סיקור מיוחד

מי יהיה הנשיא הבא של צרפת? המועמדים והסקרים

ביום ראשון, ה-10 באפריל - ט' בניסן, יתקיים סבב הבחירות הראשון לנשיאות צרפת • מי המועמדים ולמי יש סיכוי לנצח? • ציקי ברנדוין עושה סדר עם כל השמות והסקרים (בעולם)

ציקי ברנדוין | כיכר השבת |
לה פן ומקרון (צילום: shutterstock)

בעוד קצת יותר משבועיים, ביום ראשון, ה-10 באפריל - הלא הוא ט' בניסן, צפוי להתקיים סבב הבחירות הראשון לנשיאות צרפת בו ינסו מועמדים רבים להפיל את נשיא צרפת המכהן עמנואל מקרון מתפקידו.

אם מקרון לא ישיג 50 אחוזים מכלל הקולות, יאלץ הנשיא הצרפתי להמשיך לסיבוב בחירות שני יום לאחר חג הפסח (יום ראשון 24 באפריל).

מפת המועמדים לנשיאות (שאטרסטוק, ויקימדיה, כיכר השבת)

מה הסיכוי שנראה נשיא חדש נכנס בקרוב לארמון האליזה? 'כיכר השבת' בסקירה מקיפה שתעשה לכם סדר בבלגן.

מועמדי הימין

• ואלרי פקרס

פקרס היא חברת המפלגה הרפובליקנית והמועמדת לנשיאות מטעמה ומטעם הקואליציה השמרנית. מפלגתה הייתה בפעם האחרונה בשלטון בתקופת נשיאותו של מועמד המפלגה ניקולא סרקוזי.

כיום, משמשת פקרס כראשת מחוז איל דה פרנס, מחוז בו נמצאת גם בירת צרפת, פריז. בעבר שימשה בתקופת נשיאותו של סקרוזי כשרת התקציבים.

למרות העובדה כי מפלגתה חזקה במיוחד ברשויות המקומיות, ולמרות המתקפות שלה נגד מקרון בטענה ליד רכה מדי מול הפשע - פקרס מדשדשת בסקרים.

• מארין לה-פן

לה-פן בבחירות הקודמות העפילה לסיבוב השני מול מי שניצח אותה, הנשיא מקרון - והייתה ועדיין נחשבת לימין קיצוני בצרפת.

זהו ניסיון ההתמודדות השלישי של לה פן, ונראה כי בבחירות הללו לה פן בבעיה בשל המועמד הפופולארי שנמצא ימינה ממנה, אריק זמור - וכן לאור זליגת קולות מהימין למרכז של מקרון.

לה פן משמשת כנשיאת מפלגתה, האיחוד הלאומי, מפלגה שבגלגוליה השונים הונהגה גם בידי אביה, ז'אן מרי לה פן, שידוע בעמדות אנטישמיות במיוחד.

• אריק זמור

המועמד היהודי שלא פעם נתפס בעמדות קיצוניות ולא פעם אף אנטי יהודיות, כפי שסיקרנו כאן ב'כיכר'. זמור נתפס בצרפת בעיקר בשל עמדותיו הקשוחות נגד הגירה, ובשל עמדותיו נגד האסלאם במדינה.

זמור מנסה לנגוס בקולותיה של מארין לה פן, ונראה כי השניים מתחרים כעת על המקום השני אחרי הנשיא מקרון. על פי הסקרים האחרונים - לה פן מובילה על זמור, זאת בין היתר לאחר שהתבטא באיחור רב בקשר למדיניות לדעתו מול הפליטים מאוקראינה.

• ניקולה דיפיונט איניאן

איניאן הקים מפלגה עצמאית בראשותו, והוא עומד כיום בראשות עיר קטנה הסמוכה לפריז. זוהי התמודדותו השלישית לנשיאות, כשבשתי ההתמודדויות הקודמות זכה לתוצאה מעליבה של מספר אחוזים חד ספרתי.

לטענת איניאן, מפלגתו היא ממשיכה ישירה של שארל דה גול, ואם ייבחר הוא 'ייתן בעיטה' לכל אותם 'עצלנים' כלשונו, שלא רוצים לעבוד ורק רוצים להרוויח על חשבון שאר אזרחי צרפת.

נכון לכעת, נראה כי איניאון בעצמו מקבל בעיטה מאזרחי צרפת, כשהסקר המחמיא ביותר בחודש האחרון מנבא לו 3% בלבד.

מועמד המרכז

• עמנואל מקרון

מקרון, מנהיג מפלגת המרכז 'קדימה', לשעבר שר הכלכלה וכיום נשיא צרפת, מנסה לכבוש את כיסא הנשיאות לחמש שנים נוספות.

על פי רוב הסקרים, מקרון אמור לנצח את הבחירות הללו, אבל לא בהליכה, ולא בסיבוב אחד. כלומר, צפוי לזכות בפחות מ-50 אחוזים מהקולות בסיבוב הראשון.

נגד מקרון עומדת ביקורת כי הוא מסייע לעשירים ולא אכפת לו מספיק מהחלשים. בצרפת ישנם שעדיין זוכרים את מחאת האפודים הצהובים נגד עליית המס על הדלק שהוביל מקרון לפני מספר שנים.

מועמדי השמאל

• אן הידלגו

הידלגו היא נציגת המפלגה הסוציאליסטית בה צמח הנשיא מקרון ומשמשת כיום כראש עיריית פריז. הידלגו תנסה להחזיר את הנשיאות למפלגה אחרי שאיבדה בבחירות האחרונות את הנשיאות למקרון.

נציג מפלגתה שניצח את הבחירות בפעם האחרונה היה הנשיא הולנד, שהיה נחשב לאחד הנשיאים הפחות פופולאריים בהיסטוריה.

עם זאת, נראה כי היידלגו לא מצליחה להתרומם בסקרים ומדשדשת באיזור 3 אחוזי תמיכה בלבד, מה שמעורר ספק רב אם תצליח להשיג נתון גבוה מזה בהרבה.

אגב, על פי החוק בצרפת, אם תזכה בפחות מ-5 אחוזים בבחירות, מפלגתה לא תקבל שום החזר מהמדינה על הוצאות הבחירות.

• יאנק ג'אדו

מועמד המפלגה הירוקה. ג'אדו מנסה לשחזר את הצלחת המפלגה הירוקה בבחירות המקומיות בצרפת ולכבוש את כס הנשיא.

ג'אדו היה בעברו פעיל בארגון הסביבה הגדול בעולם 'גרינפיס', והוא נחשב למתון במפלגתו. ג'אדו חותר לפתרון סביבתי פרגמטי במסגרתו יבוצע ניתוק מאנרגיה גרעינית לצד מלחמה בשינויי האקלים.

גם ג'אדו על פי הסקרים לא בדיוק נוסק, ועל פי הסקר האחרון ג'אדו מגדר את ה-5 אחוזים, שאותם כאמור, אם לא יעבור - מפלגתו תיאלץ לשאת בהוצאות הבחירות.

• ז'אן לוק מלנשון

מלנשון הוא המועמד המוביל בגוש השמאלי, ובבחירות הקודמות השיג כמט 20 אחוזים מקולות הבוחרים. יחד עם זאת, למלנשון יהיה קשה מאוד להתקרב בבחירות הנוכחיות לנתון הזה, שכן נראה כי צרפת זזה ימינה מדי בשביל להשיג תמיכה כמו במערכה הקודמת.

על פי הסקרים האחרונים, מלנשון זוכה ב-13-15 אחוזים מהקולות. יחד עם זאת, במפלגתו מקווים כי יצליח בכל זאת להפתיע.

• פביאן רוסל

נחשב למועמד קיצוני במיוחד, והוא מועמדה של המפלגה הקומוניסטית לנשיאות צרפת. רוסל מדשדש בסקרים, אך בשבועות האחרונים התחזק מעט בסקרי דעת הקהל.

למרות התחזקותו, פרשנים טוענים כי לא בטוח כלל שיצליח להשיג הרבה יותר ממה שהסקרים מנבאים לו כיום, 4 אחוזים.

• פליפ פוטו

עומד בראש המפלגה האנטי-קפיטליסטית החדשה וקורא לפרק את המשטרה מנשקה ולמעשה לכבות אותה ולהדליק מחדש.

נכון להיום נראה שאין למשטרה מה לחשוש, כשעל פי הסקרים האחרונים זוכה ל-1.5 אחוזי תמיכה בלבד.

• נטלי ארטו

מורה לספרות שרצה לתפקיד הנשיאות בפעם השלישית. ארטו אומרת כי אם תבחר תעלה את שכר המינימום ל-2,000 אירו - קצת יותר מ-7,000 שקלים.

יחד עם זאת, ולמרות הנחישות להתמודד גם בפעם השלישית, פוטו בסקרים האחרונים נעה בין 0 אחוזי תמיכה לאחוז בודד.

• ז'אן לאסל

חבר פרלמנט צרפתי שהיה בעברו רועה צאן ואף שבת רעב נגד סגירת מפעל גדול שיביא לפיטורי עובדים רבים.לאסל קורא להתרחק מהאיחוד האירופי ולחזק את הכפרים בצרפת.

על פי הסקרים האחרונים לאסל זוכה לכ-2-3 אחוזים תמיכה בלבד.

הסקרים

אחרי שעשינו סקירה על כלל המועמדים - מי יהיה הנשיא הצרפתי הבא?

אמנם אנחנו פחות חזקים בקטע הנבואי, אך נציין כי כנראה אנחנו בדרך לשני סיבובי בחירות בסופם ככל הנראה ינצח הנשיא המכהן והפופולארי עמנואל מקרון.

למרות ההערכות לפני מספר חודשים כי המועמד הימני-קיצוני-יהודי אריק זמור יעלה לסיבוב השני, כעת נראה כי דווקא לה פן תעלה לסיבוב שני - בדיוק כמו בבחירות הקודמות. יחד עם זאת, יש עוד זמן לבוחרים לשנות את הצבעתם.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר