"20 שנה חיכיתי" | צפו

מאות בחורי ישיבה המשיכו את הזמן במרסיי שבצרפת

מחזה שלא נראה כמותו שנים בצרפת: מאות בחורי ישיבות מישראל ומצרפת, החליטו לוותר על בין הזמנים ולהמשיך את 'זמן חורף'; רבה של מרסיי וחבר ביה"ד הגדול של 'ועידת רבני אירופה' הגאון רבי ראובן אוחנה אמר: "לרגעים אלה ייחלתי בעשרים שנות כהונתי ברבנות במרסיי" • צפו (ישיבות)

חנני ברייטקופף | כיכר השבת |
ישיבת המשך הזמן בצרפת (צילום: מזכירות הרבנות הראשית במרסיי )

מאות בחורי ישיבות ישיבות ואברכים מישראל ומצרפת, גדשו את היכל התורה במרכז הלימוד 'אור חנניה' במרסיי שבצרפת בשבועיים האחרונים, במסגרת ישיבת 'המשך הזמן' שהתקיימה בשיתוף 'אגוד בני הישיבות יוצאי צרפת'.

ישיבת המשך הזמן, התקיימה כישיבה לכל דבר עם סדרי ישיבה ופנימייה. הישיבה יוחדה לזכרו של מרן שר התורה הגר"ח קנייבסקי, כאשר הלומדים העמיקו בסוגיות במסכת 'ערבי פסחים' ושמעו שיעורים מפי גדולי תורה, ראשי ישיבות דיינים ומרצים בכירים מישראל ומצרפת.

רבה של מרסיי חבר בית הדין הגדול והועדה המתמדת של 'ועידת רבני אירופה' הגאון רבי ראובן אוחנה שיזם את הישיבה סיפר בהתרגשות: "'לרגעים אלה ייחלתי בעשרים שנות כהונתי ברבנות במרסיי; מראה היכל בית הכנסת הגדול מלא מפה לפה וקול התורה העצום בריתחא דאורייתא לא נראה במרסי מאז ביקורם של מרן רשכבה"ג הגראי"ל שטיינמן זצוק"ל ויבדלח"א כ"ק האדמו"ר מגור שליט"א. ההשפעה על הקהילה כולה היא עצומה".

"היהדות המקומית במרסיי מאוד מסורתית", מסביר הגר"ר אוחנה - "אבל חלק מהדור הצעיר מטבע הדברים נמצא בסכנת התרחקות ונחשף לסכנת התבוללות. משום כך יש צורך בנוכחותם של בני תורה כדי להציל את עתידה של היהדות המקומית. גם בלא פעילות קירוב רחוקים, עצם נוכחותם, מאור תורתם מחזיר רבים למוטב ובפרט כאשר ישנם כאלו שכן יוצאים להגיד שעורי תורה ומפיצים אור גדול".

הגר"ר אוחנה אצל מרן שר התורה זצוק"ל, ימים לפני שעלה בסערה השמימה

במהלך ימי הלימודים וביום שכולו תורה לע"נ מרן שר התורה זצוק"ל שמעו המשתתפים שיעורים מפי רבני מרסיי וגדולי תורה וראשי ישיבות וכוללים שהגיעו במיוחד מישראל ובהם; חבר מועצת חכמי התורה וראש ביהמ"ד 'יחווה דעת' הגאון רבי דוד יוסף. ראש ישיבת פוניבז' הגאון רבי חיים פרץ ברמן. הדיין הגאון רבי שמואל מלול. הרה"ג רבי גבריאל מרציאנו. ראש בית המדרש 'המשך הזמן' ורב האיגוד הרה"ג רבי ישעיהו ארואס ועוד.

הקהילה היהודית במרסיי, השלישית בגודלה באירופה לאחר פאריס ולונדון, מונה כיום כ 70 אלף נפש. ברחבי העיר פועלים 54 בתי כנסת, 13 בתי ספר, תלמודי תורה לבנים, סמינר לבנות, כוללי אברכים, ישיבה קטנה וחדרים ומוסדות צדקה וחסד. בעיר פעילים 50 מסעדות בהשגחת בד"צ מרסיי. לפני כשתיים עשרה שנה, הוקמו ברובע השמיני בעיר, מספר בתי כנסת ומוסדות התורה 'אור חנניה' במסגרת מרכז הלימוד שבראשות הגר"ר אוחנה.

באחרונה פתח הגר"ר אוחנה ביוזמה חדשה להגדלת מספר האברכים בצרפת ובעיקר בעירו מרסיי, במטרה להגדיל את ההשפעה של עולם התורה בעירם של בעלי התוספות - חכמי פרובינציא. "כל שנה יוצאים כ-120 בחורים בוגרי ישיבות קטנות מצרפת, ומגיעים ארצה ללמוד בישיבות הקדושות והגדולות בארה"ק. רובם המוחלט לאחר חתונתם נשארים ללמוד בכוללים בארץ ומשתקעים בישראל לצמיתות. רק מתי מעט חוזרים לצרפת כדי לאייש את הכוללים בצרפת. הבעיה העקרונית היא שהכוללים מתדלדלים והולכים, וכמובן שבהעדר אברכים כל התשתיות הקהילתיות יורדות, ועתיד בני התורה והאידישקייט בצרפת בסכנה", מסביר הגר"ר אוחנה בשיחה עם 'כיכר השבת'.

הרב אוחנה אצל ראש הישיבה הגר"ג אדלשטיין

הרב אוחנה מספר ל'כיכר השבת': "בעבר הייתה לנו כאן ישיבה גדולה 'אור חנניה', בנשיאותו של מרן ראש הישיבה הגראי"ל שטינמן זצוק"ל, שסיפקה לנו אברכים מפני שהבוגרים התחתנו והשתקעו במקום. הישיבה התקיימה במשך שש שנים עד לסגירתה, ומה שנשאר לנו היום במרסיי מהישיבה לשעבר זה הכולל אברכים. אך דא עקא שלכרך ועיר גדולה כמרסיי, מספר האברכים שתורתם אומנותם, הוא חלש מאוד ויש צורך דחוף לחזק ולהוסיף עוד אברכים רבים כיאה לעיר ואם בישראל. לכן אנחנו פועלים כדי לשנות את המצב".

הגר"ר אוחנה ערך מסע אצל גדולי ישראל וקיבל את ברכתם החמה ליוזמה. כשבועיים קודם הסתלקותו חתם מרן שר התורה הרב חיים קנייבסקי זצוק״ל על קול הקורא וביקש בפניה נרגשת לציבור האברכים מצרפת להצטרף לכוללי האברכים בצרפת, כי ‏זכות הרבים תלויה בזה להעמיד עולה של תורה בצרפת.

הגר"ר אוחנה קרא לאברכים בישראל השואפים להמשיך ללמוד ולגדול בתורה, מתוך שלוות הפרנסה ומנוחת הנפש, לבוא להצטרף לחבורת האברכים המתארגנת לבא לעזרת ה׳ בגיבורים ולהחיות את התורה בארצם של הראשונים.

"האברכים המשתקעים בישראל לפעמים לא משתלבים בקהילות בארץ, לא מוצאים את מקומם ולרוב כאשר הם מחפשים משרה, הם אינם מוצאים, מבלי לדבר על קשיי הפרנסה שלפעמים גוזלת מהם את היישוב דעת הנדרש לגדול בתורה. וזה גורם לתגובת שרשרת של אי התאמה למקום, ובהמשך בבעיות חינוך עם הילדים חלילה", מסביר הרב אוחנה ל'כיכר השבת'.

"כאן בצרפת היו יכולים להשתלב ולתרום לקהילה ולבעלי הבתים ולהפריח קהילות וחלקם אף יגדלו בעצמם וישמשו בקודש כרבנים. כאן יש לכל אחד את האפשרות להמשיך ולצמוח ולמלא את שאיפותיו התורניות בלימוד וכן בפעילות קירוב וכדו׳. והעיר מרסיי בעיקר, היא דוגמא למקום שאכן אווירת ה'אידישקייט' מאוד מפותחת, יש ב״ה בעיר יותר לימוד תורה, יותר בתי מדרש ובתי כנסת. מאות שיעורי תורה והרצאות, זוהי תקופת שיא שאברך יכול לנצל בכדי לגדול בעצמו ולהגדיל תורה ולהאדירה", אומר בסיפוק גדול המרא דאתרא הגאון רבי ראובן אוחנה.

בנוסף, שיבח הרב אוחנה את פעילות 'איגוד בני הישיבות יוצאי צרפת' ונציגם הרבגמליאל סבאג והרב דוד סעדה, והודה להם על עזרתם גם בנושא זה של חיזוק עולם התורה בצרפת.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר