החלטה מעוררת סערה

התיק נגד השוטרים המעורבים במות אהוביה סנדק - ייסגר

‏חקירת מותו של אהוביה סנדק ז"ל מסתיימת: היועמ"ש מנדלבליט החליט כמה ימים לפני פרישתו מהתפקיד לסגור את התיק נגד השוטרים המעורבים • חשש להפגנות סוערות ברחבי הארץ (בארץ)

חיים גולדברג | כיכר השבת |
(צילום: באדיבות המשפחה)

‏חקירת מותו של הנער בן ה-16 אהוביה סנדק ז"ל מסתיימת ללא כתבי אישום לאף אחד מהשוטרים המעורבים. היועמ"ש אביחי מנדלבליט החליט, כמה ימים לפני פרישתו מהתפקיד, לסגור את התיק נגד השוטרים המעורבים.

חשש להפגנות סוערות של נערי הגבעות שזועמים על ההחלטה שלטענתם מתירה את דמם ומסירה אחריות מהתנהלות השוטרים.

משפחת סנדק, פנתה אתמול (רביעי) במכתב דחוף ליועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט וביקשה כי יוציא הבהרה כי הפרסומים בדבר כוונתו לסגור את תיק החקירה כנגד השוטרים אשר ביצעו את המרדף הקטלני אחר אהוביה ז"ל שגויים. לחילופין ביקשה המשפחה כי במקרה שהדיווחים נכונים היא מבקשת כי יפגש עם נציגי המשפחה בכדי שיציגו בפני היועמ"ש את עמדתם ואת המידע שברשותם.

עוד ציינו המשפחה במכתב שנשלח באמצעות עו"ד אריאל עטרי מטעם ארגון חוננו, כי נודע להם כי בכוונת היועמ"ש לפרסם את ההחלטה ביממה הקרובה וזאת לטענתם, בכדי לנצל את מזג האוויר הסוער בכדי למנוע מחאה ציבורית לגיטימית כנגד ההחלטה.

"בימים האחרונים יצאו פרסומים המיוחסים ל"מקורבים" לכב' בענין עמדת כב' בתיק הנוגע ‏להעמדה לדין של האחראים למותו של אהוביה ז"ל. תקוותנו כי הדברים לא יצאו מלשכת כב' וכי מדובר בפרסומים שגויים", כותב עו"ד עטרי ליועמ"ש בעניין הפרסומים בימים האחרונים.

מהפרקליטות מנסר כי "היועץ המשפטי לממשלה, ד"ר אביחי מנדלבליט, אימץ את עמדת פרקליט המדינה ומח"ש וקבע כי לא ניתן לייחס אחריות פלילית למי מהשוטרים המעורבים באירוע בו מצא את מותו אהוביה סנדק ז"ל, בדצמבר 2020, ולפיכך תיק החקירה בעניינם ייסגר."

"זאת, בתמצית, משום שלפי חומר הראיות היתה הצדקה למרדף אחר הרכב שבו היה מצוי סנדק ז"ל; אין ביסוס בחומר הראיות לטענה כי השוטרים ביקשו לפגוע במכוון ("לנגח") את הרכב הנמלט; ולא ניתן לקבוע איזה מהרכבים סטה וגרם להתנגשות במהלך העקיפה."

עוד כתב כי "בצד זאת, ביקש היועמ"ש ממפכ"ל המשטרה לקיים תהליך הפקת לקחים סדור במשטרת ישראל, שבמסגרתו גם ייבחן הצורך בשיפור או הבהרה של ההוראות המבצעיות הרלוונטיות נוכח הסכנה המובנית הטמונה במרדפים רכובים."

"החלטת היועמ"ש עסקה בשאלה משפטית אחת: האם התשתית הראייתית המקיפה שנאספה בחקירה הפלילית מלמדת על אחריות פלילית של מי מהשוטרים המעורבים למותו של סנדק ז"ל."

בהמשך נכתב כי "מחקירת המקרה עלה חשד, כי סנדק ז"ל וארבעה צעירים נוספים יידו אבנים בשעת צהריים באזור היישוב מעלה מכמש באיו"ש ופגעו ברכב פלסטיני, תוך סיכון חיי הנוסעים בו. לאחר מכן הם נמלטו ברכבם כשהם רעולי פנים. שוטרים שהיו בקרבת מקום הקימו מעין מחסום מאולתר באמצעות העמדת רכבם לרוחב הכביש, אך הרכב הנמלט ירד לשול הכביש בנתיב הנגדי ונמלט. בשלב זה התפתח מרדף, תוך שרכבי המשטרה הפעילו אור כחול מהבהב וסירנה, ואף כרזו לרכב הנמלט מספר פעמים, אך לשווא. מחומר החקירה עולה, כי לכל הפחות בשלבים המתקדמים של המרדף הם היו מודעים לכך שהרכבים הדולקים אחריהם הם רכבי משטרה, וכי הם מצויים בעיצומו של ניסיון הימלטות."

"בשלבים הראשונים של המרדף, בהם הכביש היה מפותל ושדה הראייה היה מוגבל, נמנעו השוטרים מלהשלים עקיפה של הרכב הנמלט, נוכח תנאי הדרך, וכן נוכח העובדה שהרכב הנמלט זיגזג מספר פעמים, על מנת למנוע כל ניסיון עקיפה מצד השוטרים. אך כאשר הכביש הפך ישר, התרחב ושדה הראייה נפתח, ניסה הרכב המשטרתי לעקוף את הרכב הנמלט, בין היתר, במטרה לעוצרו. או אז, אירעה התנגשות בין הפינה הימנית קדמית של הרכב המשטרתי לבין הפינה השמאלית אחורית של הרכב הנמלט. בעקבות ההתנגשות סטה הרכב הנמלט אל השול השמאלי, והתהפך לתעלה בצד הדרך. כתוצאה מכך, סנדק ז"ל, שככל הנראה לא היה חגור, נפלט החוצה מהרכב".

"בתום בחינה מדוקדקת של התשתית הראייתית ועריכת השלמות חקירה, קיים פרקליט המדינה מספר ישיבות בראשותו עם הגורמים הרלוונטיים, ואף ערך סיור במקום התאונה כדי להתרשם באופן בלתי אמצעי מתוואי השטח המדובר. בסוף ההליך קיבל פרקליט המדינה את המלצת מח"ש, והמליץ לגנוז את התיק נגד השוטרים."

משפחת סנדק הגיבה להחלטה וכתבה כי "שבת משפטים בושה. תדע כל אם עבריה שהפקירה גורל ילדיה בידי יד אלימה ממשטרת ישראל."

"מדובר בליקוי מאורות מוסרי, חקירתי ומשפטי ממעלה ראשונה. שוטרי ימ"ר ש"י הרגו את הבן שלנו, בידו ראיות, זיהמו את הזירה, מסרו גרסאות שקריות לגבי האירוע, גרסאות שסותרות את הראיות ואת העדויות. לצערנו, מתברר שגם מח"ש, גם פרקליט המדינה וגם היועמ"ש כשלו ונמנעו מבירור האמת."

עוד נכתב כי "אזרחי ישראל, והורים לילדים במדינת ישראל, צריכים להיות היום מודאגים, מודאגים שנער בישראל, שיכול להיות בנם, יכול להרג במפגש עם שוטר, שוטר שהחליט שהוא גם השוטר, גם השופט וגם התליין, וכל זאת בגיבוי המערכת. מדובר בשפל חסר תקדים ביחסי משטרה-חברה, בניגוד עמוק לערכי היושר והצדק של ההסטוריה המפוארת של עם ישראל, ובמתן לגיטימציה להתנהגות פלילית בידי מי שהיו אמורים להיות חוד החנית במלחמה נגד עבריינות."

זהו אות קלון נוסף על מצחה של מח"ש ומערכת המשפט. לא נשקוט ולא נעצור, נדרוש צדק לדמו של בננו, ולאזרחי ישראל - עד יצא כנגה צדקה וישועתה כלפיד יבער",

יו"ר עוצמה יהודית ח"כ איתמר בן גביר מסר בתגובה להחלטת מנדלבליט: "יום שחור לדמוקרטיה בישראל. היועץ המשפטי לממשלה משאיר כמה ימים לפני לכתו הביתה, רישיון לשוטרים להרוג נערי גבעות ותוקע סכין בלב הוריו של אהוביה ז"ל שדורשים חקירה אמיתית".

ח"כ בן גביר הוסיף: "היושר, האמת והחתירה לצדק נעדרים מהמערכת שמחפה באופן נפשע על הנסיון להוציא את האמת לאור והדבר פוגע באימון הציבור במערכת".

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר