התחקיר ב'נצח יהודה'

הרמטכ"ל התייחס לחקירה: 'חמור ולא ערכי'

הרמטכ"ל, אביב כוכבי, התייחס היום לחקירה בגדוד נצח יהודה ואמר כי מדובר באירוע "חמור" • מוקדם יותר, מפקד פיקוד מרכז, התייחס לאירוע ואמר כי הגדוד יועבר בקרוב (חדשות)

שלומי מלוביצקי | כיכר השבת |
האלוף יהודה פוקס (צילום: Yonatan Sindel/Flash90)

הרמטכ״ל, רב-אלוף אביב כוכבי ביקר היום (שלישי), בקורס מ״פים ומג״דים ביבשה. במסגרת ביקורו קיים הרמטכ״ל שיח עם הצוערים שעתידים לסיים את הקורס בחמישי הקרוב, במהלך האירוע התייחס לאירוע מותו של עמאר עבד אלמג׳ד אסעד בכפר ג'לג'ליא.

כזכור, אמש פורסם התחקיר הצבאי בעניין מות אסעד, מפקד גדוד 'נצח יהודה' ננזף ושני מפקדים נוספים הודחו, בפיקוד מרכז מתכוונים להעביר בקרוב את הגדוד לגזרה אחרת ביהודה ושומרון.

״האופן שבו השאירו את האדם בשטח הוא חמור ולא ערכי. אין סתירה בין משימתיות לבין שמירה על ערכי צה״ל״, אמר, "אני מצפה מכל חייל ומפקד שידע לבצע את המשימה באופן נחוש, שידע להילחם אבל ישמור על כבוד האדם וישמור על ערכי צה"ל".

מוקדם יותר, מפקד פיקוד מרכז, אלוף יהודה פוקס, אמר בשיחה עם כתבים, כי ההחלטה להשאיר את אותו הגדוד באותה גזרה תקופה ארוכה כל כך, הייתה טעות שהייתה שוחקת גם אותו כלוחם או כמג"ד. פוקס אמר, כי ההחלטה על ההעברה לגזרה אחרת התקבלה לפני האירוע והוסיף, כי לדעתו אין להעניש את החיילים בשטח, שכן הם היו תחת פיקוד ישיר של הקצינים.

"יש בגדוד לוחמים מעולים ואני לא רואה בגדוד הזה פלנגות", אמר אלוף פוקס. "פיקדתי על גדודים מגדריים כחרב הדרוזי והגדס"ר הבדואי וגם שם התמודדנו עם אתגרים ייחודיים לגדוד מגדרי. בחצי השנה האחרונה הגדוד מודע לצל שהוטל עליו, מתעסק יותר באירועים כאלה ומיד מדווח עליהם".

כזכור, הקשיש הפלסטיני, עמאר אסעד, סירב להציג את תעודת הזהות שלו לחיילים והשתולל, הם עצרו אותו וכיסו את פיו בפלנלית. הוא הושכב על הרצפה לכחצי שעה והחיילים חשבו שנרדם ושחררו אותו מבלי לבדוק את מצבו. רק לאחר מכן פלסטינים שהיו במקום חשו שמשהו לא כשורה והזעיקו את כוחות ההצלה שנאלצו לקבוע את מותו.

מפקד פיקוד מרכז גינה בחריפות את התנהלות הכוח באותה משימה. לדברי פוקס, מעשי הלוחמים ביטאו "אטימות, כשל ערכי חמור בכל הקשור לחמלה וכבוד האדם שנמצא תחת אחריותנו. לא משאירים כך אדם לשכב על הרצפה גם אם הוא ישן. עזיבת המשימה בסיומה היטשטשה להם עם ערך כבוד האדם. היה כאן חוסר רגישות. גם עיכובו של אסעד לא עמד בקנה אחד עם משימת הפטרול והיה ניתן לראות במי מדובר, לשחררו מיד או לעכבו בתוך מכוניתו".

"קצין בכוח שם את ידו על פיו של אסעד אחרי שזה התחיל לצעוק, ולאחר מכן פיו כוסה ברצועת בד על ידי החיילים", הוסיף האלוף פוקס, "אסעד התנגד, השתולל והוריד את רצועת הבד שנותרה על צווארו, אך נרגע בהמשך כאשר נאזק בשני אזיקונים. בסך הכל הוא היה מעוכב כ-30 דקות לערך עד ששוחרר על ידי הכוח והלוחמים לא ראו עליו סימני מצוקה. פלסטינים שעוכבו גם הם ושוחררו הזעיקו כוח רפואי של הסהר האדום שקבע את מותו".

האלוף פוקס דחה את הטענה, כי גילו של אסעד היה אמור להרגיע את החיילים והזכיר כי המחבל שירה בפיגוע הרצחני ליד חומש לפני כחודש, היה בן 61: "אני מצפה ממפקדים בשטח לבצע הערכת מצב ולהפעיל שיקול דעת. אין קשר לחקירה שפתחנו במצ"ח מיד עם היוודע המקרה ולטיפול שלנו באירוע, לכך שאסעד הוא אזרח אמריקני - ואני אומר זאת כאחד שוויתר על אזרחותו האמריקנית לפני כשנתיים".

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר