ומה הוא חשב לפני שנה?

מתן כהנא: "עבאס מנהיג אמיץ; הוא יביא שלום? לא"

שר הדתות מתן כהנא, נזעק היום לאמץ לחיקו את יו"ר מפלגת רע"מ שפרש זמנית מהקואליציה בגלל האלימות הישראלית בהר הבית, וקורא לו מנהיג אמיץ; "יש כאן הזדמנות שאסור לנו להחמיץ" (פוליטי)

קובי אטינגר | כיכר השבת |
מתו כהנא בכנסת. ארכיון (צילום: אוליבייה פיטוסי, פלאש 90 וידיאו: לע"מ)

שר הדתות מתן כהנא, פרסם היום (חמישי), פוסט ברשתות החברתיות, בו הוא מנסה להצדיק את חזרתו של מנסור עבאס ומפלגת רע"מ לקואליציה. מפלגת רע"מ כזכור, פרשה על רקע "האלימות" הישראלית בהר הבית.

"בואו נדבר רגע על רע"ם ומנסור עבאס", פותח כהנא את הפוסט שלו, "ת'כלס? לא מאמין שיהיה כאן שלום. בטח לא "שלום עכשיו". למה? כי מושב בית גמליאל בו אני גר, בנוי על אדמה שלפני קום המדינה גרו בה ערבים. בדיוק כמו האדמות של מקום שפעם נקרא שיח' מוניס. תהיו רציניים ותבדקו רגע איפה בית גמליאל ושיח' מוניס נמצאים על המפה (אגב, בניגוד גמור לכל היישובים ביהודה ושומרון שעל אדמתם לא גר ערבי מעולם). זה שאתם ואני מאמינים שזו הארץ שלנו, שהובטחה לאבותינו ולנו בברית בין הבתרים, זה שאנחנו מאמינים שהתנ"ך זה הקושאן שלנו, זה הכל טוב ויפה וזו בהחלט היתה סיבה מספיק טובה עבור אבותינו לחלום על חזרה לארץ הזו במשך 2000 שנה, ולאבותינו ולנו להמשיך ולהיות מוכנים להקריב את היקר לנו מכל כדי לחיות כאן".

"אבל כל זה לא ממש מרשים את בני הדודים שלנו", כותב כהנא ומסביר: "צאצאיו של ישמעאל, שמבחינת הנרטיב שלהם "נפלנו עליהם" פתאום משום מקום וגרשנו אותם מאדמתם (ומי שמתעלם מזה שיש להם נרטיב הוא לא ימני. הוא פשוט טיפש). עכשיו תראו.., אנחנו חלמנו והתפללנו 2000 שנה עד שהצלחנו לחזור לאדמה שלנו. מבחינתם עברו רק 74 שנים. בואו לא נזלזל בהם עד כדי כך ונחשוב שהם יוותרו כ"כ מהר".

"טוב, אז הבנו שאנחנו לא בדרך לשלום. בטח לא "שלום עכשיו". אולי גם אתם חולמים מידי פעם חלום כזה, שבו ככככלללל הערבים החליטו בוקר אחד להגר לשוויץ והם חיים שם חיים מדהימים וטוב להם שם, וכמו כל בני דודים, מידי פעם הם באים לבקר אותנו, ואנחנו מידי פעם נוסעים לבקר אותם. ואז אנחנו מתעוררים. ומבינים שבמציאות אף אחד מאיתנו לא מתכוון ללכת לשום מקום. לא הערבים אזרחי ישראל, לא אלה הגרים ביו"ש ובטח לא אנחנו. וכנראה נגזר עלינו לחיות איך שהוא ביחד על פיסת האדמה הזו שנמצאת בין הירדן לים".

"ואז אנחנו שוב מתעוררים", כותב כהנא בפוסט הארוך שפרסם הבוקר, "ומבינים שצריך למצוא דרך להתנהל בתוך הסכסוך הזה, שבכלל לא בטוח שאפשר לפתור אותו. בטח לא עכשיו. בתוך כל הכאוס הזה, קם לאחרונה מנהיג ערבי-מוסלמי-ישראלי, שכנראה הבין פתאום את אותם הדברים. הוא הבין שלא יהיה שלום, בטח לא עכשיו, והוא הבין שאף אחד לא הולך לשום מקום".

"והמנהיג הזה החליט להיות חלק מהקואליציה ולנסות לעשות את הדברים אחרת. וגם אם נסתכל רק מנקודת המבט של היהודים, זה משהו טוב. זה משהו שאנחנו רוצים. זה משהו שאנחנו צריכים לברך עליו. כי גם אנחנו יודעים ששינויים באים מבפנים. כי גם אנחנו יודעים שבכפייה שום דבר לא מצליח, וכשמנסים לכפות על אנשים משהו, הם עושים "דווקא", כי כנראה זה טבע האדם".

"האם זה יביא שלום?", שואל רטורית כהנא ומשיב: "לא. בטח לא "שלום עכשיו". אבל מה יהיה כאן אם יהיו 100 שנים של "שקט מתוח"? וואללה לא יודע. גם לא מנסה לנחש. סומך על הילדים של הנינים שלי שיעשו הכי טוב שהם יכולים. בדיוק כמו שאנחנו מנסים".

"האם זה בטוח יצליח?", שואל שוב כהנא ומשיב: " ממש לא. כולנו רואים כמה זה קשה. כולנו רואים איך משני הצדדים יש כאלה שמנסים לעשות הכל כדי לקלקל (גם כאלה שרק לפני שנה אמרו בדיוק את אותם הדברים ויעשו את אותם הדברים ברגע שיצטרכו). אז גם אני ממש לא מאושר מזה שהקואליציה שלנו תלויה בקולות של מפלגת רע"ם. אבל מה לעשות.., פוליטיקה זו לא תוכנית כבקשתך. ויש כאלה שצועקים על זה מאוד חזק, אבל זה כנראה לא מספיק חשוב להם מכדי להיכנס לקואליציה ולשנות את המצב (למרות שחלק מהרבנים שלהם חשבו שזו דווקא אפשרות רלוונטית)".

"אז כן", קובע כהנא ואומר לסיום, "יש כאן קול אמיץ וחדש. יש כאן הזדמנות. הזדמנות שאסור לנו להחמיץ בלי לפחות לנסות. נמשיך להילחם בטרור בכל הכוח וניתן הזדמנות לקול החדש הזה להשפיע".

מה כהנא חשב לפני שנה?

בחודש פברואר 2021, כתב מתן כהנא: "בריחת הליכוד מההצבעה על פסילת רע״מ ובל״ד היא שפל מוסרי וכתם ערכי.
גם במערכת בחירות יש קווים אדומים. הניסיון לגרד כמה מצביעי המגזר הערבי אינם מצדיקים שיתוף פעולה עם תומכי טרור. הלגיטימציה שהעניק הליכוד ליזבק, אבו שחאדה ועבאס ייזכרו כאחד הרגעים המבישים של הליכוד בראשות נתניהו".

לפני שנה, כשפורסם בכלי התקשורת כי נתניהו נפגש עם עבאס, כתב כהנא: "בושה. בעוד שמירי רגב ומיקי זהר משקרים במצח נחושה וטוענים שאין שום מו״מ בין הליכוד למנסור, מסתבר שבעיצומם של המהומות נתניהו עצמו פגש את עבאס".

"איזו צביעות!", כתב כהנא - אז והיום הוא השותף שמהלל את עבאס - "נתניהו הוביל את ישראל לחולשה ובושה".

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר