ביקורת מימין

הוועדה לבחירת שופטים בחרה ארבעה שופטים חדשים ל'עליון'

הוועדה לבחירת שופטים הגיעה להסכמות - בעיכוב של מספר חודשים, ובחרה ארבעה שופטים חדשים לבית המשפט העליון. סער: מעולים שבמעולים; הציונות הדתית: כישלון מחפיר (ארץ)

רפאל כהן | כיכר השבת |
כבוב, רונן, כנפי-שטייניץ ועו"ד כשר (צילומי השופטים: הרשות השופטת. צילום עו"ד כשר: תומר יעקובסון)

הוועדה לבחירת שופטים התכנסה הבוקר (שני), וכצפוי בחרה ארבעה שופטים חדשים לבית המשפט העליון: שופטת בית המשפט המחוזי בתל אביב, רות רונן; סגנית נשיא בית המשפט המחוזי בירושלים, גילה כנפי-שטייניץ; סגן נשיא בית המשפט המחוזי בתל אביב, ח'אלד כבוב, שיכהן כשופט המוסלמי הראשון בערכאה הבכירה בישראל; ועו"ד יחיאל כשר ממשרד תדמור ושות'.

השופטים יכנסו לתפקידם לפי הסדר הבא: 1. השופטת גילה כנפי-שטייניץ; 2. השופט חאלד כבוב; 3. עו"ד יחיאל כשר; 4. השופטת רות רונן.

בחירת המועמדים נעשתה בהסכמה בין נשיאת בית המשפט העליון, השופטת אסתר חיות, לשר המשפטים, גדעון סער, אחרי שבפעם הקודמת לא התקבלה הסכמה. ההסכמות הושגו לאחר שרשימת המועמדים נפתחה מחדש ולשכת עורכי הדין הוסיפה רשימה מעודכנת של מועמדים משלה שאחד מהם - עו"ד כשר ממשרד עורכי הדין תדמור - מקובל גם על שלושת שופטי העליון החברים בוועדה.

מפלגת הציונות הדתית מתחה ביקורת חריפה על המינוי: "איילת, את יכולה לרמות את כל האנשים חלק מהזמן וחלק מהאנשים כל הזמן. אבל את כבר לא יכולה לרמות את כל האנשים כל הזמן. "הדיל" שהיית שותפה לו היום הוא כישלון מחפיר של מי שהבטיחה לנצח על בג"צ.

"הנזק לדמוקרטיה הישראלית ממינוי ארבעת השופטים היום שינציחו את החונטה המשפטית השלטת בחגיגות הנצחון, יורגש עוד שנים רבות. כדי לא להרגיז את השותף עבאס לא היה בכוחך אפילו להתנגד למינויו של כבוב אשר נפגש עם תומכי טרור ופגע במשפחות השכולות. היום הוכח שוב שאת וחבריך בימינה הם אסקופה נדרסת בדרך למימוש וביסוס שלטון השמאל במדינת ישראל".

שרת הפנים, איילת שקד, כתבה בתגובה בפוסט בפייסבוק כי "בעבר, הייתה לי הזכות להוביל 6 מינויים לבית המשפט העליון כיו"ר הוועדה, רובם בעלי גישה משפטית שהיתה חריגה בנוף בית המשפט לפני כן. שופטים הדוגלים ומאמינים בהפרדת רשויות אמיתית ובהכרה בכוחם וסמכותם של נבחרי הציבור לפסוק בשאלות של ערכים ותפיסות עולם.

"היום, כחברה בוועדה, הייתי שותפה לבחירת שני שופטים נוספים שאני מקווה ומאמינה כי יצטרפו למחנה השמרני והלאומי ההולך וגדל. כללי המשחק השתנו, והבחירות הללו שינו את פניו של בית המשפט העליון. בית המשפט העליון היום לאחר הבחירה שונה מהותית מבית המשפט שלפני 6 שנים. כשנכנסתי לתפקידי כשרת משפטים לפני מספר שנים השופט סולברג היה קול בודד והיום יש מחנה שמרני בעל עמדות עקרוניות ומנומקות.

"אודה ולא אכחש - לו הייתי מכהנת כיו"ר הוועדה היום התוצאה היתה שונה. אין זה סוד שרציתי למנות שופטים אחרים בישיבה היום. הוכחתי גם קבלות בנושא הזה. יו"ר הוועדה שר המשפטים הוביל קו אחר, אבל עמד על עקרון האיזון החשוב ועל כך שיהיו שני מועמדים לכל צד.

"ראיתי בימים האחרונים ברשתות אנשי ימין מאוכזבים שחושבים שהבחירה רעה ומורשת ברק ניצחה בענק. ובכן, לא כך הדבר. המחנה השמרני התחזק היום, ודאי ביחס למצב הקיים. אני מזכירה שאף אחד מארבעת הפורשים לא השתייך לאגף השמרני. להיפך".

שר המשפטים גדעון סער אמר בפתח הדיון, שלא יהיה דיון ממשי מכיוון שהעסקה סגורה: "לאחר שלושה חודשים של עבודה מאומצת מאז פרסום רשימת המועמדים הראשונה - אביא היום לוועדה הצעת החלטה למינוי ארבעה שופטים לבית המשפט העליון. הצעה זו משקפת את הבחירה הנכונה על פי שלושת המדדים שקבעתי כמצפן: מצוינות. איזון. גיוון".

"ההצעה שאביא ושאני מקווה שהועדה תאשר אותה ברוב הנדרש לפי חוק כוללת מועמדים מעולים שבמעולים. גביש של איכות שיוסיף כוח מקצועי משובח לערכאת השיפוט הבכירה שלנו. ההרכב שיובא גם מגוון ומאוזן מבחינת התפיסות המשפטיות ומשקף את הפסיפס החברתי המגוון שלנו. אני מודה לכל חברי הועדה בלי יוצא מן הכלל שפעלו, כל אחד לפי תפיסתו, בחודשים האחרונים כדי להביא לבחירה המיטבית. אני מאמין שיש סיכוי טוב שנצא מכאן היום עם בחירה. עם בחירה מצויינת", הוסיף יו"ר תקווה חדשה.

חה"כ שמחה רוטמן, חבר הוועדה לבחירת שופטים אמר במהלך דיון הוועדה היום: "את הדברים שאני אומר כאן, אמרתי בשיחות אישיות כמעט לכל אחד ואחד מכם.

"כל התמריצים הפוליטיים שלי היו אמורים לדחוף אותי להיות "טהרן". לדחות כל דיל שאינו מושלם. להציב אולטימטומים בלתי אפשריים ולדרוש הרבה. אני חבר אופוזיציה ויכול לשבת על היציע ולצעוק. לכאורה, אין לי סיבה להצביע בעד דיל שאינו ארבעה שופטים שמרנים.

"למרות זאת, מהיום הראשון אמרתי לכל חברי הוועדה שדיברו איתי, שלטובת מדינת ישראל, ולטובת האמון הציבורי בבית המשפט העליון ובמערכת המשפט בכלל, נכון יותר להגיע לקונצנזוס, גם במחיר פשרות כואבות. זה לא בריא למדינת ישראל ולבית המשפט העליון שהציבור הגדול אותו אני מייצג, ייצא מפה ללא כלום. זה לא בריא לשופטים בבית המשפט העליון, להיבחר באופן שאינו פה אחד.

"בתוך הוועדה אני אחד מתשעה, מחוץ לוועדה אתם המיעוט ואני הרוב. אתם יכולים לנצח אותי פה, אך ההפסד הוא של כולם. הבעתי הסכמה כמה פעמים, לא למועמד אחד ולא לשניים. הבאתי רשימה גדולה ומגוונת של שופטים שמרנים וטובים שכל אחד מהם יכל להיות ברשימה היום והתוצאה הייתה יותר טובה. מתוך שלושים המועמדים שהוצגו, בשני הסבבים, ניתן בקלות למצוא 8 או 10 מועמדים שעונים, כל אחד בדרכו, להגדרת שמרן.

"בחרתם לפסול את כולם, ולהתעקש שבית המשפט ימשיך להיות נחלה פרטית של קליקה סגורה, שממנה רק את הדומים ואת הקרובים לה. ישפוט הציבור".

השופטים הנבחרים:

• סגנית נשיא בית המשפט המחוזי ירושלים, השופטת גילה כנפי-שטייניץ - נבחרה לכהונת שופטת של בית המשפט העליון. השופטת שטייניץ מונתה בספטמבר 1993 לכהונת שופטת בית משפט השלום בירושלים. במאי 2006 מונתה לכהונת שופטת בית המשפט המחוזי ירושלים ובמרס 2016 מונתה לכהונת סגנית נשיא בית המשפט המחוזי בירושלים.

• סגן נשיא בית המשפט המחוזי תל-אביב-יפו, השופט חאלד כבוב - נבחר לכהונת שופט של בית המשפט העליון.
השופט כבוב מונה בספטמבר 1997 לכהונת שופט בית משפט השלום בנתניה. ביוני 2003 מונה לכהונת שופט בית המשפט המחוזי בתל אביב-יפו ובספטמבר 2017 מונה לכהונת סגן נשיא בית המשפט המחוזי תל אביב-יפו.

• עו"ד יחיאל כשר - נבחר לכהונת שופט של בית המשפט העליון. עו"ד כשר הוא שותף וראש מחלקת הליטיגציה במשרד (הממוזג) תדמור לוי ושות'.

• שופטת בית המשפט המחוזי תל-אביב רות רונן - נבחרה לכהונת שופטת של בית המשפט העליון. השופטת רונן מונתה ביוני 1995 לכהונת שופטת בית משפט השלום בתל אביב. במאי 2005 מונתה לכהונת שופטת בית המשפט המחוזי תל אביב. משנת 2010 מכהנת כשופטת במחלקה הכלכלית בבית המשפט המחוזי בתל אביב.

השופטת גילה כנפי-שטייניץ (צילום: הרשות השופטת)
השופטת רות רונן (צילום: הרשות השופטת)

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר