שר - נגד כל גדולי ישראל

יועז הנדל מכריז על צעד דרמטי: רפורמה במספרים הכשרים

שר התקשורת, יועז הנדל - ממפלגתו של גדעון סער, החליט להוציא אל הפועל את רפורמת המספרים הכשרים שתאפשר ניוד מספרים כשרים למכשירים לא כשרים - למרות התנגדות גדולי ישראל (חדשות)

ישי כהן | כיכר השבת |
שר התקשורת יועז הנדל (צילום: Tomer Neuberg/Flash90)

הרפורמה בשוק הסלולר החרדי יוצאת לדרך: שר התקשורת, יועז הנדל, החליט הבוקר (רביעי) להוציא אל הפועל את הרפורמה בשוק הסלולר החרדי, שבמרכזה מתן אפשרות לבעלי מספרים כשרים להתנייד למכשירים לא כשרים, מהלך דרמטי הצפוי להשפיע על הקומה הכשרה במגזר החרדי, מהלך אליו מתנגדים נחרצות כל גדולי ישראל, מכל העדות והחוגים.

הנדל החליט להוציא את הרפורמה לפועל, שתאפשר גם ניוד של מספרים כשרים - מה שיבטל את מושג הקומה הכשרה וגם לבטל את המונופול של ועדת הרבנים לענייני תקשורת, זאת בכפוף להליך שימוע הצפוי להסתיים בקרוב. גורם בכיר במשרד התקשורת אומר ל'כיכר השבת' כי אם לא יהיו שינויים דרמטיים, הרי שהליך השימוע יסתיים ללא שינוי ההחלטה להוציא את הרפורמה לפועל.

גורם פוליטי חרדי בכיר אמר הבוקר ל'כיכר השבת' כי הצעד של הנדל מסוכן אך מי שאשמים בכך הם גם עסקני 'ועדת הרבנים לענייני תקשורת'.

לדבריו: "עסקני 'ועדת הרבנים' צריכים להגיד לעצמם 'אבל אשמים אנחנו'. הם התנהלו בבריונות. הציבור רתח. פוליטיקה פנימית הובילה לחסימות הזויות. לא נתנו לציבור הסברים. הציבור מאס וכעת קשה לנו לגייס את הציבור למאבק ולהסביר למה המהלך של יועז הנדל מסוכן".

גורם ב'יהדות התורה' אמר ל'כיכר השבת' כי "יועז הנדל לא היה הולך לצעד כה דרמטי בלי אור ירוק מצד ראש מפלגתו גדעון סער. סער שהיה נכנס בתדירות לבתי גדולי ישראל ובראשם מרן הגר"ח קנייבסקי, מבין שהדלת נסגרה בפניו, שהחרדים לא רוצים איתו כל קשר, וכעת הוא נוקם והלך לצעדים הרסניים שיפגעו במגזר החרדי".

בשבוע שעבר יצא מרן שר התורה הגאון רבי חיים קנייבסקי במכתב נדיר בחריפותו נגד כוונת שר התקשורת לפגוע בקומה הכשרה והתבטא בחריפות כי "מי יודע איזה צרות יגיעו מזה ח"ו" וקרא "להלחם בכל הכח", אך במכתבו לא התייחס לרצון לבטל את המונופול של ועדת הרבנים לענייני תקשורת".

"כבר כתבנו כמה פעמים", כותב שר התורה במכתבו, "שבעוון האינטרנט וסייעתו באים כל הצרות הגדולות בזמנינו, וכמ"ש רש"י בפ' נח והוא אבזרייהו דע"ז וגילוי עריות והוא יהרג ואל יעבור ואלפי נשמות הפילה לבאר שחת רח"ל.

"ועתה שיש סכנה שרוצים הרשעים לעשות שינויים במכשירים הכשרים ועי"ז חלילה וחס הרבה עלולים להכניס האינטרנט וסייעתו לבתיהם וסופו מי ישורנה, גם המצב הרוחני שלנו וגם מי יודע איזה צרות יגיעו מזה ח"ו - לכן צריך להלחם בכל הכח ולהשתדל לבטל הגזירה הרעה הזאת ונזכה בקרוב לראות בישועת ישראל".

במשרד התקשורת הסבירו כי "עם התפתחות הטכנולוגיה הסלולרית, התפתח צורך של חלקים בציבור להימנע משימוש בטכנולוגיות מתקדמות או מהיחשפות לתכנים מסוימים בשל טעמים תרבותיים, חינוכיים, דתיים וערכיים ובמסגרת כך מסופק כיום על ידי חברות הסלולר שירות קו כשר לכחצי מיליון מנויים המזוהים ברובם עם החברה החרדית".

לדבריהם, שירות הקווים הכשרים במתכונתו הנוכחית כולל מספר מאפיינים עיקריים: חסימת האפשרות להתקשר למספרי טלפון מסוימים בהתאם לרשימה שאותה קובעת ועדת הרבנים; וכן חסימת האפשרות לעשות שימוש בשירותים שונים כגון גלישה באינטרנט ושליחה או קבלה של מסרונים. בנוסף, לטלפון הכשר, כרטיס SIM ייעודי שרק באמצעותו יכול המנוי לקבל שירותי רשת במכשיר שאישרה לשימוש ועדת הרבנים, ולא ניתן לעשות בו שימוש במכשיר שלא קיבל אישור. מאפיין נוסף הוא מספר סלולרי ייעודי שחברות הסלולר הגדירו אותו אצלן כחלק מ"קומת מספור" ייעודית לשירות זה.

"מאפיינים אלה של הקו הכשר כפי שהתפתחו במהלך השנים", מסבירים במשרד התקשורת, "יצרו כבילה בין המכשיר, כרטיס ה-SIM, מספר הטלפון ושירות הגבלת שיחות יוצאות כך שמתקיימת פגיעה תחרותית כתוצאה ממגבלות אלה".

במשרד התייחסו לפעילות ועדת הרבנים לענייני תקשורת וציינו כי "היא הגוף היחיד שמספק שירות קו כשר ובכך מהווה למעשה מונופול, כפי שקבעה רק לאחרונה הממונה על התחרות. הוועדה מגבילה את שירות השיחות היוצאות, ואת ניידותם של חצי מיליון משתמשים לחברות, חבילות סלולר שונות ושוק מכשירים מפותח זאת לעומת מנוי רגיל אשר נהנה מניידות מספרים מלאה. בנוסף, ועדת הרבנים שולטת על שוק המכשירים ומכתיבה שימוש במכשירים ספציפיים למרות קיומם של מכשירים נוספים בעלי תכונות דומות, ואף זהות. כל אלה פוגעים בתחרות ומפחיתים באיכות ובמגוון האפשרויות העומדות בפני הצרכן שמעוניין במכשיר סלולרי כשר. במצב הקיים מנויי הקווים הכשרים אינם נהנים ממלוא פירותיה של המהפכה התחרותית שהוביל משרד התקשורת בשוק הסלולר".

הרפורמה בעצם תאפשר ניידות מספרים מלאה בקרב מנויי שירות קו כשר, ללא יוצא מן הכלל ותאפשר תחרות בקווים הכשרים על שלל מרכיביהם: תיפתח האפשרות להתנייד לכל חברות הסלולר ולשמור על המספר, והרפורמה תוריד את החסם המשמעותי ביותר שמונע התפתחותו של גוף כשרותי אחר שייצר תחרות על ליבו של הצרכן בסוגיות כמו סוג הכשרות, מחירי החבילות, המגוון ואיכות המכשירים המשווקים.

השר הנדל: תם הכאוס בשוק הסלולר החרדי

במשרד מדגישים כי לשיטתם - שהיא כמובן ההיפך משדעת גדולי ישראל - "את רפורמת הניידות יש להחיל על כלל הציבור בישראל כולל על מנויי הקו הכשר באופן בו מספר הטלפון יהיה מזהה אישי של המנוי ולא מזהה קבוצתי. בנוסף, למנוי קו כשר תהיה את היכולת לעבור בין תוכנית שירות קו כשר לתוכנית אחרת באותה חברת הסלולר, ולהיפך, תוך שמירה על מספר הטלפון האישי".

בכך למעשה בעוד כיום ניתן לזהות בעל טלפון כשר באמצעות המספר האישי והקומות הכשרות - הרי שכעת יועז הנדל מבקש לבטל זאת מכל וכל.

השר הנדל אמר כי "תפקידי כשר התקשורת הוא להסדיר את השוק ולוודא שלכל אזרח בישראל תהיה גישה שווה לכלל השירותים. המצב הנוכחי הראה כי כשמנגנון אחד שולט בשוק צומחות תופעות בעיתיות. איפה שיש כאוס ועוולות צרכניות, אנחנו נתקן".

לדברי שר התקשורת, "אנחנו רוצים לאפשר לציבור החרדי להגן על עצמו מתכנים לא רצויים ואין לנו שום כוונה להתערב בסינון התכנים שהציבור מעוניין בו, אבל נוצר מצב בעייתי שהם כבולים לגוף אחד ויחיד שקובע מחירים ופוגע בזכויות של הצרכנים. אנחנו יוצאים היום להליך שימוע שמטרתו להסדיר את שירות הקו הכשר עבור הציבור החרדי, לאפשר לו חופש בחירה ולייצר תחרות".

הוא הוסיף והבטיח כי "כל אדם שיחפוץ בכך יוכל לשמור על 'טלפון כשר' לו ולילדיו ללא נגישות לאינטרנט. הרפורמה תעניק כוח לצרכן, שיוכל לרכוש מכשיר סלולרי בהתאם להשקפת עולמו, ותוזיל את המחירים. במדינת ישראל, ראוי שיהיה דין אחד ותנאים שווים בכל מקום. לא אוטונומיות".

פגישת הרבנים בלשכת הנדל

מנכ"לית משרד התקשורת, לירן אבישר בן-חורין, אמרה הבוקר: "ועדת הרבנים היא גוף מונופוליסטי שקובע לחצי מיליון צרכנים את היבואנים, המכשירים, סוגי החסימות ועוד. כל אלו משפיעים רבות על איכות השירותים והמחירים שמשלם הציבור החרדי על שירותי התקשורת שהוא צורך".

כאמור, רפורמת השר הנדל זוכה להתנגדות נחרצת מצד כל גדולי ישראל מכל החוגים. לפני כחודש וחצי הגיעו אדמו"רים, ראשי ישיבות ורבנים נוספים לפגישה דרמטית וחריגה בלשכתו של הנדל בניסיון למנוע את רפורמת הסלולר החרדי, אך גם פגישה זו - בה הוא החציף פניו וישב לא כיפה ודיבר בזלזול, לא שינתה את דעתו של שר התקשורת שהחליט להוציא את הרפורמה לפועל.

בפגישה נטלו חלק האדמו"ר מויז'ניץ, האדמו"ר מסטריקוב, הרבנים הגר"ר אלבז, הגר"מ צדקה, הגרא"י פינקל ועוד.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר