"שידוך זה הימור"

7 משפטים שמסוכן לומר לישיבישע'ר שמתחיל שידוכים

מכירים את הישיבישע'ר שהרגע התחיל שידוכים? הוא לא מפסיק לדבר על זה ואוסף עצות מ-כ-ו-ל-ם • אם אתם באמת רוצים לעזור לו- אלו שבעת המשפטים שפשוט אסור לכם להגיד (עולם הישיבות)

ישראל גינצבורג | כיכר השבת |
אילוסטרציה (צילום: חיים גולדברג, כיכר השבת)

מכירים את הישיבישע'ר שהרגע התחיל שידוכים? הוא לא מפסיק לדבר על זה. הוא מזמן את חבריו המאורסים לריאיון נטול כפפות בו הוא מרשה לעצמו לשאול אותם ככל העולה על רוחו, הוא לומד בעל פה את ספרי ההדרכה שנמצאים במיקום סודי שידוע רק לחברי הקיבוץ (וכמובן לשיעור א'...), והוא שומע את כל הוועדים שברקוביץ' מוועד שמיני העביר לו לנגן ואמר ש"בלי הוועדים האלו זה פשוט עוול להתחיל לשמוע שידוכים".

אז מה הבעיה? - שלמיודענו אין פילטר, וכל משפט שנאמר בסימן קריאה מתקבל אצלו כתורה מסיני. הוא בולע בהערצה עשרות משפטים שחודרים למוחו, כולל משפטים מסוכנים ומורכבים שעלולים לסבך אותו לשנים ארוכות.

חלקם - משפטים נכונים לחלוטין, אך מיודענו אינו מסוגל להבין אותם צורה נכונה בשל חוסר סנכרון בסיסי בין הבנתו התיאורטית לבין הכרת המציאות בשטח.

קבלו את שבעת המשפטים המסוכנים ביותר, והשתדלו שלא לומר אותם לישיבישע'ר שבסביבתכם.

• • •

1. "שידוך זה הימור, אף אחד לא באמת יודע עם מי הוא מתחתן"

משפט מסוכן שעלול לגרום לישיבישע'ר להסיר אחריות מתהליך הבחירה: הוא מבין שהוא פטור מלבצע עם עצמו תהליך משמעותי של בירור עצמי וחיפוש בת זוג מתאימה, כי בכל מקרה הוא לא יודע עם מי הוא הולך להתחתן. הוא גם פטור מלהראות את עצמו בצורה כנה ואותנטית, כי בכל מקרה מדובר במשחק מכור מראש.

חוץ מזה שהמשפט הזה הוא פשוט לא נכון: זה אומנם נכון שאי אפשר להכיר אדם בצורה מוחלטת לפני החתונה, אך זה עדיין לא אומר שלא מכירים בו שום דבר. העובדה שקל להסתיר פרטים רבים, לא אומרת שאדם שקט יכול להציג את עצמו כרועש מאד, ושאדם משעמם יכול להציג את עצמו כמרתק.

אילוסטרציה; למצולמים אין קשר לנאמר בכתבה (צילום: חיים גולדברג, כיכר השבת)

2. "תחפש בחורה שתעלה אותך רוחנית"

בראשו של מיודענו הישיבישע'ר המשפט עלול להיות מתורגם ל"תחפש בחורה צדיקה יותר שתשנה אותך לטובה", ולהתחתן בשביל להשתנות זה צעד לא בלתי מסוכן. אנשים רוצים למצוא בזוגיות את האדם שיבין אותם ויקבל אותם גם בחלקים שבהם הם פחות טובים, ולא את האדם שינסה לשנות אותם.

הפערים שהישיבישע'ר יגלה אחרי החתונה בינו לבין אשתו - גדולים מספיק מכדי להוסיף פערים שאינם הכרחיים. עדיף לומר לו שיחפש בחורה שמתאימה לו, עם אפשרות לחריגה קטנה שעדיין נמצאת בטווח של 'מתאימה'.

3. "אתה תשב ותלמד, ואנחנו נדאג לך לשידוך"

המשפט הזה עלול להקטין את מידת האחריות שייקח הישיבישע'ר על חיי הנישואין בעתיד. הוא עלול לקבל תחושה שלא ניתנה לו ההזדמנות לבחור בעצמו את בת זוגו, ושמישהו בחר בשבילו.

עדיף בהרבה להפיל על הישיבישע'ר את מלא כובד תחושת האחריות, בצורה שתגרום לו לקחת אחריות על הבחירה שלו ולהינשא מתוך תחושה של בחירה שלו ולא בחירה של הסובבים אותו.

4. "המראה החיצוני לא חשוב. בכל מקרה אחרי כמה שנים היופי נעלם והאופי נשאר"

על אף שלפעמים אמת מסוימת במשפט הזה, בראשו של מיודענו הישיבישע'ר הוא נתפס בצורה חסרת פרופורציות לחלוטין. את הדינמיקה הזוגית הוא לא מכיר, והדבר היחיד שמוכר לו הוא רשימת המכולת איתה הוא ניגש לחפש את בת זוגו. כשהוא מוחק את הפרמטר מהרשימה, הוא עלול להוריד את הפרמטר הזה בצורה מוחלטת מרשימת הציפיות שלו.

חשוב שנדע שלישיבישע'ר שלנו יש לפעמים נטייה לשאוף לאידיאלים גבוהים שלא תמיד מסונכרנים עם המציאות, וכשואמרים לו שהמראה לא קובע, הוא מרגיש פחיתות כבוד להתעכב על הפרמטר הזה, גם כשעמוק בפנים זה דווקא חשוב לו מאד.

אילוסטרציה; למצולמים אין קשר לנאמר בכתבה (צילום: חיים גולדברג, כיכר השבת)

5. "תפסיק לחשוב שנישואין הם 'א-גרויסע מציאה'"

כמידת נכונותו של המשפט הזה, כך מידת סכנתו. זה אומנם נכון שהישיבישע'ר המתחיל מדמיין את חיי הנישואין כנקודת מפנה בחייו, שתצבע את אפרוריותם בצבעים זוהרים ויפים - אך המשפט הזה עלול לגרום לאידיאליזציה לסבל.

הוא עלול לחשוב שגם אם בפגישות הוא לא מתלהב במיוחד מהבחורה שאיתה הוא נפגש, וגם אם תקופת האירוסים מתנהלת בצורה צולעת - המצב שלו תקין. חשוב ללמד אותו להפריד בין הקשיים אליהם הוא נחשף אחרי החתונה, לבין התקופות הראשונות של הפגישות, האירוסין ותקופת הנישואין שדווקא אמורות להיות מלוות בשמחה.

6. "כל אחד מתאים לכל אחת"

משפט שאולי נכון לזוג שורדים שחי על אי בודד, או לזוג נשוי שגילה קשיים בזוגיות, אך לא לבחור שרק עכשיו מתחיל שידוכים. למרות שיש אמת במשפט הזה לזוג שכבר התחתן - אין ספק שיש פער דרמטי בין מגוון ההצעות העומדות בפניו של הישיבישע'ר המתחיל שידוכים.

ישיבישע'ר שמתחיל שידוכים מתוך מחשבה שהבחירה אותה הוא הולך לבחור אינה דרמטית, עלול להבין את ההשלכות המעשיות של הפער הזה בצורה מוחשית וכואבת בהמשך החיים.

7. "שידוך זה משמים, שידוכים הזויים יצאו לפועל בדרכים פלאיות"

טוב, זה משפט שנכון ב-100%, ועדיין האמת הזאת הזה עלולה להיות מסוכנת אם מבינים אותה בצורה לא נכונה.

כשאתם אומרים לישיבישע'ר את המשפט הזה, הוא שומע: "זה לא משנה מה תבחר, זה לא משנה מה תעשה, זה לא משנה אם תחשוב על הצעד שאותו אתה בוחר או לא, וזה גם לא משנה מה אתה מרגיש או חווה במהלך הפגישות - המציאות תמיד היה זהה".

חז"ל אומרים לנו ש"אסור לאדם שיקדש את האישה עד שיראנה", והמשמעות של זה היא שאדם אמור להתייחס לשידוכים מתוך תחושה של בחירה, ולא מתוך תחושה של "זה לא משנה מה אבחר". וגם אם הוא לא באמת בוחר, הוא מחויב להיכנס לנישואין מתוך תחושה של בחירה, עם כל המחויבות שבבחירה שאותה הוא בחר.

מעניין שאיכשהו כוחו של המשפט הזה בעיקר בשלבי השידוכים, אך כוחו פוחת ככל שחוסר ההתאמה מתגלה ואחד מבני הזוג חווה תסכול עמוק...

כשאדם מרגיש שהוא עבר תהליך של בחירה - הוא לוקח אחריות על התוצאה. הוא לא מאשים אף אחד, וניתן לרתום אותו לתהליך רגשי של השקעה בחיי הנישואין וצמיחה. הוא גם מבין שאם הוא יבחר שוב התוצאה עלולה להיות זהה לחלוטין.

לעומת זאת כשאדם לא מרגיש שהוא בחר הוא לא יהיה שלם עם הבחירה, והוא לא יירתם להשקיע את כל כולו בתוצאה - מתוך מחשבה שכשהוא יבחר בעצמו התוצאה תהיה טובה בהרבה.

לא נותר אלא להציע לישיבשישע'ר: תסנן את המשפטים שאתה מכניס למח, כשלפעמים המסננת הכי טובה היא דווקא תחושת הלב. לא תמיד נכון לשמוע בקולו - אבל להקשיב לו חייבים תמיד!

(לפניות לכותב: israel@kikar.co.il)

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר