'המבדיל' | ריאיון מרתק

המסע מירושלים לרבה הראשי של סעודיה • צפו

רבה הראשי של סעודיה הרב יעקב ישראל הרצוג, מתארח בתוכנית המבדיל, כדי לספר על המסע מארה"ב לישראל, ומהשכונה החרדית הירושלמית ל...סעודיה | מרתק (אקטואלי)

הרב יעקב ישראל הרצוג לצד זלמן שטוב (צילום: דודי פלוג • מפיק: איציק אוחנה)

השבוע מתארח בתכנית המבדיל אצל האמן זלמן שטוב, רבה הראשי של סעודיה הרב יעקב ישראל הרצוג, כדי לספר על המסע מארה"ב לישראל, ומישראל לסעודיה שאט אט מתחילה להיפתח אל העולם המערבי.

הרצוג שגדל בברוקלין בצילם של גדולי עולם, בניהם של ר' משה פיינשטיין ועוד, ועלה לארץ בגיל 12. הבדלי המנטליות בין חוץ לארץ לבין ארץ ישראל - קבלת האחר והשונה, היו אחד הדברים שתפסו את הרצוג, וייתכן גם שאחת מהנקודות שבהמשך חייו תקרב אותו למקום לא שכיח, כמו סעודיה.

בארץ הרצוג מסתובב רבות בעיר העתיקה של ירושלים, ונפעם מהתרבות הערבית. משהו תופס אותו והוא חוקר עוד ועוד. כך בסופו של דבר כשסעודיה מתחילה להיפתח לזרים, הוא מוצא את עצמו נוסע על מנת לבנות ולהתפתח.

אפשר לראות את הנס הגלוי שקרה בסעודיה, כך לדבריו של הרצוג. התכנים כנגד מדינת ישראל היו חלק מהמערכת עד לפני כמה שנים, ומטבע הדברים, גם כשתכנים כאלו מוצאים מתוך מערכת החינוך - לוקח המון זמן עד שהם יוצאים מהלב, אך בסעודיה תוך שנים ספורות הכל השתנה, ויש המון כבוד ליהודים שמגיעים לבקר או לעשות עסקים.

נקודה מעניינת שמתהווה בסעודיה היא המודרניזציה. בעיניים מערביות יש תפיסה של מערבי או לא מערבי, אך בסעודיה כן מתפתחת מודרנה, אך תוך כדי שמירת הערכים המסורתיים, כלומר, מודרנה כן, ערכים מערביים לא.

הקונפליקט בין מודרניזציה לבין שמירה על ערכים מסורתיים הוא בלתי נמנע, ובדיונים רבים הרצוג משמש קול שסעודים מחפשים - הקול היהודי שבמשך שנים רבות נתקל בקונפליקט הזה שוב ושוב, מימי נפוליאון ועד ימינו.

בתכנית האירוח "המבדיל" מתארחים מידי שבוע, יוצרים, אמנים, אנשי תרבות ודמויות שונות מרחבי העולם, שידברו על נקודות אור שונות שפגשו במהלך חייהם. את התכנית מגיש האמן והיוצר זלמן שטוב, בהקדמה של הבדלה בסגנון קרליבך, וברעיון קצר מתוך הפרשה.

שבוע טוב וקיץ בריא!

צפו בריאיון המרתק

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר