'עוֹלָם שָׁנָה נֶפֶשׁ'

מחקר: אנשים נמוכי קומה - אלימים ואגרסיביים יותר

והשבוע במדור הידע של 'כיכר': באיזו תקופה שלחו את הילדים בדואר; חסילוני גמל שלמה; הפרינציפ שהתחיל מלחמת עולם; האם לעיזים יש מבטא - ועוד הרבה דברים שלא ידעתם (מגזין)

יוסי נכטיגל | כיכר השבת |
אילוסטרציה (צילום: Rhys EST2018 on Unsplash)

ברוכים השבים ל''עוֹלָם שָׁנָה נֶפֶשׁ'. השבוע, בפינת הידע הקבועה שלנו במגזין כיכר השבת, הכנו עבורכם כמיטב המסורת מקבץ מרתק של ידע על העולם (גיאוגרפיה ומדע), השנים (היסטוריה) והנפשות (דמויות).

אז הבה נתחילה:

עולם

יש חיה כזו: חסילוני גמל שלמה

תודו שזה יפה (צילום: Shutterstock)

את היצור הססגוני הזה ניתן לראות מתחת למים, בעיקר בקוסטה ריקה ובאי באלי שבאינדונזיה. אבל אל תתנו לצבעים המשכרים להטעות אתכם: מדובר בחיה מסוכנת ואלימה ביותר.

ישנם כיום כ-400 מינים שונים של חסילון גמל שלמה (או שרימפס גמל שלמה), אך המוכר שבהם הוא 'חסילון גמל שלמה טווסי', שניתן לראות בתמונה.

החתן שלנו הוא חזק כל כך, שהזרועות שלו (שנהוג לכנות 'אלות') יכולות לרסק קונכיות סרטנים ולפוצץ צדפות. החסילון מנחית בזרועות הללו כ-500 חבטות תוך פחות משנייה, ובכוחו אפילו לשבור זכוכית.

יש לציין ששרימפס האלה מכים בדיוק רב, בזכות ראייה מדהימה שנובעת מהמבנה המעניין של עיניהם, הבנויות על גבי גבעולים מיוחדים. כך הם יכולים לראות בשני כיוונים שונים בבת אחת, ויכולת הראייה שלהם נחשבת למורכבת והמפותחת ביותר בעולם החי.

מחקר: אנשים נמוכי קומה - הם אלימים יותר

לא בטוח שפסיכולוג יוכל לעזור (צילום: Shutterstock)

ואם כבר דיברנו על יצורים אלימים... מחקר מוכיח שבני אדם נמוכי קומה הם אלימים ואגרסיביים יותר, רגישים פחות, יש להם פתיל קצר ונוטים להתעצבן בקלות.

"אנשים נמוכים גרמו לכל הצרות בעולם", אמר פעם הסופר הבריטי איאן פלמינג, ועכשיו קל יותר להבין למה. צוות חוקרים מאוניברסיטת אוקספורד טען כי 'תסמונת האדם הקצר' אכן קיימת, וטען כי הפחתת גובהו של אדם יכולה להגביר את תחושות הפגיעות וגם להעלות את רמות הפרנויה.

מחקרים אחרים הוכיחו כי גברים שמרגישים נחיתות קומה ביחס לגבר הממוצע, למשל בשל הפרשי גובה, הם בסבירות גבוהה כמעט פי שלושה לבצע תקיפות אלימות עם נשק או תקיפות הגורמות לפציעה.

'תסמונת האדם הקצר' מכונה לעיתים גם 'תסמונת נפוליאון', למרות שהוא לא היה כה קצר; על פי היסטוריונים, גובהו עמד על 1.70 מ'.

האם לעיזים יש מבטא

עז מנסה לחקות מבטא אמריקני, כנראה (צילום: Shutterstock)

לא רק לבני אנוש יש מבטא המשתנה לפי לאום, עדה וגזע; גם לעיזים יש - והמבטאים שלהם עשויים להשתנות כשהם עוברים בין עדרים שונים, כך הסיקו מדענים מאוניברסיטת לונדון.

המדענים הקליטו את ה'שיח' בין העיזים לאורך זמן, וגילו הבדלים משמעותיים וניכרים בצורת הקריאה שלהם זה לזה, בהתאם למשפחה בה הם גדלו ולסביבה שבה הם נמצאים. כך קל יותר לעיזים לגלות מי לא שייך למשפחה שלהם (גזענות בקבלה למוסדות).

יצויין כי מעבר לעיזים ובני אדם, התגלו כבר הפרשי מבטאים גם בעטלפים ובלווייתנים. מגישי המחקר טוענים כי ממצאים אלה יכולים לעזור לנו להבין כיצד בני אדם באו לדבר.

"קיומה של פלסטיות קולית ביונקים כמו עיזים מגלה מסלול מוקדם אפשרי באבולוציה של תקשורת קולית", הם מסבירים.

שנה

באיזו תקופה שלחו ילדים בדואר

החבילה הגיעה, נא לסור לסניף הדואר (ארה"ב, שנות ה-1900)

מה עושים כשרוצים לצאת לטיול זוגי ויש ילדים? מביאים לסבא ולסבתא, שיעשו בייביסיטר. אבל אם הנסיעה ארוכה מדי? בשביל זה יש דואר!

בשנת 1914, שירות הדואר האמריקאי שלח ילדה בת 5 מאיידהו לעיר שנמצאת במרחק של 150 קילומטרים משם. כך הובילו ההורים את בתם לסבה וסבתה. החבילה, אם שאלתם, שקלה 10 פאונד, והמחיר עמד על 10 סנט. אהה, ו-50 דולרים על ביטוח החבילה, כי ההורים כנראה היו ממש דאגנים.

אבל כמה ילדים נשלחו הרבה יותר רחוק. כך למשל עדנה נף מפנסקולה, פלורידה, הייתה בת 6 כשארזו אותה ושיגרו לבית אביה בכריסטיאנסבורג, וושינגטון, 720 מיילים (למעלה ממיליון ק"מ) משם.

כן כן, הדואר האמריקני נהג לשנע ילדים בשנות ה-1900 וקצת אחרי - עד שנת 1920, אז אסר מנהל הדואר האמריקני אלברט ברלסון לשלוח ילדים בדואר. היה זה כאשר השירות היה בחיתוליו, שכן הוא נוסד רשמית רק ב-1913.

כך ילדים סידרו את משחקי הבאולינג

יושבי קרנות: ילדים בשירות שחקני הבאולינג (בריטניה, 1914)

לא היה קל להיות ילד באותה תקופה, הא? אז הנה תמונה מעניינת.

מכירים מועדוני באולינג? המקום הזה שיש בו מסלולים ובסופם מסודרים עשרה 'בקבוקים' / פינים. אתם מגיעים עם כדור כבד והמטרה היא להפיל כמה שיותר בקבוקים במכה אחת. לאחר התור שלכם, המכונה בסוף המסלול אוספת את הבקבוקים ומסדרת אותם מחדש לקראת התור הבא.

אבל הבאולינג - או בעברית כדורת (כאילו שזה מעניין אתכם...) - החל להיות פופולרי עוד לפני שהכירו את המכונות הללו (שנקראות Pinspotters - ממקמות הפינים). אז מי סידר את הבקבוקים בקצה המגלשה החלקלקה? ילדים!

כפי שניתן לראות בתמונה, הילדים יושבי הקרנות היו ממוקמים על יד הקיר, ומסדרים ידנית את הבקבוקים לפי הסימון שעל הקרקע. מקווים שהם לא חטפו מכות חזקות מדי מהכדורים המסוכנים הללו.

נפש

הפרינציפ שהתחיל את מלחמת העולם

גרברילו פרינציפ בכלא לאחר הרצח (צילום: ללא קרדיט)

האיש שבתמונה גרם למלחמת העולם הראשונה, ובכך שינה את פני ההיסטוריה המודרנית.

גרברילו פרינציפ, שנולד בטריטוריה סרבית באוסטרו-הונגריה וגדל בעוני קיצוני, היה זה שרצח את הארכידוכס פרנץ פרדיננד, מה שגרם ישירות לפרוץ מלחמת העולם הראשונה ובעקיפין גם למלחמת העולם השנייה.

ב-28 ביוני 1914, ירה פרינציפ פעמיים באקדחו לעבר מכוניתו של הארכידוכס, והרג גם את הארכידוכס וגם את אשתו. הוא היה אז בן 19. האירוע הוביל לפלישה אוסטרו-הונגרית לסרביה, ולאחריה פלישות גרמניות לבלגיה וצרפת ולהכרזת מלחמת העולם על ידי בעלות הברית רק חודש לאחר מכן, ב-28 ביולי.

לפי ההערכות, כ-18 מיליון חיילים ואזרחים נהרגו במלחמת העולם הראשונה, וכ-23 מיליון נפצעו. מאחר והיה צעיר מדי לעונש מוות, פרינציפ נידון ל-20 שנות מאסר אך מת משחפת ב-1918, זמן קצר לפני סיום המלחמה.

המצאה ילדותית: כך נוצרה הטרמפולינה

ימין: ניסן קופץ עם קנגרו; שמאל: ה'אקדמיה' על שמו (צילום: ללא קרדיט)

והיום בפינתנו 'המצאה ילדותית', משחק שהילדות שלנו לא היתה אותו דבר בלעדיו: הטרמפולינה.

ג'ורג' ניסן היה ילד אמריקני ממדינת אייוואה, שנמשך מאד לתחומי הספורט הגימנסטי. כשהיה בן 16, בשנת 1930, ראה אמני טרפז (נדנדה גבוהה המשמשת לוליינים וספורטאים), שלאחר ההופעה שלהם קופצים לתוך רשת ביטחון.

ג'ורג' חשב שיהיה מרגש יותר אם הם ימשיכו לקפוץ על הרשת ולא רק ינחתו עליה, אז הוא התחיל לפתח מוצר כזה במחסן של הוריו. להמצאה המקורית הייתה מסגרת מתכת וקנבס מתוח מעליה, אך ככל שהתבגר הוא שכלל את העיצוב עם קנבס ניילון, שהעניק לו יותר קופצנות.

ההמצאה הפכה בהמשך למוצר עולמי שייצר ושיווק במסגרת חברת 'ניסן', שקיימת עד היום ופועלת בתחומי הספורט ובעיקר מייצרת טרמפולינות מקצועיות. ג'ורג' התפרסם במגוון תמונות שלו קופץ על טרמפולינה: עם קנגרו (ראו תמונה), על גג הפירמידות במצרים ועוד. מת ב-2010.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר