לאחר דיון סוער

רשמית: ח"כ עמיחי שיקלי הוכרז כ"פורש" מסיעת 'ימינה'

ועדת הכנסת החלה את דיוניה הבוקר ב-10:00 בצעקות וריבים שנמשכו כל העת • באופוזיציה זעמו על היו"ר גינזבורג שהוא "סותם פיות" • בערב, הוכרז ח"כ עמיחי שיקלי כ"פורש" מ'ימינה' (חדשות)

רפאל כהן | כיכר השבת |
ח"כ עמיחי שיקלי, היום בוועדה (צילום: Yonatan Sindel/Flash90)

בתום דיון סוער שנמשך שעות ארוכות בוועדת הכנסת הערב (שני) הוכרז ברוב קולות הקואליציה על ח"כ עמילי שיקלי כ"פורש" מסיעת 'ימינה', לבקשתו של נפתלי בנט, ראש הממשלה ויו"ר המפלגה.

הכנסת, אמנם תשוב מהפגרה רק בעוד כשבועיים, אבל היום ניתנה הזדמנות לחברי הכנסת להתבטא שוב, אל מול המצלמות, וזאת בזמן שקואליציית בנט-לפיד נמצאת על סף קריסה, עם פרישת ח"כ עידית סילמן. הסיבה לכך היא דיון שביקש ראש הממשלה נפתלי בנט לקיים, במסגרתו יוכרז על ח"כ עמיחי שיקלי כפורש מסיעת ימינה, לאחר שבתשעת חודשי הממשלה הצביע נגד מפלגתו ושיתף פעולה עם סיעות הימין באופוזיציה, ובראשן הליכוד.

העימות בתחילת כינוס הוועדה שגרם לעיכוב בדיון (צילום: ערוץ הכנסת)

על אף שהדיון נקבע ל-10:00, הוא החל כשעה ורבע לאחר מכן, בשל הפרעות בלתי פוסקות של חברי האופוזיציה, רבים מהם מהליכוד, שהתלוננו על החלטת היו"ר איתן גינזבורג מכחול לבן לקיים את הדיון באולם הוועדה, הנחשב קטן יחסית, ולא באולם רחב כגון "נגב" או "ירושלים". לאחר טענות רבות, הוחלט להוציא את רוב היועצים הפוליטיים, ובתמורה נכנסו חברי כנסת נוספים.

ח"כ אמסלם לח"כ סובה: "עוד מעט תרגישו איך זה נראה" (צילום: ערוץ הכנסת)

חברי כנסת באופוזיציה עקצו חברי קואליציה בשל המצב הפוליטי הרעוע. ח"כ דוד אמסלם אמר לח"כ יבגני סובה מהליכוד: "אין לכם ממשלה, אתם כבר נשחטתם. חכו עוד כמה חודשים ותראו מה נעשה לכם".

ח"כ אורלי לוי אבקסיס, כיום חברת הליכוד ולשעבר ח"כ שהופרשה מישראל ביתנו, זעמה על מנהל הדיון גינזבורג, שהחליף את יו"ר הוועדה, ניר אורבך מימינה, האבל על פטירת אמו יעל ז"ל: "הפכת להיות עבד שימושי וסותם חורים". בתגובה החליט גינזבורג להוציאה מן הדיון.

אורלי לוי תוקפת את גינזבורג - שבתגובה מוציא אותה (צילום: ערוץ הכנסת)

השר לשירותי דת מתן כהנא היה נציג ימינה בדיון, והסביר מדוע יש להכריז על שיקלי כפורש: "פעל בחודשים האחרונים נגד המפלגה והממשלה, והוא מתכוון להתמודד בבחירות הבאות בסיעות אחרות. שיקלי בחר להשתפן כדי להשתריין. הוא העדיף ללכת לחיקו של גדול מפרי הבטחות הבחירות אי פעם".

השר מתן כהנא על שיקלי: "אחרי שמישהו פונה לבית המשפט נגד הכנסת - הוא לא יכול יותר לעולם להגיד שהוא ימין" (צילום: ערוץ הכנסת)

במהלך דבריו חברי אופוזיציה רבים קטעו אותו וטענו ששיקלי היחיד שנותר נאמן למאות האלפים שבחרו ימינה בבחירות 2021, ושבנט, שקד וכהנא הם הפורשים. דו שיח אחד תפס את תשומת הלב, כאשר ח"כ עידית סילמן אמרה לשר כהנא: "אל תעשה שקר בנפשך. הם סיכמו שאתה לא תעביר את חוק הגיור בקריאה שנייה ושלישית", כלומר שיקודם החוק של ישראל ביתנו.

ח"כ ארבל נגד היו"ר גינזבורג: "90% מהמזרחים יצאו מפה" (צילום: ערוץ הכנסת)
ח"כ אזולאי נגד היו"ר גינזבורג: "רק את הצ'חצ'חים הוצאת!" (צילום: ערוץ הכנסת)

אח"כ עברה רשות הדיבור לעו"ד גיא בוסי, פרקליטו של ח"כ עמיחי שיקלי, שדיבר במשך יותר משלוש שעות, בהן שטח את שלל טענותיו מדוע חברי הוועדה צריכים לדחות את בקשת ימינה - ולא להכריז על הח"כ כפורש.

כהנא בעוד סיבוב 'אבל ביבי' - הפעם מזווית אחרת (צילום: ערוץ הכנסת)
כהנא נגד נתניהו (צילום: ערוץ הכנסת)

עיקרי טענותיו היו: א. לשר כהנא אין זכות להיות בא הכוח של מפלגת ימינה, מכיוון שאינו ח"כ. ב. לשירלי פינטו אין זכות להצביע מטעם מפלגת ימינה במקום ניר אורבך לפי שהיא ח"כ נורווגית, ושהיא לא יכולה להצביע שלא ברצון יו"ר מפלגתה, נפתלי בנט. ג. ימינה לא יכולה להכריז על שיקלי כפורש מכיוון שאין למפלגה תקנון מסודר, ושגם אותיות שמה נקנו ממפלגה אחרת. ד. שיקלי היה נאמן לדבריו לבוחר, בעוד יתר חברי המפלגה - לא.

מבחינת ח"כ עמיחי שיקלי היה מוטב שוועדת הכנסת לא תכריז עליו כפורש, לפי שתילקח ממנו הזכות להשתמש בכספי מימון מפלגות, כמיליון שקלים לכל חבר כנסת, וכן תימנע ממנו היכולת לרוץ במסגרת רשימה קיימת, כגון הליכוד או הציונות הדתית. למרות זאת, גם אם הוועדה תכריז על שיקלי כפורש, יוכל הח"כ לעתור לבית המשפט המחוזי ואז לבית המשפט העליון.

עו"ד גיא בוסי: "איילת שקד ביקשה להיות משוריינת ברשימת הליכוד" (צילום: ערוץ הכנסת)
עו"ד גיא בוסי מבקש לבטל את כל דברי השר כהנא כי הוא לא ח"כ (צילום: ערוץ הכנסת)

בשעה 16:00 יצאה הוועדה להפסקה וכשחזרה, ניתנה רשות הדיבור לח"כ שיקלי עצמו, שטען בתחילה כי הדיון העובדתי לא הגיע לידי מיצוי והביע מחאה על סתימת פיו של עורך דינו. "אני מביע מחאה על קיום הדיון בפגרה ולמחרת חג הפסח. יש פה בעיה ברמת ההגינות כלפי חברי הכנסת שרצו להשתתף בדיון", הוסיף.

ח"כ סילמן: "אל תקטין אותי פעם נוספת"; השר כהנא: "אני מגדיל אותך" (צילום: ערוץ הכנסת)

בהמשך, תקף שיקלי ואמר: "נפתלי בנט, איילת שקד והנשרכים אחריהם פגעו פגיעה אנושה ומבישה בעמוד התווך הזה ואת הנזק שהם חוללו לדמוקרטיה הישראלית ייקח זמן רב לתקן. נכון, מטבעם של דברים הפוליטיקה היא גם זירה פרגמטית המחייבת פשרות ולא ניתן לעמוד אחת לאחת בכל ההתחייבויות לבוחר אבל מחזה אימים של הפרה סיטונאית גורפת ובוטה כל כך של כל ההתחייבויות הליבתיות החשובות ביותר המהוות את עצם הלוז האידיאולוגי של מפלגת ימינה היא מאורע חסר תקדים בדברי ימי ישראל".

שיקלי, תקף גם את השר מתן כהנא, שנשלח להגן על בקשת בנט להכריז עליו כפורש, ואמר לו: "על תקלת אמינות כל כך חמורה, הייתה עף מקורס טייס. 71% מהציבור סבור שבנט פרש מסיעת ימינה ולא אני. לדיון הוגשו הצבעות שלי שכולם, אחת לאחת עולים בקנה אחד עם המצע של מפלגת ימינה".

סילמן חושפת בדיון פרטים על 'חוק הגיור' של מתן כהנא (צילום: ערוץ הכנסת)

לסיום, אמר ח"כ שיקלי: "אסיים באותם המילים שכתבתי לבנט לפני כשנה במכתב התנגדותי לממשלה. התייצבתי למשימה כאשר שתי מילים ניצבות כעקרון מנחה לנגד עיניי נצח ישראל, שבניגוד למגיש הבקשה - לא ישקר.

ח"כ עמיחי שיקלי חושף: "נפתלי איים שכל מי שלא יישר איתו קו צריך להתפטר מהכנסת עד הערב" (צילום: ערוץ הכנסת)

"כדי להסביר את הפניית העורף לבוחר, הבאתי לדיון 100 ציטוטים של בחירי ימינה לציבור בה הם התחייבו להקים ממשלת ימין. שיקלי מקריא ציטוטים רבים מהבטחות בכירי סיעת ימינה ערב הבחירות להקים ממשלת ימין. אני גאה לעמוד כאן מול הבטחות שווא של נפתלי בנט".

  • הסרטונים בכתבה באדיבות ערוץ כנסת. תכני הערוץ זמינים כל הזמן בטוויטר, בפייסבוק ובטלגרם

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר