'המבדיל' | צפו

מייסד 'זכרון מנחם' בריאיון על סיפור חייו המרתק

לפני 32 שנים הקימו בני הזוג ארנטל את ארגון זכרון מנחם, לזכרו של בנם מנחם ז"ל • בריאיון מרתק ומעורר השראה פורש חיים ארנטל, את הטרגדיה שבעקבותיה קם הארגון. צפו (ארץ)

חיים ארנטל עם זלמן שטוב בריאיון (צילום: דודי פלוג • מפיק: איציק אוחנה)

השבוע מתארח בתכנית המבדיל' אצל האמן והיוצר זלמן שטוב, מייסד ארגון זכרון - מנחם, חיים ארנטל, כדי לספר על המסע מעורר ההשראה מהטרגדיה האישית ועד למפעל חיים ראשון מסוגו שמסייע לילדים חולי סרטן בכל פן אפשרי, החל מפעילויות לילדים וכלה בפאות שהארגון נותן לחולים שזקוקים להן.

בנם של הזוג ארנטל, מנחם, היה חולה במשך קרוב לחמש עשרה שנים. משם צמחה התפיסה שהדבר העיקרי שחולה צריך הוא הסחת דעת, משהו שיעצור לרגע את הריצה האינסופית המייגעת, ולא חקירות ודרישות מה קורה עם המחלה, באיזה שלב הטיפול וכו'.

אל מנחם היו מגיעים במוצאי שבתות בחורים מישיבות חברון ועטרת, יחד עם אמנים כמו הרב ברוך צייט, מרדכי בן דוד ועוד,

"אחד הדברים שאנחנו עושים היום, הוא להדריך משפחה איך לנהוג בצל המחלה", אומר ארנטל. "דבר שלא היה לנו כשאנחנו היינו שם". הבעיה הגדולה תמיד היא הזנחה של הילדים האחרים לטובת החולה. ברגע שהבית כולו במצב שפוי הילד מרגיש בטוח ומתמודד טוב יותר.

המוטו הזה חוזר שוב ושוב בשיחה; אנחנו צריכים לעזור לשני לפי מה שהוא צריך, ולא לפי מה שאנחנו רוצים לעזור. זה יכול להיות בנעליים קרועות של אחד הילדים האחרים, שההורים לא שמו לב כיוון שהם עסוקים בילד החולה וכדומה.

ארנטל מספר על הקמת הארגון לפני 32 שנים מתוך הצללים של הטרגדיה. לדבריו אנשים רבים במקרה שהמחלה מסתיימת במוות מעדיפים להתרחק, לעזוב את מקום הכאב והצער ולא להתעסק בו יותר. לעומת זאת הזוג ארנטל דווקא הצליח לעמוד ולומר, נתינה נותנת לנותן יותר מלמקבל, וכך הם מקימים את הארגון שפועל מדן ועד באר שבע.

מרכז הארגון מתחדש תמיד כדי לתת מענה לתפיסות חדשות. בחודש האחרון נחנך אולם הנינג'ה, הספורט שהפך לפופולרי בישראל בשנים האחרונות. ארנטל מספר איך אולם הספורט ששימש את הילדים שבאים אחרי צהרים לשחק כבר לא הצליח לגרום לילדים להכנס פנימה, עד שבאה גברת יוכבד מאיר להנציח את בעלה, כך נתרם אולם הנינג'ה, והילדים רצים פנימה בכל פעם אחוזי התרגשות.

אחד הפרויקטים הגדולים, דווקא בתחום האסתטי הוא מבצעי הפאות. הארגון נותן לכל חולה ששיערה נשר פאה חדשה, מותאמת אישית, לנצח. השיער הוא כל כך משמעותי בעבור החולים, שרבים מהם עוד לפני שהם חושבים על כל שאר העניינים של חיים ומוות - מהרהרים בכאב אדיר איך אני הולך להיראות.

הארגון מקבל תרומות שיער מצעירים שחלקם מגדלים את שיערם במיוחד כדי לתרום אותו אח"כ, והגילאים של האנשים שקיבלו פאות נע מגיל 3 לגיל 80.

בתכנית האירוח "המבדיל" מתארחים מידי שבוע, יוצרים, אמנים, אנשי תרבות ודמויות שונות מרחבי העולם, שידברו על נקודות אור שונות שפגשו במהלך חייהם. את התכנית מגיש האמן והיוצר זלמן שטוב, בהקדמה של הבדלה בסגנון קרליבך, וברעיון קצר מתוך הפרשה. שבוע טוב וחורף בריא.

צפו בריאיון המרתק

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר