פינת הצרחנות

גם לכם לא מחזירים את ה'פיקדון' על הבקבוקים? • צפו בפתרון

1,176 פניות של צרכנים מכל הארץ על סירוב לקבל 7,792 בקבוקים בתמורה לדמי הפיקדון • איפה התלוננו הכי הרבה? • משה מנס יצא לשטח ובדק מה קורה באמת • צפו (הכלכלית)

משה מנס | כיכר השבת |
(צילום: כיכר השבת)

החל מהראשון לדצמבר בשנה שעברה, לפני כשלושה חודשים, התחלנו לשלם עוד 30 אגורות פיקדון על בקבוקי שתיה גדולים, אלא שהמציאות בה גם אנו נתקלים - במסגרת הפניות שלכם אלינו - שעסקים רבים מסרבים לקבל את הבקבוקים.

"ברצוני לדווח כי בצרכנייה בה ביקרתי לא מוכנים לקבל בקבוקים ריקים על מנת להחזיר את כספי הפיקדון ללקוחות", מספרת לנו אחת הפונות, "בעלי הלך ביום שישי ואז אמר לו עובד שם כי הוא לא מקבל בימי שישי ולכן בעלי הלך היום והבנאדם הזה צרח עליו ליד אנשים ואמר לו שהוא לא מקבל בקבוקים וביזה את בעלי. זה לא רק הם, בכמה חנויות מטרטרים אותנו, אומרים לנו בואו אחרי הצהריים, בואו לפני הצהריים. כל פעם תירוצים".

גם מלכה לוי כתבה לנו: "לפני הממשלה היינו קונים בקבוקי מים מינרלים וכשהיינו גומרים היינו שמים את הבקבוקים במחזור. עכשיו כשלוקחים על כל בקבוק 30 אגורות ואנו פונים לסופר בבית וגן הם אומרים שהם לא מקבלים את הבקבוקים משום שהם לא מאורגנים, אבל לקחת דמי פיקדון זה בסדר?! פניתי למנהל בית וגן והם ביררו וראו שהסופר לא מקבלים את הבקבוקים. שמעתי שגם בסנהדריה אותו הדבר. מה עלינו לעשות? זו בעיה של רבים, לא יחיד".

דוברת המועצה הישראלית לצרכנות אומרת לנו כי "מאז 1 בדצמבר 2021, הגיעו 1,176 פניות צרכנים מכל הארץ על סירוב לקבל 7,792 בקבוקים; הגופים מבצעים טיפול ואכיפה מול בתי העסק; אחוז התלונות הגבוה ביותר הוא על בתי עסק בירושלים שסירבו להחזיר דמי פיקדון ואחריהן בתי עסק בתל-אביב, בבני ברק ובבית שמש".

מה ניתן לעשות? והאם אוכפים את הנושא?

שוחחנו עם עו"ד דליה ברוק-רסקאי, מהמועצה הישראלית לצרכנות, שמרכזת את התלונות בתחום הפיקדון.

מה הכללים?

"חוק הפיקדון קובע שכל זמן שעות הפעילות בכל יום מימות השבוע, הוא חייב לקבל את הבקבוקים המסומנים. חשוב לדעת בכל עסק גדול חייבים לקבל גם בקבוקים שלא נקנו אצלו, זה עד 50 בקבוקים בכל פעם, ובלבד שהוא מוכר את אותו מוצר, אבל אם זה עסק קטן עד 28 מטר מרובע אפשר להחזיר רק את מה שנקנה אצלו".

ומה קורה אם הם לא מקבלים?

"אם יש סירוב אני קוראת לצרכנים להגיש תלונה ואנחנו נבדוק את זה. יש אתר ומוקד טלפוני 'מוקד הפיקדון' שנעשה בשיתוף פעולה בין המשרד להגנת הצרכן והמשרד להגנת הסביבה. אפשר להזין בו את כל הפרטים ואנחנו נסייע, במקביל אפשר להעביר - גם בעילום שם - את פרטי בית העסק למשרד להגנת הסביבה שהם ישלחו את המשטרה הירוקה לבדוק".

בפועל, מה יקבל מי שיתלונן?

"אם אתה מתלונן אצלנו ואנחנו פונים לבית העסק מנסים לברר את העניין הזה. ע"פ החוק בית העסק מחויב לקבל ואם הוא לא מקבל אתה רשאי לתבוע ובית המשפט יכול לפסוק עד 1800 שקל לכל הפרה, זה הסעד האזרחי.

מה גילינו בביקור שלנו בסופר?

הלכתי אל אחד מהסופרים עליו קיבלנו את התלונה. הם לא באמת מקבלים בקבוקים. שלחו אותי מאחורה אל המחסן, זה אפילו מצולם. שם נתקלתי במנהל המחסן, מדובר ביהודי מאנ"ש, אדם מבוגר. הוא סיפר לי שהמנהל "הפיל עליו את המשימה".

הוא כמעט בכה, התלונן שהוא לא מסוגל להתמודד עם זה. "רק גזירות כל היום", ועם זה אני לא יכול להתווכח.

בנוסף, מתברר שלא מדובר על סופרמרקט כזה או אחר, זו תופעה כוללת והחלטנו שהכתבה תעסוק על התופעה הכללית ופחות על מקום ספציפי. אך כמובן שאנו קוראים לכם שלא לוותר על הכסף שלכם ולדרוש את דמי הפיקדון ובמידת הצורך לפנות למוקד הבקבוקים.

בשיחה נוספת עם מנהל סניף של סופרמרקט גדול הוא מתלונן: "אין לי דרך להתמודד עם זה, צריך עוד עובד רק בשביל הבקבוקים. כל חצי שעה בא ילד עם חמישים בקבוקים, חצי מהם בקבוקים ישנים בלי הפיקדון, אני צריך להתחיל לספור אתו בקבוק בקבוק לבדוק מה תמורת תשלום ומה לא, למה שהמשרד להגנת הסביבה לא יספק לנו מכשיר אוטומטי?".

אז שוב שאלתי את המשרד לאיכות הסביבה, שהגיבו כך:

"ראשית צריך לזכור שזו כלל לא חובה למכור או לצרוך את מכלי המשקה. הדבר הנכון ביותר בנושא הפסולת – הוא מניעתה. מומלץ להפחית ככל האפשר צריכה של מכלי פלסטיק ומוצרים שנעשה בהם שימוש חד-פעמי. חשוב לזכור שכל מי שמוכר את הבקבוקים, גם מרוויח כסף ממכירתם.

"המשמעות של חוק הפיקדון, שהוא נחשב חוק אחריות יצרן מורחבת, היא ש"המזהם משלם", ולא שכספי הציבור יממנו את הנוחות של היצרנים והיבואנים וכן של רשתות השיווק. מי שמייצר את הבקבוקים ומוכר אותם, צריך לדאוג שימוחזרו בצורה נאותה, תוך עמידה ביעדי החוק. אנו סבורים כי הדרך הטובה ביותר לתת שירות לציבור היא באמצעות מכונות – ואולם אין בחוק סעיף המחייב זאת. החיוב על בתי העסק הוא לקבל את הבקבוקים מהציבור בכל דרך שהיא".

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר