"צעד שיחייב תגובה בינ"ל"

לפיד לבנט: בניית אביתר תפגע ביחסי החוץ

שר החוץ מתערב באישור היועמ"ש לבנייתו המחודשת של המאחז שפונה, מתלונן על כך שלא עודכן, ומזהיר את רה"מ מפני ההשלכות מול ממשל ביידן ועל שלמות הקואליציה (ארץ)

יוני גבאי | כיכר השבת |
שר החוץ יאיר לפיד (צילום: אוליבייה פיטוסי, פלאש 90)

ראש הממשלה החליפי ושר החוץ, יאיר לפיד, מזהיר כי קידום הקמת התנחלות היכן שנמצא כיום מאחז אביתר עלול לפגוע ביחסים עם ממשל ביידן בארה"ב ולגרור תגובה קשה מצד הקהילה הבינלאומית. במכתב חריף ששיגר לראש הממשלה, נפתלי בנט, גילה לפיד כי בכירים אמריקנים הזהירו מפני השלכות המהלך, ורמז כי קידומו יערער את יציבות הקואליציה, כך פורסם הבוקר (חמישי) ב'הארץ'.

"כל צעד ליישום המתווה האמור, אשר כידוע לא נעשה בהתייעצות עמי ולא על דעתי, כולל עצם ההכרזה על אדמות מדינה או הוצאת צו תכנון מיוחד, עלול לגרור השלכות מדיניות חמורות ופגיעה ביחסי החוץ, בראש ובראשונה מצד ארה"ב, והדבר כבר הובהר על ידי הממשל האמריקני בדרגים בכירים", הזהיר לפיד במכתב לבנט, שעותק ממנו הועבר גם ללשכת היועמ"ש, שם כרגע נמצא פרקליט המדינה, עמית אסמן, כממלא מקום.

"צעדים מסוג זה יעבירו מסר לקהילה הבינלאומית כי בכוונת ממשלת ישראל לא רק לפעול לקידום המתווה, אלא גם לזרז את ההליך באופן חריג ועל חשבון טיפול מקובל בעררים נגד ההכרזה, באופן שלהערכתי יחייב תגובה בינלאומית שאינה מתיישבת עם האינטרס הישראלי", הוסיף לפיד.

"להערכתי הדבר יגרום נזק ממשי במסגרת המערכה המשפטית-מדינית המתעצמת בפני פורומים בינלאומיים, תוך ניצולו לקידום קמפיין הדה-לגיטימציה נגד ישראל ובאופן שיקשה עלינו לגייס ידידים לצדנו במאבק נגד קמפיין זה. כל זאת מבלי להתייחס לסיכונים להסלמה ולשמירת היציבות בשטח הכרוכים ביישום המתווה, כפי שכבר צוין על ידי גורמי ביטחון בפני בית המשפט העליון".

תושבי המאחז, שהוקם בניגוד לחוק, התפנו ממנו בשנה שעברה, בהתאם לסיכום עם בנט וגנץ, ולפי הסיכום, אם יתברר כי מעמד הקרקע מאפשר התיישבות יהודית במקום, יוכלו תושביו לחזור לבתיהם "בהקדם האפשרי".

הרקע למכתבו התקיף של לפיד היא חוות דעת שגובשה השבוע, על דעת היועמ"ש היוצא אביחי מנדלבליט, לפיה ניתן להתחיל לקדם הקמת התנחלות במקום. לפי הנחיות המשפטנים, על גנץ להכריז כי האדמות המיועדות להתנחלות הן אדמות מדינה, ותושבי המקום יוכלו לשוב אליו עוד לפני הדיון בעררים, שוודאי יוגשו בנושא.

מלשכתו של לפיד נמסר בתגובה לפרסום המכתב ב'הארץ': "מתווה אביתר נמצא בדיונים משפטיים. תפקידו של שר החוץ הוא לוודא שלא ייגרם נזק ליחסי החוץ של ישראל, לעוצמתה המדינית ולקשריה עם ארה"ב. תפקידו כראש הממשלה החליפי הוא לשמור על שלמות הקואליציה".

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר