מות העיתונאית בג'נין

ישראל הציעה לערוך חקירה משותפת; הפלסטינים מסרבים

מות העיתונאית שירין אבו עאקלה במהלך חילופי האש בין מחבלים לכוחות צה"ל בג'נין, מעורר סערה; ישראל הציעה חקירה משותפת, הפלסטינים מסרבים; שגריר ארה"ב: הכתבת - אזרחית ארה"ב (עולם)

כיכר השבת |
הכתבה פורסמה ב-י' באייר תשפ"ב | 11.05.22
חילופי האש בג'נין, הבוקר (צילום: לפי סעיף 27א)

מותה של העיתונאית שירין אבו עאקלה, כתבת אל-ג'זירה הוותיקה, במהלך חילופי האש בין מחבלים לכוחות צה"ל בג'נין, מעורר סערה בעולם הערבי.

מפלגת רע"מ של מנסור עבאס ביטלה את מסיבת העיתונאים שתכננה להבוקר, בה ביקשה להודיע על המשך דרכה הקואליציונית, לאחר כינוס מועצת השורא אתמול, שדנה בנושא במשך שעות ארוכות. הערכות היא כי הקו המנחה הוא להישאר בקואליציה תוך הצבת רף דרישות חדש.

רע"מ גינתה את מותה של העיתונאית וקראה להקמת ועדת חקירה בינלאומית לנסיבות מותה. בהודעה שפרסמה המפלגה נאמר כי "יש להגן על העיתונות והעיתונאים בהתאם לכל החוקים ולכבד את שליחותם".

שליח האו"ם למזרח התיכון, תור ונסלנד, גינה גם כן את מות העיתונאית וקרא "לחקירה מיידית ויסודית ותביעת דין וחשבון מהאחראים. לעולם אין לפגוע באנשי תקשורת".

שגריר ארצות הברית בישראל, טום ניידס, ציין כי הכתבת שירין אבו עאקלה, היא אזרחית אמריקנית וקרא לערוך "חקירה יסודית של נסיבות מותה ופציעת עיתונאי נוסף".

בצה"ל מתחקרים לעומק את נסיבות מותה של העיתונאית, אך לפי שעה לא זוכים לשיתוף פעולה מצד הפלסטינים בתחקור האירוע.

גורמים בצה"ל מעריכים כי הוא נורתה מירי המחבלים. גורם בצה"ל ציין כי ברשת מסתובבים תיעודים רבים על הירי, חסר ההבחנה, של הפלסטינים לעבר החיילים. גורמים בצה"ל ציינו כי מדובר באירוע מצער מאוד שייבדק לעומקו.

דובר צה"ל בשפה הערבית, סא"ל אביחי אדרעי, אמר כי "עיתונאית אל-ג'זירה, שירין אבו עאקלה, נפגעה ומתה מפצעיה במחנה הפליטים ג'נין, אולם נראה - לפי ההערכות הראשוניות - שנפגעה מירי חמושים פלסטינים, ולא מירי צה"ל. בסרטונים שהפיצו החמושים הפלסטינים בג'נין נראה ירי ללא הבחנה והם מתפארים שפגעו בחייל והוא שוכב על האדמה, למרות שהנפגעת היחידה באירוע היא העיתונאית.

"אנו קוראים לפלסטינים לחקור את הנושא בחקירה פתולוגית משותפת. מדינת ישראל בעד האמת. עד לרגע זה הם מסרבים, ייתכן שעל מנת להסתיר את האמת. אנו מביעים צער על מותה של העיתונאית, רואים חשיבות רבה בחופש העיתונות ופועלים לשמרו".

שר החוץ יאיר לפיד פרסם הודעה בה נאמר כי "אנחנו מציעים לפלסטינים חקירה פתולוגית משותפת של מותה המצער של העיתונאית שירין אבו עאקלה. יש להגן על עיתונאים בשטחי קרבות ומוטלת עלינו החובה להגיע לחקר האמת. כוחות הביטחון של ישראל ימשיכו לפעול בכל מקום כדי למנוע טרור ורצח ישראלים".

שרי הממשלה תודרכו במסרים אותם יעבירו לכלי התקשורת, לפיהם, הפלסטינים מסרבים לחקירה פתולוגית משותפת והיא ככל-הנראה נורתה בידי החמושים בג'נין ולא בידי כוחות צה"ל.

דובר צה"ל מסר כי "כוחות צה"ל, שב"כ ומג"ב פעלו בשעות האחרונות במחנה הפליטים ג'נין, בסמוך לכפר בורקין ובמספר מוקדים נוספים ברחבי יהודה ושומרון על מנת לעצור חשודים בפעילות טרור. במסגרת הפעילות במחנה הפליטים ג'נין חשודים ביצעו ירי מסיבי לעבר הכוח והשליכו מטענים. הכוח השיב בירי. זוהו פגיעות. אין נפגעים לכוחותינו. נבדקת האפשרות כי נפגעו עיתונאים, ייתכן מירי חמושים פלסטינים. האירוע בבירור".

ח"כ אחמד טיבי (הרשימה המשותפת) אמר כי "שירין אבו עאקלה נורתה על ידי חיילי כיבוש בג'נין, ונורתה שוב על ידי הודעת שקרית של 'דובר צה"ל' - הפנים של אל-ג'זירה בעולם הערבי. יהי זכרה ברוך".

ממפלגת הציונות הדתית נמסר כי "בשעות האחרונות תומכי הטרור והשמאל הקיצוני במתקפה שקרית על צה"ל ולוחמיו, רע"מ מצטרפת למתקפות, ובנט שותק ונמנע מלגבות את לוחמי צה"ל שפעלו בגבורה תחת אש כדי לשמור על שרידות ממשלתו.

"צריך לומר בצורה חד משמעית: גם אם יתברר שעיתונאית אלג'זירא נהרגה בטעות מאש צה"ל (מה שלא נראה סביר), צה"ל אינו אשם בכך. חילופי אש מול עשרות מחבלים זו מלחמה ובמלחמה יש נפגעים. מה גם שהעיתונאים הערבים הם כבר מזמן חלק ממכונת המלחמה הערבית, מפריעים במכוון לפעילות צה"ל ומגוננים על המחבלים. חזקה על צה"ל שיתחקר את האירוע עד תום ויגיע לחקר האמת ובמידת הצורך יפיק לקחים לעתיד.

"וכלפי תומכי הטרור והעולם שמתגלה ברגעים כאלה בשיא צביעותו, הדרך הטובה ביותר להתמודד בדעת הקהל הבינלאומית היא לעמוד על האמת בנחישות, לא להתנצל ולא להתבלבל. אנחנו מחזקים את ידי לוחמי צה"ל ומפקדיו במאבקם בטרור ובהגנה על מדינת ישראל וביטחון אזרחיה ועומדים מאחוריהם בכל מצב".

כפי שדווח מוקדם יותר, כוחות צה"ל, שב"כ ומג"ב נכנסו לפנות בוקר למחנה הפליטים ג'נין, הנחשב למעוז ארגוני הטרור, וזאת לאחר שלא נכנסו למקום במשך כשלושה שבועות. כניסתם למקום, לצורך מעצר מבוקשים, לוותה בחילופי אש כבדים עם מחבלים חמושים.

במהלך חילופי האש, נהרגה עיתונאית של רשת אל-ג'זירה, שירן אבו עאקלה, המסקרת במשך יותר מ-20 שנה את התחום. העיתונאית הוותיקה נפגעה בראשה ופונתה לבית החולים שם נקבע מותה. עדיין לא ידוע מאיזה ירי נפגעה, מאחר ושהתה בקרבת המחבלים היורים ייתכן ונפגעה מהירי של הפלסטינים. ברשת אל-ג'זירה מיהרו להאשים את ישראל בפגיעה בה.

בארגון הטרור חמאס הגיבו כי "חיסול כתבת ערוץ אל ג'זירה הוא פשע חדש שמתווסף לסדרת פשעים שמבצעת ישראל, בייחוד נגד התקשורת הפלסטינית".

יו"ר הרשות הפלסטינית, אבו-מאזן, האשים גם הוא את ישראל במותה ואמר כי ישראל "אחראית מלאה" למותה של הכתבת.

בכתבה זו נעשה שימוש בצילומים אשר בעל הזכויות בהם לא נודע או לא אותר, בהתאם להוראות סעיף 27א לחוק זכות יוצרים. אם הנכם בעלי הזכויות שלחו הודעה על כך בצירוף הצילום המקורי לדוא''ל desk@kikar.co.il.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר