היסטוריה ואקטואליה

נוף, חמור ובדואי; הביקור בהר עזאזל • פרק ב'

בביקורינו בהר מונטאר - צוק עזאזל, סמכנו על 'חוות צאן קדר' שחולשת על ציר טיולים מרהיב; ישראל שפירא ממשיך בביקור המיוחד והמרתק בהר עזאזל עם הליטאי והחב"דניק (היסטורי)

ישראל שפירא | כיכר השבת |
חמור, סובארו ובדואי; בסמיכות להר מונטאר – 'צוק עזאזל' (צילום: ישראל שפירא)

פרק ב': במדבר 'לית דין ולית דיין', ובעיה נפוצה לכל מטייל במדבר יהודה, היא חניית הרכבים. מחשש לגניבה ובִּיזָּה ע"י שבטי בדואים שנודדים בו, ובונים כפרים כמעט ללא הפרעה ממדינת ישראל - הקבוצות המגיעות לטייל במדבר, שוכרים שומר שישמור על רכביהם בשעה שהם מעפילים לפסגת הר כזה או אחר.

בביקורינו בהר מונטאר - צוק עזאזל, סמכנו על 'חוות צאן קדר' שחולשת על ציר טיולים מרהיב בצפון מדבר יהודה: מבצר הורקניה, נחל קידרון - מרסבא, והר מונטאר – צוק עזאזל. וכמחווה לציבור המטיילים, בעלי החווה פרסמו שניתן להחנות שם רכבים.

מבט לצפון מדבר יהודה והעיר ירושלים מתצפית הר מונטאר – 'צוק עזאזל'
משאית בית ב'חוות צאן קדר' (צילום: ישראל שפירא)
כבשים ב'חוות צאן קדר' (צילום: ישראל שפירא)
'בית נוֹחִיּוּת' בחוות צאן קדר לשימוש המטיילים (צילום: ישראל שפירא)

החווה היא מרהיבה ביופיה. במקום יש צאן, תרנגולות וכו', ואף נערכים בה חתונות הרחק הרחק משאון העיר הגדולה ירושלים.

חופה ב'חוות צאן קדר' (צילום: ישראל שפירא)

במקום מתוכננת עיר חדשה לחרדים. כרגע, אין טרקטורים בנוף הנראה לעין, וזולת החווה בבעלות יהודים, ישנם נוף מדברי מרהיב, מעט בדואים רכובים על חמורים ורכבי סובארו מקרטעים.

כותב השורות וחבריו מטיילים בקרבת 'חוות צאן קדר' (צילום: ישראל שפירא)
בדואים בסמיכות להר מונטאר – 'צוק עזאזל' (צילום: ישראל שפירא)
חמור, סובארו ובדואי; בסמיכות להר מונטאר – 'צוק עזאזל' (צילום: ישראל שפירא)

אירוע מ ר ת ק התרחש בטיול: ידידי החב"דניק שהגיע לסיור לעזאזל, ונמנה על חסידות חב"ד שסבורים שהאדמו"ר מליובאוויטש הרממ"ש הוא 'משיח בן דוד', ואף נמנה על הפלג שסבור שהינו חי וקיים, מילא את הוראת רבו, וחילק כרטיסי שבעת מצוות בני נח לבדואים שנקלו לדרכו. על הכרטיס נרשם בערבית שבעת מצוות בני נח, וכמובן תמונה של האדמו"ר מליובאוויטש והמילה 'משיח' בערבית.

ידידי החב"דניק המשיחיסט (צילום: ישראל שפירא)
ידידי החב"דניק המשיחיסט (צילום: ישראל שפירא)
הילד הבדואי שקיבל כרטיס ובו הובאו שבעת מצוות בני נח, ותמונה של הרבי עם כיתוב מלך המשיח בערבית (צילום: ישראל שפירא)
כרטיס שבעת מצוות בני נח ומשיח שנמסר לילדון בדואי בתחתית הר עזעאל (צילום: ישראל שפירא)
כרטיס שבעת מצוות בני נח ומשיח שנמסר לילדון בדואי בתחתית הר עזעאל (צילום: ישראל שפירא)

הדרך להגיע לחוות צאן קדר היא דרך כורכר שעבירה לכל רכב, במידה ולבעליו אין לב חלש. מהחווה ניתן להגיע להר מונטאר רק עם ג'יפ ארבע על ארבע.

אנו הגענו עם רכבים רגילים, ולכן מהחווה התחלנו לרדת בהליכה רגלית בשביל ג'יפים מסומן באדום שמוביל עד לראש הפסגה של ההר. הנוף הינו מופלא ומדהים. אהרן גולדהבר, מדריך הטיולים המפורסם, התלווה אלינו והסביר בפרוטרוט על הנוף הנשקף: ירושלים, העיר העתיקה, אוניברסיטת הר הצופים, ג'בל חרמון, קרן סרטבא, פסגת הורדיון, ים המלח, עבר הירדן, ועוד הרים ובקעות שנראות לנגד עינינו.

מבט מהר מונטאר – 'צוק עזאזל' אל הרודיון (צילום: ישראל שפירא)

בל נשלה את גולשי 'כיכר השבת' הלמדנים; כמו כמעט בכל אתר ארכיאולוגי בארץ ישראל, ישנן מחלוקות בין החוקרים על זהותו; כך גם הר מונטאר שרבים סבורים שאכן הוא 'צוק עזאזל', אולם ישנם שדוחים בתוקף סברה זו בטענה כיון שאין סיכוי שעז יכולה ללכת מירושלים עד לשם, ביום אחד. הללו ממקמים את 'צוק עזאזל' במקום אחר ואכל"מ.

בדרך להר מונטאר – 'צוק עזאזל' (צילום: ישראל שפירא)
אחת התצפיות מהר מונטאר – 'צוק עזאזל' (צילום: ישראל שפירא)

במסענו, טיפסנו אל אחת התצפיות, ואהרן גולדהבר הסביר לנו על המושג 'מדבר בצל גשם'. אכן, אנו מרימים את עינינו לשמים, ורואים את שמי ירושלים שכולה פרוסה מתחתינו מלאים בעננים, לעומת מדבר יהודה ריקן מעננים. זוהי תופעת טבע שבמדבר אין גשם, לעומת העיר ירושלים בה יורד גשמים לרוב מסביר אהרון.

העיר ירושלים מבט מצפון מדבר יהודה בשולי פסגתו של הר מונטאר – 'צוק עזאזל' – ממחיש לנו על שמי ירושלים שמלאים עננים, לעומת שמי המדבר הריקנים (צילום: ישראל שפירא)
מדריך הטיולים אהרון גולדהבר בפסגת הר מונטאר - 'צוק עזאזל' (צילום: ישראל שפירא)

הגענו לשיא הפסגה, אל תצפית 360 מעלות, והמראה מרהיב ביופיו. במבט אחד ניתן לראות את ירושלים, ים המלח, ג'בל חצור, והורדיון. באמת ניתן לומר "הגענו לעזאזל".

לאחר העלייה המפרכת, ולמרות שנחנו כהוגן בראש ההר, כמעט ולא נותרה בנו פיסת כח לדרך חזרה. זכינו שמדריך הטיולים הנודע דן קובלסקי איחר במעט לתחילת הסיור, ובתור פיצוי הגיע חמוש בג'יפ שטח פראי, שטיפס על ראש ההר ללא גרם של מאמץ, והחזיר אותנו עד לחוות צאן קדר.

מדריך הטיולים אהרן גולדהבר מעיין ב'אבן עזרא', ורמב"ן בסוגיה ד'שעיר עזאזל' על הגיפ' של המדריך דן קובלסקי. ברקע; העיר ירושלים תובב"א (צילום: ישראל שפירא)
הג'יפ של מדריך הטיולים דן קובלסקי מעפיל לפסגת הר מונטאר – 'צוק עזאזל' (צילום: ישראל שפירא)
הג'יפ של מדריך הטיולים דן קובלסקי מעפיל לפסגת הר מונטאר – 'צוק עזאזל' (צילום: ישראל שפירא)

המשך יבוא...

אין באמור בכתבה משום המלצה לבצע את מסלול הטיול האמור. הדברים נכתבו כתיאור חוויה של הכותב, ואינם מהווים המלצה על בטיחות המסלול. כל המבקר במקום או מבצע את המסלול, עושה זאת על אחריותו הבלעדית.

כתמיד, נמליץ לגולשים היקרים לציית לשילוט בשטח מטעם הרשויות ולהקפיד על הוראות הבטיחות והוראות החוק. בכל יציאה לטבע מומלץ להתעדכן על מזג האוויר, ולהתייעץ עם הרשויות המוסמכות לכך. בשמורות הטבע חלה חובת תיאום מוקדם באתר רט"ג.

  • לתגובות, הערות, הארות, וכן לשליחת חומרים, מסמכים, ורעיונות למאמרים העוסקים בתחום היסטוריה יהודית, נא לפנות לכתובת אימייל: sisraerl@gmail.com

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר