הטרגדיה ביחידה המובחרת

חקירת הירי באגוז הוצגה לרמטכ"ל: שלושה קצינים יודחו

בפני הרמטכ"ל, הוצגו התחקירים שנערכו בעקבות ירי דו-צדדי ביחידת אגוז בו נהרגו שני קצינים • בעקבות הממצאים, שלושה קצינים יודחו וקידומו של מפקד היחידה יעוכב (ביטחון)

שלומי מלוביצקי | כיכר השבת |
(צילומים: באדיבות המשטרה, דובר צה"ל)

האסון ביחידת 'אגוז': בימים האחרונים הוצגו בפני הרמטכ"ל, רב-אלוף אביב כוכבי, התחקירים שנערכו בעקבות ירי דו-צדדי ביחידת אגוז בו נהרגו רב-סרן איתמר אלחרר ז"ל ורב-סרן אופק אהרון ז"ל, לפני כחודש במטווחים הסמוכים למחנה נבי מוסא.

מהתחקירים עולה כי האירוע לא התרחש בעקבות בעיית אבטחה בשטחי האימונים ולא בשל פערים בהוראות הפתיחה באש, וכי נסיבות אחרות הן שגרמו לאירוע, ביניהם יציאתו של מפקד הצוות למשימה לבד, ללא אישור, ללא תאום ותוך שהוא חוצה את גבול הגזרה, כמו כן, יציאתם של מפקדי הפלגות באופן שאינו מקצועי מספיק, זאת בנוסף ל"מצבו התודעתי של המפקד שהובילו לתחושת סכנת חיים".

בתחקיר נטען כי "לא הייתה ביחידה מודעות מספקת לצורך להתייחס לכל משימה, גם כזו המתקיימת בשגרה או בשטח אימונים, כאל משימה צבאית לכל דבר ועניין, ובוודאי כשהמשימה כוללת שימוש בנשק, ותוך עמידה ברף המצופה של תכנון, תאום, פיקוד ושליטה".

בנוסף, הועדה מצאה פערים בניהול השגרה בשבוע האימון ביחידת אגוז, בבדיקה שערכה יחידת מבקר צה"ל ביחידות אחרות, לא נמצאו חריגות בשגרת הפעילות.

מפרטי התחקיר עולה כי מקור האירוע ביוזמה פיקודית שנערכה כחלק מהגנה מפני גניבות ועל מנת לשמור על אמצעי הלחימה של היחידה, על פי הפרטים, הקצינים נפגעו ונהרגו מאש כוחותינו שנורתה בידי מפקד צוות ביחידה, סגן נ', כמו כן נורתה אש גם מצדם, למרות זאת, לא ניתן לקבוע בוודאות מי פתח ראשון בירי.

בעקבות הממצאים אמר הרמטכ"ל: "מדובר באירוע קשה וחמור ביותר שניתן וצריך היה למנוע אותו. האירוע נבע מליקויים במקצועיות, מאי-קיום פקודות ובראש ובראשונה מטעות חמורה בשיקול הדעת".

הרמטכ"ל הוסיף כי "מקצועיות והקפדה על ביצוע הפקודות כלשונן הן שני צדדים של אותו מטבע, והן המאפשרות עמידה במשימה ושמירה על חיי אדם. מקצועיות ומשמעת הן גם הבסיס ליוזמה. אנו מחויבים בכל משימה להקפיד קלה כבחמורה על תכנון זהיר וקפדני של כל שלב וכל פרט במבצע, באימון ובכל פעילות בשגרה, תוך איתור מראש של נקודות כשל ותורפה העלולות להביא לתקלות. אל לנו להתפשר ולו במעט על בטיחותם, בריאותם וחייהם של חיילנו".

בעקבות התחקירים וקבלת דו"ח הועדה קיים הרמטכ"ל שיחות ודיונים עם קציני המטה הכללי והמפקדים לליבון המשמעויות והממצאים ולגיבוש הצעדים הנדרשים.

לאור ממצאי התחקירים ומסקנותיהם, החליט הרמטכ"ל על ביטול מינויו של מפקד היחידה, סא"ל א', לתפקיד מח"ט 3 וקידומו יעוכב בשנתיים. סגן מפקד היחידה, רב-סרן ר', יסיים את תפקידו והוא לא ישרת בתפקיד פיקודי בשנתיים הקרובות.

גם מפקד פלגה ב', רב-סרן י', יסיים את תפקידו והוא לא ישרת בתפקיד פיקודי בשנתיים הקרובות. מפקד הצוות בפלגה ב', סגן נ', יסיים את תפקידו והוא לא ישרת בתפקיד פיקודי ביחידות לוחמות לצמיתות. סמל-ראשון ג', לוחם ביחידה, יודח מלחימה.

בנוסף, קבע הרמטכ"ל כי אין להסתפק במסקנות אישיות ויש לנקוט פעולות מערכתיות נרחבות למניעת מקרים נוספים.

הרמטכ"ל הנחה כי בכלל יחידות צה"ל תיעצר שגרת הפעילות למשך שבוע, לצורך הטמעת 'סדרי בראשית' (פקודות ונהלים המגדירים את יסודות ההתנהלות הרצויים בשגרה, באימונים ובמבצעים). מטרת שבוע 'סדרי בראשית' תהיה ללבן מהיסוד את כלל נהלי השגרה, נורמות התכנון, אופן שילוח וביצוע של משימות ואת אופן מימושן של ההוראות והפקודות. כמו כן, הנחה על הטמעת פרק ניהול שגרת יחידה בכל הקורסים וההכשרות.

בנוסף לתחקיר הפיקודי ולוועדת המומחים, מתנהלת בגין האירוע חקירת המשטרה הצבאית, שבסיומה יועברו ממצאיה לבחינת הפרקליטות הצבאית. ממצאי התחקיר הפיקודי ועדת המומחים הוצגו למשפחות אלחרר ואהרון.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר