היסטוריה ואקטואליה

בילוי רטוב ב'גן העדן התחתון' על גדות נַחַל תִּרְצָה

ישראל שפירא חזר באוטובוס ממוגן ירי מבילוי רטוב של שעה וחצי ב'גן העדן התחתון' על גדות נַחַל תִּרְצָה, המכונים 'עיינות בידאן', תחת אבטחה כבדה של צה"ל | סיקור מיוחד (תיירות)

ישראל שפירא | כיכר השבת |
עיינות בידאן (צילום: ישראל שפירא)

לאחר בילוי רטוב של שעה וחצי ב'גן העדן התחתון' על גדות נַחַל תִּרְצָה (מכונים 'עיינות בידאן' על שמה של העיר 'בְּדָן' המוזכרת במקורות חז"ל), מאות הישראלים עלו על ארבעת האוטובוסים ממוגני הירי בדרכם הביתה.

מדריך הסיור מאיר רוטר נוטל לידו את הרמקול, ומספר לקהל המטיילים על נסיעה קצרה בתוך השטח הפלסטיני העוין של כ-20 דקות, וככל הנראה בשעת בוקר כה מאוחרת (9.00), השבאב התעורר, אז לא להיבהל על זריקת אבנים קלה לעבר השיירה.

בל נקדים את המאוחר, את קורותיה של נסיעת החזור, נספר בהמשך.

יום שישי י"ט באייר תשפ"ב, 04:15 לפנות בוקר, כותב השורות מעמיס את עצמו על רכבו, ונוסע בכבישים השוממים בשעת לפנות בוקר זו, לעבר המושב מכורה שנמצא במדבר שומרון שמעל בקעת הירדן.

לפנות בוקר בדרך לעיינות בידאן (צילום: ישראל שפירא)

מושב מכורה בנוי על גדות ציר אלון המקסים, אליו הגענו דרך ציר 465 המהמם.

בריכת מים טבעית מנחל תרצה בעיינות בידאן (צילום: ישראל שפירא)

לאחר תפילת שחרית ותדריך בטחוני קצר, עלינו על ארבעת האוטובוסים לעבר כביש 508, ממנו פנינו שמאלה אל כביש 57, שם במקום להמשיך לכביש 90 אל עבר הבקעה דרך כביש 578, אנו נכנסנו בליווי צה"לי אל ציר 'עירק אל חמרה' בשטח B המגיע ישירות אל העיר שכם.

בדרך לעיינות בידאן (צילום: ישראל שפירא)

אנו בדרכינו ל-'עיינות בידאן' המופלאים, ששופעים מים בכמות כה עצומה, עד שערביי הסביבה בנו פארקי מים, בריכות וגן אירועים על הנחל, ששולחנותיו וכסאותיו בתוך מי המעיין הצלולים שממלא אותם במים זכים וטהורים.

פארק מים בעיינות בידאן (צילום: ישראל שפירא)

הנוף החדש הנשקף מבעד לחלון מרגש את הנוסעים שכמהים לבקר במקומות חדשים בארצנו הקדושה. בין המצטרפים טיול זה נמצאים נציגים של כלל המגזרים בארץ: חרדים, דתיים ושאינם.

מטיילים בעיינות בידאן (צילום: ישראל שפירא)
עיינות בידאן (צילום: ישראל שפירא)

מאז מאורעות שנת 2000, ישראלים אינם מורשים להיכנס לאזור זה. רק לדמיין שעד אז טיולים שנתיים של בתי ספר הגיעו לפה אל פארקי במים המרהיבים, אותם אנו רואים מבעד לחלון. כיום ישראלים מורשים להיכנס לשטח זה רק בתיאום ובליווי צה"לי ועם אוטובוסים ממוגני ירי.

עברנו בציר 'עירק אל חמרה' ובתוך הכפר חירבת בין חסן'. 'בני חסאן' הם שבט בדואי גדול הידוע ממקורות חשובים בעבר.

מבעד לחלון נשקף מחנה צה"לי נטוש ששמו 'מחנה יוסף' על שם רס"ן יוסף קפלן הי"ד. המחנה ננטש בעקבות הסכמי אוסלו.

מחנה יוסף הנטוש (צילום: ישראל שפירא)

גן אירועים אליו אנו נוסעים, נמצא בכפר 'באד'אן' שמשמר ככה"נ את שם היישוב השומרוני המקראי "בְּדָן", ואת שם העיר ממנה הגיעו 'רימוני בדן' הידועים הנזכרים במשנה ובתלמוד.

הטיול אורגן בידי קבוצת 'עמיתים לטיולים' (בשיתוף מרכז סיור ולימוד שומרון) ובתמיכת יוסי דגן ראש מועצת שומרון, אותו יזם עמית אררט המוכר בכינוי 'סבא-עמית'. עמית אררט עובד במשך השבוע כאח רפואי בבית חולים הדסה הר הצופים, אולם שליחותו הנוספת בעולם הזה לדבריו, היא להנגיש לעם ישראל מקומות שלא מטוילים בדרך כלל, תוך דגש על שטחי יהודה ושומרון נחלת אפרים, מנשה, יהודה ובנימין.

בטיולי 'עמיתים לטיולים' המטיילים לא משלמים, אלא אם צריך דמי עלות בלבד. לפני שנים אחדות עמית אררט קיבל תואר 'דוקטור' לשם כבוד מאת מוסד 'יד יצחק בן צבי' על פועלו המרשים לשם שמים.

"דוקטור" עמית אררט בשיחה עם כותב השורות (צילום: ישראל שפירא)

אזור מעיינות 'בידאן' מוזכר גם בספרות השומרונית הקדומה (מאה 8) כפתח "גן העדן התחתון". הדבר מוסבר בכמות המעיינות הצלולים שנובעים מכל פינה. אצלינו היהודים, דת האמת, את מיקומו של פתח גן עדן העלה השערה ריש לקיש שנמצא בבית שאן: ''אם גן עדן בארץ ישראל הוא, בית שאן פִּתְחוֹ'' (בבלי עירובין י"ט ע"א), ואכן כל המבקר בעמק בית שאן מגלה עשרות רבות של מעיינות שופעים בשיא הקיץ שהינם תענוג עילאי לקהל המטיילים, וכך גם 'עינות בידאן' ע"פ המסורת השומרונית.

בדרך חזרה, הג'יפים של צה"ל ליוו אותנו בבטחה, ואף היה רגע של חשש זריקת אבנים, אולם עד מהרה המשכנו בדרכנו לאחר שהחיילים אבטחו את ציר הנסיעה.

הרגע בו חששנו מזריקת אבנים (צילום: ישראל שפירא)
אבות ובנים בעיינות בידאן (צילום: ישראל שפירא)
הנסיעה באוטובוס ממוגן הירי מאחורי גיפ' צה"ל. ברקע נשמע קולו של מאיר רוטר (צילום: ישראל שפירא)
נחל תרצה – עיינות בידאן והבריכה (צילום: ישראל שפירא)
רגליים בנחל מים, קפה שחור, ואקסל... מה חסר עוד לגן עדן מושלם? בבא קמא כמובן... (הגרבמ"א שם) (צילום: ישראל שפירא)
"טובל במים רגלו" (ע"פ דברים לג כד) (צילום: ישראל שפירא)
(צילום: ישראל שפירא)

נסיים עם תקווה שנזכה לבקר בנַחַל תִּרְצָה - 'עינות בידאן' ללא אוטובוסים ממוגנים, וללא ליווי צה"לי, מקסימום שוטרי תנועה שינווטו את קהל ההמונים להגיע למקום מתוך ביטחון שלום ושלוה.

  • לתגובות, הערות, הארות, וכן לשליחת חומרים, מסמכים, ורעיונות למאמרים העוסקים בתחום היסטוריה יהודית, נא לפנות לכתובת אימייל: sisraerl@gmail.com

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר