"ראיתם את...?"

מאות נעלמו ואין קצה חוט; איך מאתרים נעדרים?

כמה נעדרים חדשים יש כל שנה? איך פועלת המשטרה לאיתורם ואיפה מצאו חייל שנעדר אחרי שבע שנים? • מסע מרתק בין מאות הנעדרים שעדיין לא נמצאו לשיטות האיתור של המחפשים (מגזין כיכר)

ארי טננבוים | כיכר השבת |
לאן נעלמים הנעדרים? (צילום: שאטרסטוק)

"המשטרה מבקשת את עזרת הציבור בחיפושים אחר הנעדר...", אחת לכמה ימים בממוצע, מוציאה המשטרה הודעה, המתפרסמת בכלי התקשורת, על חיפושים אחר נעדר או נעדרת. נכון לשנת 2021, בישראל נעדרים מדי שנה למעלה מארבעת אלפים אנשים.

הסיבות, מגוונות: לעיתים, הנעדר בעצמו יוזם את היעלמותו, לרוב בשל משבר בחייו. לעיתים, מדובר באדם שנחטף ולאחר ששוחרר באמצע שום מקום הוא איננו יודע לחזור לביתו, או כאשר אדם הסתבך עם כנופיית פשע והם העלימו אותו. לעיתים זה יכולה להיות תאונה קשה שהנעדר לא מצליח ליצור קשר עם המשפחה ולעיתים יש המבקשים להעלים את עצמם בכוונה, כדי לגרום לאנשים לחשוב שקרה להם הנורא מכל – אך בל נקדים את המאוחר.

יצאנו למסע אחרי חיפוש הנעדרים. בדקנו מי באמת מחפש אחרי הנעדרים ואת מי זה פחות מטריד. נחקור, מדוע אנשים מחליטים להיעלם ונלמד 'איך להיעלם ל-20 שנה בלי שימצאו אותנו', וגם נספר את סיפורי הנעדרים המסקרנים והמוזרים ביותר שידעה ארץ ישראל.

רוב הנעדרים שהמשטרה מכריזה עליהם ככאלה, נמצאים כעבור כמה ימים עד שבועות. אך מדי שנה מתווספים לרשימת הנעדרים שלא נמצאו למעלה משלושים איש. עד כה יש בישראל למעלה מ-600 נעדרים שלא אותרו. מספר מבהיל.

בשנת 2020 (בעת הקורונה) נעדרו בישראל 4,270 אנשים (שזו דווקא ירידה לעומת שנת 2019, בה נעדרו 4994 בני אדם). חלקם אותרו וחלקם לא. מספר הנעדרים שלקחנו מנתוני המשטרה כולל רק את התלונות שנפתחו במשטרה. כך שמספר הנעדרים בפועל גדול הרבה יותר כי לא בכל מקרה המשפחה פותחת תיק במשטרה.

מתי נסגר תיק נעדר?

על פי החלטת המשטרה בעבר, תיק של אלמוני ייסגר כאשר הוא זוהה בוודאות ותיק נעדר ייסגר כאשר הוא אוּכַּן, זאת אומרת כאשר הוא אותר חי או מת. אם אין זיהוי ואין איכון לאחר חמש שנים מיום פתיחת התיק, המשטרה תגנוז את התיק בארכיון נעדרים שבמטה הארצי של המשטרה.

בדיקת משרד מבקר המדינה (בשנת 2009, ותרשו לנו להיות 'אופטימיים' שהמצב לא השתנה...) העלתה כי ברוב המכריע של התיקים שנבדקו, 30 מתוך 34 התיקים (88%), לא נעשו הערכות מצב בתכיפות הראויה, זאת אומרת: המשטרה לא בדקה עד כמה מועילה החקירה שבוצעה ולא נבחנו כיווני חקירה אפשריים אחרים.

וכך כתוב באתר מבקר המדינה: "נמצא אפוא שהמשטרה לא פעלה על פי נהליה שלה עצמה. לא זו בלבד שברוב התיקים נזנחו פעולות החקירה לאיתור נעדרים ולזיהוי אלמונים כבר בסמוך לתחילת החקירה, אלא שברוב המקרים גם לא נערכו הערכות מצב תכופות כנדרש, החקירה לא תמיד מוצתה עד תום ולא תמיד נעשה שימוש ראוי באמצעים העומדים לרשות החוקרים כדי לאתר נעדר או לזהות אלמוני או כדי לייצר "קצוות חוטים" לבדיקות ולהשלמות נוספות. מנגד עומדות משפחות חרדות ודואגות המצפות לטיפולה הראוי והבלתי פוסק של המשטרה בעניינן ומייחלות למענה מהיר ככל האפשר".

בקיצור, לא כדאי להיעדר בארץ, לא בטוח שהמשטרה שתעשה הכל כדי שתחזרו הביתה בשלום.

כך נמצא נעדר

מי שכן יעשו את מיטב המאמצים להחזיר אתכם הביתה בשלום יהיו, למשל, החבר'ה של 'תופעת טבע'.

כדי להבין טוב יותר הם עושים כדי לאתר נעדרים אנו משוחחים עם הראל המנכ"ל ומנהל חפ"ק החירום של תופעת טבע: "יש לנו כמה דרכים כדי לאתר נעדרים", מספר אראל, "דרך אחת הינה הרשת: יש לנו דף ייעודי ברשתות החברתיות רק לאיתור נעדרים וכל נעדר שמבקשים מאתנו לחפש אחריו אנחנו מפרסמים את פרטיו ברשת. בסך הכל, אנחנו יכולים להגיע למיליון איש שנחשפים למודעה שלנו בפעם אחת.

מתנדבי תופעת טבע מתראגנים לחיפוש נעדר (דוברורת תופעת טבע)

"אם מדבר באדם בסיכון יש לנו מחלקה מיוחדת שבונה פרופיל שלו ובמידת הצורך נקפיץ כוח לצאת לחפש אחריו מידית.

"דרך שניה היא כוח האדם המיוחד שיש לנו. אם נניח יהיה עכשיו מקרה ביער מודיעין, אנחנו נקפיץ יחידת ג'יפים שתצליח להגיע למקומות הכי קשים, בהם המשטרה וכוחות ההצלה לא יכולים להיכנס. כמו כן, את ה'סקרנים' שמתאספים סביבנו אנחנו יודעים לתעל, להפוך אותם למתנדבים ולצאת לחיפושים אחרי הנעדר".

מי נקרא בסיכון?

"קצין או אדם שאיננו בר דעת כמו גם מבוגר או מישהו שהשאיר מכתב וברור למה הוא מתכוון".

מה אתם עושים אחרי שאתם מקבלים הודעה על נעדר?

"במידה ומדובר באדם בסיכון אנחנו נקים ביחד עם יחד עם המשטרה, זק"א ואיחוד הצלה חפ"ק שיעבוד בשיתוף פעולה מלא, לאיסוף נתונים. בהמשך נקפיץ כוח ונתחיל לעבוד בשטח".

יש לך לתת לי מספרים על כמות נעדרים?

"לפי המידע שמגיע אלינו יש בערך שני נעדרים בסיכון גבוה כל שבוע. במהלך הקורונה זה עלה לשלושה ועד ארבעה נעדרים בשבוע. אנשים שלא בסיכון זה ממוצע של שני נעדרים ביום".

כמה אנשים אתם מצליחים למצוא?

"רוב האנשים הרגילים שנעדרים נמצאים בין יום לשבוע. לאנשים בסיכון גבוה שנעדרים יש לנו שבעים ומעלה אחוזי הצלחה".

"תראה", מסביר אראל, "זה הכל עניין של זמן. אנחנו חייבים למצוא אותם עד לשבוע הראשון שהם נעדרים כדי לוודא את שלומם".

אוקיי, הגיעה אליך כעת ידיעה על נעדר, מה הדבר הראשון שאתה עושה?

"ראשית אני לוקח פרטים מהמשפחה. אחר כך נבדוק מה הסיבה שיכולה להיות לאותו אדם לקום ולעזוב. אם הוא קטין נבדוק איזה מקומות הוא מכיר שיכול להיות שלשם הוא הלך, או כאשר זה יותר מורכב אנחנו נקרא למחלקה שתנתח את כל המידע על האדם ותבדוק כיוונים לאן הוא יכול ללכת".

ומה קורה אם יש מקרה של אדם רגיל לגמרי שנעלם?

"יש מקרים ספציפיים שאין כיווני חקירה. זה יכול להיות לדוגמה אם האירוע נכנס (המשפחה התקשרה לבקש סיוע. א"ט) שבוע אחרי שהאדם נעדר, או אז יהיה לי קשה למצוא אותו. ושוב, מה שנעשה במקרה הזה יהיה גם חשיפה ברשתות החברתיות וגם להתחיל להתחקות אחרי עקבותיו של האיש על ידי המחלקה שלנו".

ספר לנו על מקרים מעניינים שהיו לכם?

"היה בחור שלאחר שנעדר תקופה, פרסמנו את תמונתו. הוא התקשר אלי אישית לאיים להוריד את התמונה שלו. מסתבר שהוא נהיה עבריין והוא ביקש להעלים את עצמו. אומנם המשפחה פנתה אלינו כדי למצוא אותו, אבל כשזה מגיע לפלילים אנחנו כבר לא מתעסקים עם זה ומעבירים את הדיווח למשטרה.

"עוד מקרה מרגש שקרה לאחרונה היה עם בחורה ממאה שערים שבוא נאמר זאת כך, קצת יותר פתוחה מהדרך שבה מתנהגים בבית שלה. פרסמנו ברשת החברתית את שמה והיא יצרה אתנו קשר ואמרה שהיא תחזור הביתה. קיימנו שיחת וידאו עם אמא שלה וזה היה רגע מאוד מרגש לראות שוב את האיחוד שלהן".

יש מקרים מצערים?

"יש מקרים מצערים!", קובע אראל ולוקח נשימה, "היה בחור שנעדר ובכל המצב של הקורונה הוא פשט רגל והחליט לשלוח יד בנפשו, הקפצנו כוחות, עם למעלה ממאה מתנדבים, חיפשנו אותו במקומות שחשבנו ששם אפשרי יהיה למצוא אותו ואכן ועשר דקות לפני שהוא החליט לעשות את המעשה הצלחנו להציל אותו.

"בסופו של דבר גם עשר הדקות הללו היו קריטיות, הוא בלע מלא כדורים, כשהגענו אליו, בעומק היער, אף כוח לא הצליח להגיע אליו בכלל וככה יחד אתנו לקחנו אותו לבית רפואה וחייו ניצלו".

אז זה מקרה מצער שנגמר בטוב...

"כן, אבל יש מקרים שאנחנו לא מספיקים להגיע לנעדרים. כמי שהיה עמוק בחיפושים של נעדר כלשהו, בעייני ראיתי את הנעדר ללא רוח חיים מוטל בצורה מזעזעת בעומק היער".

איך התחושות אחרי כזה מקרה קשה?

"זאת תחושה שמלווה אותי כל יום ולכן אני עושה את מה שאני עושה ועוזר למצוא נעדרים ובכך להציל חיים".

מעניין לדעת:

כחלק מהניסיונות בבריטניה לאתר ילדים נעדרים מדפיסים בין היתר תצלומים שלהם על קרטוני חלב ומוצרים נוספים, כך שדמותם תוכר בכל בית. בארצות הברית ה'קטע' הזה הופסק כי זה הפחיד ילדים.

אנשים מהקהילה

"אנחנו לא מתעסקים עם איתור נעדרים", מספר מושיקו מוסקוביץ מנהל חירום וביטחון, מדיניות ושלטון באיחוד הצלה, "אנחנו מפנים למשטרה ובמקרה הצורך מסייעים לה. היתרון שלנו שאנחנו מגיעים מהקהילה ולכן יכולים לפתור משברים מהר יותר. לעיתים אנשים לא מספרים למשטרה את כל האמת ודווקא שמגיע מישהו מהקהילה שדובר את השפה, הוא יכול לעזור להבין טוב יותר איך ואיפה למצוא את הנעדר.

נסייע לחפש את הנעדר. מושיקו מוסקוביץ (באדיבות המצולם)

"היה לנו מקרה של נעדר מהחברה החרדית, שהבנו שלא יכול להיות שהוא, הנעדר, ברח. חיפשנו אותו ברחבי הבית ומצאו אותו מתחת למיטה. זה קרה בזכות זה שאנחנו אלו שדיברו עם המשפחה.

"מקרה דומה היה לנו בכפר אבו גוש, העלנו לשטח רכבי ארבע על ארבע וציוד נרחב כדי לאתר נעדרת, בסוף, אחד האנשים שלנו הגיע לאב המשפחה ומשיחה פתוחה אתו הוא הבין שלא יכול להיות שהיא ברחה ואכן מצאו אותה בבית. העובדה היא שלמשטרה לא מספרים את האמת כמו שיספרו לי".

בממוצע, כל כמה זמן פונים אליכם לסיוע לאיתור נעדר?

"כל יומיים יש לנו נעדר בירושלים שלרוב אנחנו מוצאים אותו תוך שעתיים. ככל שחולפות השעות זה כבר לא עסק שלנו וזה עובר למשטרה ולגורמים המטפלים הרלוונטיים".

בחיפוש אחר נעדרים (איחוד הצלה)

להתחיל לחפש בבית

סיפורו של מג'די חלבי, הוא אחד מסיפורי הנעדרים המרתקים וההזויים שהתרחשו בארץ. חלבי, דרוזי ששירת בצבא. בחודש מאי 2005 הוא נעלם מביתו ובמשך כשבע שנים לא נודעו עקבותיו.

במהלך שנות שירותו בצבא ירד לו הפרופיל והוא הועבר משירות בבית ספר הטכני של חיל האוויר לסדנת רכב של חיל החימוש. הוא ביקש שיעלו לו את הפרופיל חזרה אך נתקל בסירוב. כמה פעמים הוא ברח מהבסיס.

בפעם האחרונה בה הוא נראה בכפר שלו הוא נצפה תופס טרמפים. בהמשך התגלו חילוקי דעות האם הוא לבש מדים או לא ובאיזה שעה בדיוק הוא יצא מהבית.

יומיים לאחר היעלמותו הגיעו מפקדיו לביתו לבדוק מדוע הוא לא הגיע לבסיס, או אז החלו בני המשפחה והחברים בכפר לחפש אחריו. החיפושים נערכו באזור הכפר, בחופי הים בסביבה, בחיפה ובקריות, ביערות הכרמל. בהמשך התרחבו החיפושים גם לטבריה ואפילו לאילת, זאת לאחר שאל המשפחה הגיע מידע כי אדם הדומה לחלבי נראה באותם מקומות.

בסוף איפה מצאו אותו? ביער מאחורי ביתו!

רק בשנת 2012 מצא איברהים קוזלי, שעבד בייעור בק'"ל ביער סמוך לעספיא, שרידי גופה שלו. לאחר בדיקת מעבדה של שרידי הגופה התברר שמדובר בשרידיו של חלבי ובכך נפתרה תעלומה של כשבע שנים.

• • •

בבואי לכתוב את הכתבה, פתחתי את אתר משטרת ישראל לאיתור נעדרים, שם נמצאים למעלה מ-340 נעדרים! מה קורה איתם, האם המשטרה מתחקה אחריהם?

ממשטרת ישראל נמסר: "מיד עם קבלת תלונה במשטרה בדבר ההיעדרות של אדם נפתחת חקירה ובאופן מיידי מבוצעות מגוון פעולות מבצעיות, חקירתיות ומודיעיניות שתכליתן איתור מהיר של הנעדר/ת.

"תיק החקירה נמצא בראש סדר העדיפות ומתבצעות בקרות עיתיות עי מספר רמות בדרג הפיקוד. נציין כי ניתן לבער תיק חקירה בסיווג של נעדר רק בחלוף 70 שנים מהמועד בו דווח על ההיעדרות.

"הערות דוח מבקר המדינה נלמדו והופקו כלל הלקחים הנדרשים למען טיוב ושיפור היכולות המשטרתיות במתן מענה לאיתור הנעדרים".

בסיכומה של הכתבה, חשבנו להביא בפניכם את הטיפים שעלו ממנה למי שרוצה להיעדר ובהצלחה - אבל זה לא נושא לציניות. בכל קושי או מועקה, ברגע של משבר - הבריחה אינה הפתרון היא רק יוצרת בעיה חדשה, לכם ולמי שאוהבים אתכם. אל תהססו לבקש עזרה, תמיד תמצאו מי שישמח לסייע.

  • נהניתם מהכתבה, מצאתם טעות? רוצים להחמיא, להאיר או להעיר? טקבקו לנו...
    לפניות לכתב:
    ari@kikar.co.il

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר