"כמו בבית אבות" | צפו

"יש אחראי אחד למה שקרה במירון - וזה מתן כהנא"

בדיון הפקת לקחים לשנה הבאה בהילולת מירון, שנערך היום בכנסת, סגן שר הדתות קיבל ביקורת חריפה; "הקפות שניות בבית אבות היו נראות חיות יותר"; כהנא לקח אחריות • צפו (חדשות)

חנני ברייטקופף | כיכר השבת |
מתן כהנא בדיון, היום (צילום: ערוץ כנסת)

הוועדה לביטחון פנים וועדת מיזמי תשתיות לאומיים התכנסה היום (שני) לדיון על המחדלים הרבים שהיו בהילולת רשב"י במירון תשפ"ג.

קודם לתחילת הדיון, אמר ח"כ בן צור שיזם את הדיון בוועדה: "כלל הגורמים המקצועיים כשלו בקיום ההילולא בהר מירון. המשרדים אשר היו אחראים על אירוע צריכים לתת תשובות ברורות למה ההר היה ריק מאדם בזמן שעשרות אלפי המתפללים היו נצורים בחניונים ללא מים ותנאים מינימליים".

"הדיון יתרכז באיך שהילולה בשנה הבאה תהיה יותר מוצלחת", פתח סגן שר הדתות כהנא את הדיון, ח"כ פינדרוס, הגיב ואמר: "או איך שלא הייתה השנה הילולה".

חברות הכנסת בן ארי ומלינובסקי הגיבו ואמרו: "בוא נגיד על ההילולה שהייתה בשנה שעברה, אין מה להתגאות וצריך למחוק את זה מההיסטוריה שלכם".

ח"כ פינדרוס: "שלך, למה היסטוריה שלנו?"; ח"כ בן צור: "היסטוריה שלנו?"; מלינובסקי הישבה: "שלנו, של כולנו. 45 איש שילמו בחייהם, רוצים מה שהיה בשנה שעברה?"; ח"כ בן צור: "אין לך הבנה מה זה הילולה".

לאחר מכן אמר מפקד מחוז במשטרה שמעון לביא: "רק לתקן אותך יוליה: באסון מירון אני לקחתי אחריות ועשיתי זה בשידור חי מול כל מדינת ישראל ואני עדיין עומד מאחורי הדברים שלי".

"מירון תשפ"ג מתחיל עכשיו", המשיך כהנא ואמר: "אנחנו נכנסים לאי יציבות פוליטית שתגמר במקרה הטוב בסוף ינואר. זה מאוחר מאוד מאוד מאוד להתחיל להיערך למירון תשפ"ג - כי אי אפשר לחכות עד שהשר הבא יתיישב על הכיסא ויתניע את הדבר הזה".

"אני אחראי", מתן כהנא בדיון היום

"יש רק אחראי אחד למה שהיה השנה - קוראים לו מתן כהנא, צריך לייצר חגיגה שמחה ומוצלחת. ביעד הזה נכשלנו, פשוט נכשלנו", הבהיר כהנא, וביקש: "אל תחפשו אחראים, אני אחראי. עכשיו בואו נתרכז באיך לעשות את זה יותר טובה שנה הבאה".

חבר הכנסת אורי מקלב אמר בדיון: "היה כשל הבנתי של האירוע, זה לא עוד אירוע, זה לא דרכי הגישה והאנשים, אלא אירוע שונה בחלק התרבותי והערכי - תפילה מצד אחד ושמחה מצד אחד. לא היה כל הבנה ולא היה תכנון ולא ביצוע. צריך לזכור כי באירוע הזה רוב האנשים שרצו להגיע לא יכלו להגיע ורוב מי שהגיע סבלו סבל רב".

"זו לא רק שאלה של שירותים. אלא מתח של אנשים שנוסעים שעות רבות עם ילדים בני שלוש על הידיים. שלוש וחצי שעות המתנה בחניון, שאתה לא יודע מה יהיה הרגע הבא. תחשבו על הדברים האישים, בלי שתיה. רבים המתנו במחסומים ומה שהם ראו לנגד עיניהם זה ברזלים ושוטרים. אם אירוע כזה נכשל זה צריך להדאיג את כולם. הקפות שניות במושב זקנים היו נראה יותר חי ממה שהיה שם. אמרתי לכם בליל האירוע, תסגרו את מתחם הקבר ושחררו את האנשים. כאשר אין הדלקות כולם הולכים לקבר. מה עשיתם כדי שלא יהיה לחץ? לא עשיתם כלום".

"מה אתם עונים לאנשים ששיתפו פעולה, ביטלו מסורת ארוכת שנים, הביאו לכם את הסמכות. נתנו לכם קרדיט מה אתם עונים להם. פשוט לא היה לכם סייעתא דשמיא", אמר מקלב.

חבר הכנסת בן צור אמר בדיון: "למה עשרות אלפי אנשים היו נצורים בחניונים בתנאים קשים בזמן שההר היה ריק?
למה היו צריך מחסומים בציון אם הציון היה ריק? למה כיבו את המוזיקה בהר ומנעו מעם ישראל לשמוח? אין איש ציבור שיושב בחדר שאין לו טראומה מהאסון הכבד שפקד אותנו, אבל עדיין היה דרך להתנהל בצורה יותר מחושבת ומאוזנת, אני קורא לכלל המשרדים הממונים, הר מירון הוא לא חצר האחורית של מדינת ישראל, חייבים לטפל בהר ובאופן קיום הילולא בצורה מסודרת כמו שמטפלים בשאר אירועים גדולים".

עוד אמר בן צור: "כמשנה למנכ"ל המקומות הקדושים' ניהלתי את אירועי מירון בעבר, אני מכיר מקרוב את האתגרים והקשיים בניהול ההילולא. בהילולא אחרונה נוכחתי במקום וראיתי מקרוב את הכשלים הרבים. אני מדבר מתוך כאב בכדי שכשלים כאלה לא ישנו בעתיד. כאזרח מדינת ישראל אני מעריך את עבודת השוטרים בשטח אשר פעלו בקור רוח ובתעצומות נפש, אך לצערי ההוראות שהם קיבלו מהפיקוד מלמעלה היה כושל לחלוטין".

ח''כ פינדרוס אמר בדיון: ''צריך להסדיר את האירוע בחקיקה כשתקבע שיש גורם בעל סמכות אחד באזור ולא שיו''ר המועצה המקומית או כל מהנדס בטיחות פוגע בקבלת ההחלטות''.

סגן השר כהנא שנאם בוועדה אמר: "בשבוע שעבר התקיים תחקיר בראשותי, תחקיר שמטרתו אחת ויחידה איך לוודא ששנה הבאה ההילולה תהיה הרבה הרבה יותר מוצלחת. היו לנו שני יעדים השנה: יעד ראשון - אפס הרוגים ופצועים, ביעד הזה לשמחתי עמדנו עמידה מלאה בהצלחה גדולה. יעד שני - לייצר חגיגה שמחה ומוצלחת, בזה נכשלנו פשוט נכשלנו. אנחנו השנה הלכנו על מתווה מהפכני, שפשוט שינה סדרי עולם באיך מתנהלת הילולה במירון. עשינו את זה בקבועי זמן קצרים מאוד, כי חיכינו למסקנות הביניים של ועדת החקירה, ואחרי זה יצאנו לדרך בסיטואציה פוליטית מורכבת בזמן קצר ועם פערי תשתיות אדירים. היו במקום משהו כמו 70 מפגעי תשתית שטופלו בזמן הקצר שהיה לנו. היו אתגרים חוקיים וחוקתיים בארגון ההילולה הזו, ואת כל ההתארגנות בנושא עשינו בזמן קצר מאוד".

"כתבנו כ-100 הערות, 100 הערות שמופנות אלינו, על דברים שאנחנו כאחראים על ההילולה יכולנו לעשות יותר טוב, אני מקווה מאוד שנוכל לתקן אותם בשנה הבאה. אני לא מחפש אף אחראי אחר, אנחנו מסתכלים על עצמנו. יש הרבה דברים שיכולנו לעשות הרבה יותר טוב גם בתוך המתווה כפי שהוא תוכנן".

"אחת הנקודות המרכזיות", הסביר כהנא ואמר: "שהביאו לאי ההצלחה בעניין השמחה בהילולה, הייתה ההתנהלות סביב הציון. אומר זאת במילה, ולאחר מכן יורחב פה בדיון, אם אנחנו תכננו שעל ההר יהיו כ-16 אלף איש בו זמנית, בדיעבד מסתבר מנסיבות שונות, חלקן בגללנו, האנשים התרכזו בציון עצמו והעומס שנוצר שם הוא בעצם גזר על ההחלטה כמה אנשים יכולים להיות במתחם ההר. זה היה חלק מהכשל, ואני אומר את זה בצורה ברורה אין לנו עדיין פתרון לנושא הזה לשנה הבאה! זה משהו שאנחנו נצטרך לחשוב עליו טוב, כולנו יחד, כדי לראות אנחנו מתנהלים אחרת סביב הציון. חלק מהדברים שנתקן מהדברים שעשינו השנה יתנו מענה לבעיה, אבל זה לא יספיק".

"אני אומר את הדבר הבא - כל המעורבים טוענים שהעקרונות של המתווה שנקבע השנה , זו הדרך הנכונה שיש להמשיך בה בשנה הבאה. אם נדע לתקן את 100 ההערות שהממונה טסלר כתב במסמך שלו, ונדע למצוא מענה להתנהלות בציון עצמו, אני חושב שיש לנו פיצוח בהצלחת האירוע שנה הבאה".

עוד אמר כהנא: "דבר אחד לפני האחרון, אנחנו נכנסים לאי יציבות פוליטית שתגמר במקרה טוב בסוף ינואר. זה מאוחר מאוד להתחיל להיערך למירון תשפ"ג. לכן אני הגדרתי במשרד לשירותי דת שמירון תשפ"ג מתחיל עכשיו! אנחנו תוך שבוע מתחילים דיון התנעה למירון של השנה הבאה, כי אפשר לחכות עד שהשר הבא ישב על הכיסא. אני רוצה להגיד תודה גדולה לצביקי טסלר שעשה פלאים בתוך הדבר הזה, וגרם לכך שברוך ה' הייתה הילולה השנה שלא נהרג או נפצע אף אחד, זו הייתה מטרה הכי גדולה שלנו. יש לנו הרבה לאן להתקדם, הרבה מה ללמוד, ואני מצפה מכולם שבשעות הקרובות אל תחפשו אחראים - אני האחראי. עכשיו תחפשו דרך שיהיה יותר טוב שנה הבאה".

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר