוזהב, וכן התפשר על תפילות 'יארצייט' של ראשי 'המחבלים' בימות החול. לגבי שאר הטענות שעלו ופורסמו לראשונה ב'כיכר השבת', הן ידונו אצל הבורר החדש.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר