מערכת הבחירות נפתחה

שקד נערכת לריצה; גנץ רוצה את סער כדי להתחרות בלפיד

יו"ר ימינה הטרייה תקבל מפלגה חבולה ותנסה להצעידה לחוף מבטחים בסקרים, על אף הקושי בביצוע המשימה • יו"ר כחול לבן מנסה להצטייר כמועמד לצד יו"ר הליכוד ויו"ר יש עתיד (פוליטיקה)

רפאל כהן | כיכר השבת |
שקד מימין; גנץ וסער משמאל (צילומים: אוליבייה פיטוסי, פלאש 90)

מערכת הבחירות לכנסת ה-25, שנפתחה לפני יותר משבוע ותיפתח רשמית רק הבוקר (חמישי), תהיה שונה משמעותית מהארבע שקדמו לה, ברצף הבחירות הבלתי נגמר שמסחרר את ישראל: בעוד שבארבע הפעמים הקודמות בנימין נתניהו ישב בכסא ראש הממשלה וגוש הימין נהנה מהאחיזה בממשלה, הרי שהפעם במשרד ראש הממשלה יישב יאיר לפיד ורוב שרי הממשלה הם מהגוש השמאלי של המפה הפוליטית.

המערכת הפוליטית צפויה להיות רוויה מהפכים ויצירות פוליטיות מתוחכמות ופחות מתוחכמות, כאשר כל צד ינסה קודם כל למנוע מהצד השני הגעה ל-61: נתניהו יודע כי ייתכן וזו הפעם האחרונה בה תינתן לו ההזדמנות להביא ניצחון לימין; לפיד יודע כי הפסד כאן מרחיק אותו משמעותית מלשוב לתפקיד מנהיג המדינה בעתיד.

מפלגת ימינה היא הראשונה לחוות את זעזועי הבחירות, כאשר יו"ר המפלגה, ראש הממשלה נפתלי בנט, הודיע אמש על פרישה מהחיים הפוליטיים והותיר את המפלגה בידי שרת הפנים, איילת שקד, שהולכת איתו דרך ארוכה, עוד מימיהם כאנשי משרדו של ראש ממשלה אחר, בנימין נתניהו.

בנט לאחר הודעת הפרישה. משאיר מפלגה קורסת (צילום: אוליבייה פיטוסי, פלאש 90)

"אשאר חייל נאמן של הארץ הזו, אותה שירתתי כל חיי כלוחם, כקצין, כשר וכראש הממשלה שלכם. הכי טוב בעת הזאת - ששני החצאים יקימו יחד ממשלה גדולה וטובה. אם נהיה מפולגים, פשוט לא נהיה. אם נהיה מאוחדים, אף אחד לא יוכל לנו", אמר בנט את 'צוואתו הפוליטית', אך ספק אם היורשת תנהג לפיה.

עבור שקד תהיה זו משימה מסובכת במיוחד, לאחר שבשנה האחרונה הפכה למוקד למתקפה בקרב אנשי ימין, לאחר שנתנה את ידה להקמת ממשלה עם מרצ, רע"מ ועם לפיד כרה"מ עתידי. שקד תנסה להרכיב סביבה נבחרת שתפתה קהל ימין רב לבוא ולהצביע עבורה. אמש כבר שחררה סנונית ראשונה לניסיון, כשהלכה להתפלל בשריד בית מקדשנו, הכותל המערבי.

השרה שקד בכותל המערבי (צילום: דוברות איילת שקד)

מנגד, ישנו פוליטיקאי שנמצא בתקופה פוליטית טובה מאוד בחייו, אך הוא רוצה לעלות מדרגה אחת למעלה: יו"ר כחול לבן, בני גנץ. שר הביטחון היה דמות מרכזית מאוד בממשלת בנט-לפיד, אחרי שזכה לקבל שמונה מנדטים מבוחרי המרכז-שמאל על אף שהלך לממשלה עם נתניהו, ואכן לא התפתה לשוב לזרועותיו במהלך כהונת הכנסת שזה עתה תמה.

עם זאת, כעת רוצה גנץ להשיג את המטרה לשמה נכנס לפוליטיקה: ראשות הממשלה. גנץ רואה שיש שניים שמתחרים על התפקיד, יו"ר הליכוד בנימין נתניהו שמקבל סביב 35 מנדטים בסקרים ויו"ר יש עתיד יאיר לפיד שמקבל סביב 20 מנדטים, ויודע שיהיה מסובך להגיע לתפקיד הזה עם 8-9 מנדטים להם כחול לבן זוכה בסקרים, על אף תקדים נפתלי בנט וימינה.

לכן חותר גנץ לאיחוד חדש, אחרי חיבור מפלגתו המקורית, חוסן לישראל, ליש עתיד של יאיר לפיד: איחוד עם תקווה חדשה של גדעון סער. לפי הסקרים, השלם במקרה זה גדול מסך חלקיו, ושתי המפלגות יחד זוכות לכ-15 מנדטים בסקרים, לעומת 13 בנפרד. אם אכן יצליח גנץ, סגן ראש הממשלה של לפיד, לשכנע את סער, סגן ראש הממשלה של לפיד, הוא יצליח להכניס לתודעת הציבור כי ישנו מועמד שלישי לראשות הממשלה, והמשחק יחווה טלטלה נוספת.

גנץ וסער בחילוף המשמרות במשרד המשפטים, לפני שנה. יתאחדו? (צילום: אוליבייה פיטוסי, פלאש 90)

דמות נוספת שעתידה להיכנס לפוליטיקה הוא הרמטכ"ל לשעבר גדי איזנקוט, שמתלבט לאיזו מפלגה בגוש המרכז-שמאל הוא יחבור, כאשר שתיים מובילות במירוץ: יש עתיד וכחול לבן. יאיר לפיד מציע לרא"ל במילואים את המקום השני ברשימה בתנאי שיגיע לבד, אך איזנקוט רוצה להגיע עם כמה מחבריו כדי להיראות כרשימה עצמאית, אך לפיד מסרב להצעה. לפי דיווחים גנץ גמיש יותר בנכונותו, אך גם הוא - מסרב לתת לאיזנקוט מספר מקומות גדול ברשימה.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר