לאחר תרגיל אופוזיציוני

הקואליציה דחתה את ההצבעה על הגבלת כהונת רה"מ

בתום פיליבסטר שארך יותר מ-13 שעות, ובשל היעדר רוב של 61 בשל פגישת בנט עם קנצלר גרמניה, הליכוד וש"ס כפו על המשותפת להתנגד – ואילצו את הקואליציה לדחות את ההצבעה (פוליטי)

רפאל כהן | כיכר השבת |
(צילום: ערוץ כנסת)

אישור חוק הגבלת כהונת ראש הממשלה לשמונה שנים נדחה לשבוע הבא, בתום לילה ארוך במליאת הכנסת, שעסק כולו בתיקון חוק היסוד, ולא הועיל לקואליציה.

כזכור, תיקון חוק יסוד, במקרה זה חוק יסוד הממשלה, מצריך רוב של 61 חברי כנסת ולא רוב רגיל בתוצאה, ובקואליציה קיוו שהרשימה המשותפת תצביע איתם גם בהצבעה האחרונה, בקריאה השלישית, כפי שנהגה במהלך כל הלילה על כל ההסתייגויות, שנדחו.

אלא שהבוקר (שלישי), כאשר ראש הממשלה נפתלי בנט יצא להיערך לפגישתו עם קנצלר גרמניה אולף שולץ שנחת בישראל, הודיע חבר הכנסת שלמה קרעי מהליכוד, בשם יתר האופוזיציה, על משיכת כלל ההסתייגויות שנותרו, כדי למנוע מבנט להספיק לחזור להצבעה ולאשר את החוק.

במקביל, חבר הכנסת מיכאל מלכיאלי מש"ס הודיע כי האופוזיציה מבקשת להפוך את ההצבעה לאי אמון בממשלה, כדי לאלץ את חברי הרשימה המשותפת להתנגד בהצבעה.

בשלב זה היה עימות נוסף בין יו"ר הכנסת מיקי לוי לחברי האופוזיציה, כאשר לוי הכריז על תחילת ההצבעה, מה שמחייב לסיים אותה, אך מכיוון שמזכירת הכנסת לא נכחה במליאה – האירוע התעכב. לדעת חברי האופוזיציה עצם הכרזת לוי מחייבת להמשיך את ההליך, אך אז בקואליציה הגו תרגיל משלהם, וביקשו לדחות את ההצבעה הסופית.

לאחר כמה דקות של בירור עם הייעוץ המשפטי, שהסכים שההצבעה לא החלה ולכן ניתן לדחות אותה, הודיע שר המשפטים גדעון סער, מגיש החוק, על דחיית ההצבעה המכריעה: "אם הממשלה לא הודיעה שההצבעה תתקיים היום, היא לא חייבת להתקיים היום. אנחנו נדחה אותה לשבוע הבא". מייד לאחר הודעה זו הודיע יו"ר הכנסת מיקי לוי כי "תם סדר היום".

יו"ר סיעת הליכוד ומרכז האופוזיציה, ח"כ יריב לוין, הגיב: "שבוע רביעי ברצף בו הממשלה נאלצת למשוך חוקים בשל היעדר רוב. בימים ההם אין ממשלה בישראל. נחליף אותם".

ח"כ בצלאל סמוטריץ' תקף את יו"ר הכנסת על אי תחילת ההצבעה, עוד לפני הודעת שר המשפטים סער על דחייתה: "לקואליציה אין 61 אצבעות במשכן כדי להעביר את החוק שלה אז מיקי לוי פשוט מעכב את ההצבעה כדי למשוך זמן ולאפשר להם להחזיר את בנט. דריסה כזו של הכנסת והדמוקרטיה עוד לא הייתה כאן. האיש פשוט בושה".

שר המשפטים גדעון סער הגיב ואמר כי "החוק להגבלת כהונת ראש הממשלה עבר במהלך שעות הלילה והבוקר בקריאה השניה. כל סעיפיו אושרו ברוב הנדרש (61 פלוס) בקריאה השניה. כל הסתייגויות האופוזיציה - נדחו. את תקנון הכנסת אני מכיר ולא אפשרתי שעבודה אדירה שהושקעה בחוק תרד לטמיון. בשבוע הבא נצביע על הקריאה ה-3 וב"ה תושלם המלאכה".

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר