היסטוריה ואקטואליה

מה התבטא הגר"ג אדלשטיין על דייל קרנגי?

ראש הישיבה הגר"ג אדלשטיין התבטא כמה פעמים בשבח ספרו של דייל קרנגי, והוסיף שכבר מרן המשגיח הגרא"א דסלר זצוק"ל הביא ממנו כמה רעיונות; ומה סיפר הגרי"ל לוי? (חרדי)

ישראל שפירא | כיכר השבת |
דייל קרנגי (באדיבות דייל קרנגי)

פרק י"ב: הכתבה אודות מרן המשגיח הגרא"א דסלר זצוק"ל מחבר ספר המוסר 'מכתב מאליהו' שהביא בקטע קצר בספרו מתוך שיטתו החינוכית[1] של ההוגה הנכרי דייל קרנגי, עוררה הדים רבים.

היו כמה שהגיבו שכמו בדברים רבים, הציבור החרדי של ימינו השתנה, וכיום לא ימצא משגיח או דמות רוחנית כל שהיא שמצטטת ספרות גוים חכמים ככל שיהיו.

ברם, ממספר מקורות שקיבל כותב השורות, מתברר שגם בימינו ישנם רבים שהלכו בדרכו של המשגיח זצוק"ל מפונביז'. ראש הישיבה הגר"ג אדלשטיין התבטא כמה פעמים בשבח ספרו של דייל קרנגי, והוסיף שכבר מרן המשגיח הגרא"א דסלר זצוק"ל הביא ממנו כמה רעיונות.

ספר 'כיצד לרכוש ידידים והשפעה מאת דייל קרנגי בתרגום לעברית (באדיבות הוצאת ש. זק הוצאת ספרים ירושלמית)

פעם אחת ניגש אל הגר"ג אדלשטיין אחד מתלמידיו לאחר ששמע מפיו שבחים על דייל קרנגי, ושאלו בהאי לישנא: "האם הראש ישיבה יודע מה יצא ממנו בסוף?", (כשכוונתו לשמועות שדייל קרנגי התאבד ולא מת ממחלה, שמועה שהתבררה בסופו של דבר כחסרת בסיס לחלוטין. י"ש). וענה הגר"ג: "זה לא משנה מה יצא ממנו, חכמה בגוים תאמין".

בדומה לכך, סח לכותב השורות בוגר ישיבת פוניבז', שאכן רה"י רבי גרשון אדלשטיין דיבר אתו כמה פעמים שהוא אוחז מספריו של דייל קרנגי ואמר לו "חכמה בגוים תאמין' ו'תוכו אכל קליפתו זרק", וכל שאר הדברים אינם חשובים.

כתוספת לכך סיפר לכותב השורות תלמיד של הגאון רבי גבריאל יוסף לוי ראש ישיבת 'באר התורה' (שלמד בצעירותו בישיבת פוניבז') שבשיחה לתלמידיו בישיבת 'באר התורה', אמר בשם מרן המשגיח הגרא"א דסלר ש"אנו מקבלים את עיקרי שיטתו של דייל קרנגי, ואין לנו מחלוקת אתו".

דייל קרנגי (באדיבות דייל קרנגי)

הוסיף ר"י 'באר התורה' הגרג"י לוי שההבדל הוא שהנכרי קרנגי כתב את ספריו מנקודת: "איך למנף את עצמי ולהצליח בחברה, ולרכוש ידידים בחברה". אנו העם הנבחר התבטא הגרג"י לוי, בשינוי ממנו שואפים היאך להיטיב עם הזולת, ובגישה היהודית אנו לא לוקחים את דבריו כדי למנף את עצמינו, אלא כדי להיות אכפתי עם הזולת.

כהמשך לכך, נטען לי בשמו של ראש ישיבת באר התורה הגרג"י לוי, שסיפר לתלמידיו שבתקופת לימודו בישיבת פוניבז' הספרים של דייל קרנגי "רצו בפנימייה".

• • •

[1] ראה קובץ המעין תשרי תשפ"א

  • לתגובות, הערות, הארות, וכן לשליחת חומרים, מסמכים, ורעיונות למאמרים העוסקים בתחום היסטוריה יהודית, נא לפנות לכתובת אימייל: sisraerl@gmail.com

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר