אושר בטרומית

מחיר לשקית חד פעמית בצרכנייה יזנק לשקל?

בתום דרמה בהצבעה ואחרי שמוקדם יותר עורר סערה באופוזיציה, מליאת הכנסת אישרה הערב בקריאה טרומית את הצעת החוק לצמצום השימוש בשקיות החד-פעמיות (חדשות)

מישאל לוי | כיכר השבת |
שקיות מצרכנייה (צילום: Flash90)

אחרי הסערה באופוזיציה: מליאת הכנסת אישרה הערב (רביעי) בקריאה טרומית את הצעת החוק לצמצום השימוש בשקיות החד-פעמיות.

ההצעה עברה בתום דרמה במליאה. להצעה הוצמדה הצעה של ח"כ גילה גמליאל, כשלאחר הצבעה אלקטרונית נרשם שוויון 22, אך ח"כ מנסור עבאס הודיע כי הצבעתו לא נקלטה ויו"ר הישיבה, ח"כ צביקה האוזר החליט לצרף את הצבעתו ובכך החוק עבר ברוב של 23 תומכים מול 22 מתנגדים. לאחר מחאות מצד חברי כנסת מהליכוד ולאחר בדיקת הייעוץ המשפטי הוחלט כי התוצאה תישאר על שוויון 22, כך החוק של ח"כ גמליאל לא עבר.

עם זאת, הצעה נוספת שהוצמדה, של ח"כ מיכל רוזין, עברה גם היא ברוב של 23 תומכים מול 22 מתנגדים.

על פי פרטיה, ההצעה מבקשת לחייב את כלל הרשתות (גם הקטנות) בגביית תשלום עבור שקיות נשיאה חד פעמיות, כאשר התשלום שיגבה על ידי רשתות קטנות יהפוך לחלק מההכנסות הרגילות שלהן.

בנוסף, הוצע להעלות את המחיר המרבי שמותר לשר להגנת הסביבה לקבוע לפי הוראות החוק, מ-60 אגרות לשקל אחד. כמו כן, הוצע לקבוע כי מטרת הכסף שיופק מהמס יופנה גם לניקיון של פסולת שקיות חד פעמיות בכלל רחבי הארץ, בשטחים פתוחים ובשטחים עירוניים.

בדברי ההסבר נכתב: "שקיות הנשיאה החד פעמיות יוצרות כמות גדולה ועודפת של פסולת, שאינה מתפרקת במשך מאות שנים, מזהמת את הסביבה, את השטחים הפתוחים, את החופים ואת הים".

"כיום", נטען, "החוק לצמצום השימוש בשקיות נשיאה חד פעמיות מחייב גביית תשלום בסך 10 אגורות עבור כל שקית חד פעמית שנמסרת בחנויות המוגדרות כ"קמעונאי גדול", בעוד שעסקים בינוניים וקטנים אינם מוכרחים לגבות תשלום זה".

"לפי נתוני המשרד להגנת הסביבה נמצא כי גביית התשלום עבור השקיות האמורות הינו מנגנון אפקטיבי לצמצום השימוש בהן - משנת 2016, בה נכנס החוק לתוקף, נרשמה ירידה של כ- 80% בשימוש בשקיות נשיאה חד פעמיות. כמו כן, חלה הפחתה של בין 78% (ב-2017) ל-72% (ב-2020) בכמות השקיות שנרכשה על ידי קמעונאים".

החוק עבר אחרי שמוקדם יותר עורר סערה גדולה באופוזיציה, במפלגת הליכוד נתנו תחילה חופש הצבעה לחברי המפלגה - ובמפלגות החרדיות זעמו על כך, מבחינת הפוליטיקאים החרדים, מדובר בחוק הממשיך את גזירת החד פעמי שהביא ליברמן. ובחוק שיפגע בחלשים. יו"ר ש"ס, אריה דרעי, אף נפגש עם ראש האופוזיציה בנימין נתניהו ואמר לו: "חופש הצבעה על חוק שקיות חד פעמי משמעותה פירוק גוש הימין".

לבסוף, ואחרי סאגה ארוכה, חבר הכנסת יריב לוין, עדכן באופן רשמי את הח"כים כי במידה והחוק יעלה להצבעה - האופוזיציה כולה תצביע נגד. כאמור, הדבר לא הועיל, והחוק עבר בכל זאת.

ח"כ יעקב אשר מסר בתגובה: "ממשלה שמפזרת שקים של מילארדים, שוחד פוליטי לשותפות הקואליציוניות - נטפלת לשקיות הניילון של השכבות החלשות במס אכזרי ומיותר שיעלה עוד יותר את יוקר המחיה. נוסיף וניאבק בוועדות הכנסת כדי שהחוק האומלל הזה לא יבוא לאוויר העולם".

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר