במימון המדינה

זכויות התרגום לספר של ליהיא לפיד נמכרו בתיווך העמותה שנתמכת על ידי משרד החוץ

זכויות התרגום לספרה של ליהיא לפיד, רעייתו של ראש הממשלה יאיר לפיד, נמכרו בסכום של לפחות 100 אלף דולר להוצאת ספרים אמריקנית, בתיווך וביוזמת העמותה שנתמכת תקציבית בין היתר בידי משרד החוץ, בעת שבראשו עמד לפיד (בארץ)

דוד הכהן | כיכר השבת |
יאיר וליהיא לפיד (צילום: Gili Yaari/FLASH90)

זכויות התרגום לספר שכתבה ליהיא לפיד, רעיית ראש הממשלה החדש יאיר לפיד, נמכרו להוצאה לאור אמריקנית בתיווך ובקידום עמותת "המכון הישראלי לספרות עברית", שכל מקורותיה התקציביים מגיעים מהממשלה וחלק לא מבוטל מהם ממשרד החוץ, שבראשו עמד עד לא מכבר יאיר לפיד. כך על פי פרסום היום (שני) של אריאל כהנא ב'ישראל היום'.

היקף העסקה לספרה של לפיד, הנחשב משמעותי בתעשייה הישראלית, מגיע ל-100 אלף דולרים לפחות.

לפי הדיווח, המכון הציב את ספרה של לפיד במקום הראשון בקטלוג שלו לקראת יריד הספרים בלונדון - שם הוצעו זכויות התרגום למכירה. הדבר נעשה בעת שיאיר לפיד שימש שר החוץ.

עוד צוין כי ללפיד הייתה אפשרות לנסות ולהתקשר עם סוכנות שאינה נשענת על כספי מדינה, כאשר ישנן מגוון סוכנויות פרטיות שמקדמות ספרות ישראלית בחו"ל. למרות זאת דווקא הסוכנות שתוקצבה בין היתר מהמשרד שבראשו עמד בעלה היא שהובילה את ההסכם.

סיגלית גלפנד, מנכ"לית המכון הישראלי לספרות עברית, אישרה בשיחה עם "ישראל היום" את הפרטים, ואף הודתה כי היא ולפיד היו מודעות לבעייתיות של ייצוגה במכון. עם זאת, לדבריה, ההסכם נבדק משפטית ונמצא תקין, ולפיד עצמה אף עמדה על כך שלא יהיה קשר למשרד החוץ.

ממשרד החוץ נמסר ל'ישראל היום': "משרד החוץ אינו גוף תומך במכון לתרגום ספרות עברית (המכון הישראלי לספרות עברית). המשרד משתף פעולה עם המכון בפרויקטים ספציפיים על פי מכרזים שמשרד החוץ מפרסם. משרד החוץ לא מימן את השתתפות המכון ביריד הספרים בלונדון השנה ולא היה מעורב בהחלטה או בהסכם בין המכון לליהיא לפיד או להוצאה לאור 'הארפר קולינס'. ההתקשרות נעשתה באופן פרטי על ידי ליהיא לפיד והמשרד המייצג אותה, על פי כל הכללים ולאחר בדיקה משפטית מעמיקה כפי הנדרש".ממשרד התרבות והספורט נמסר: "המכון הישראלי לספרות עברית נתמך על ידי משרד התרבות והספורט על בסיס מבחני תמיכה שוויוניים. למשרד אין כל סמכות להתערב בהחלטות המקצועיות של המכון, ולכן אינו שותף בשום דרך בדיון או בבחירת הספר המדובר, או כל ספר אחר".

מלשכת רה"מ לפיד נמסר בתגובה ל'ישראל היום': "ההתקשרות נעשתה על פי כל הכללים ולאחר בדיקה משפטית מעמיקה כפי הנדרש. המכון לא שילמו ולא אמורים לשלם ללפיד גם לא שקל אחד, ואפילו התרגום נעשה על חשבונה של לפיד. אם הספר נמכר לחו"ל, כמו במקרה הזה, אז לפיד מקבלת אחוזים ממה שמקבל המכון מהמו"ל בחו"ל. ספרה של ליהיא לפיד 'זרות' הוא הרומן השלישי שכתבה לפיד והפך במהרה לרב מכר הגדול בישראל לשנת 2021. הספר זכה לשבחי ביקורת גדולים שהביאו להתעניינות רבה מסוכנויות תרגום שונות. לפיד שמחה להעניק את זכויות ההפצה של הספר למכון לספרות עברית, שהוקם במטרה להכיר ולקדם את הספרות העברית לקוראים ברחבי העולם דרך תרגום היצירה הישראלית לשפות רבות. לפיד שמחה כי הספר יגיע לקוראים רבים ברחבי העולם שיזכו להכיר דרכו את הסיפור הישראלי".

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר