הליקויים וההמלצות | החלק השני

תחקיר הילולת מירון; הפקות הלקחים שניתנו לשנה הבאה

חודשיים לאחר הקריסה הגדולה של 'מתווה מירון' בהילולת הרשב"י השנה, הושלם תחקיר מקיף, בו הובאו הליקויים וההמלצות לשנה הבאה - שיכללו קשר עם החסידויות, ומוזיקה (חדשות)

הילות מירן תשפ"ב (צילום: חיים גולדברג, כיכר השבת)

נתוני דו"ח ההמלצות וסיכום של הילולת מירון תשפ"ב, נחשפו אתמול (שני) לראשונה כאן ב'כיכר השבת', בתחקיר נחשפו הפערים העיקריים שגרמו לקריסת ההילולה בסופו של דבר. היום, אנו מביאים את החלק השנישל ההמלצות המפורטות כפי שנכתבו בדו"ח המיוחד, ואשר עוסקות בנושאים נוספים דוגמת תיאום ציפיות עם הציבור, הפרדה בין גברים ונשים, נגינה וריקודים ועוד, כל זאת לקראת ההילולה בשנה הבאה.

'כיכר השבת' עם התחקיר המלא, הנתונים וההמלצות | החלק השני

הליקוי: היעדר צל מספק, חוסר באספקת שפע מים, חוסר במקומות ישיבה, שלטי הכוונה חסרים, מיקום וכמות תאי השירותים, כל זאת גם בחניונים וגם במתחם ההר, בין היתר בשל העובדה כי ארגוני חסד שונים לא לקחו חלק כמדי שנה באספקת שירות לציבור.

ההמלצה: יש להגדיר מפרט מלא של שירות לציבור ולשלב אותו כחלק מחוזה ההפקה, ובנוסף, יש לאפשר ולהסדיר הרחבת שירות לציבור באמצעות זכיינים פרטיים.

שותפות עם החסידויות

הליקוי: למרות מאמצים גדולים שהושקעו, ניכר שגם מול חסידויות שאיתם נעשתה פעולת הכנה וגם מול עמך ישראל, לא התבססה רמת ציפיות מדוייקת ורמת אמון מספקת של הציבור במתווה. ניכר שחלק גדול מהקהילות לא הפנימו את רמת האילוצים, המלצות הוועדה, רגולציה, ומחויבות לחוק של המארגנים.

בנוסף, הטיפול בתיאום עם הציבור החרדי הובל ע"י הממונה וצוותו. שאר הגורמים המארגנים גילו הבנה חלקית לצורך ביצירת שת"פ קרוב עם הציבור החרדי וגילו שותפות מוגבלת למהלכי התאום שהתקיימו.

"אני אחראי", מתן כהנא בדיון אתמול על מירון בכנסת (קרדיט: ערוץ כנסת)

ההמלצה: מומלץ על קיום סדנת שותפים בשני שלבים: א. סדנת מארגנים לתיאום פנימי. ב. סדנת מארגנים וקהילות לתיאום משולב.

מומלץ אף לגבש מועצה מייעצת מקרב אנשי מירון ואישי ציבור נוספים שתהווה גורם מייעץ ומתווך לגורמים המארגנים.

הליקוי: הנושא של הפרדה בין גברים לנשים הינו חשוב לנתח גדול מהציבור שעולה למירון להילולת הרשב"י, ובשל כך מתקיים מתח מובנה בין הציפיות של הציבור החרדי לבין כללי השוויון שחלים על המדינה.

בנוסף, המעבר מנקודת הורדת הנוסעים לדרך מהדרין אינו בסטנדרט "מהדרין", וההפרדה במקומות המיועדים לא נשמרה כנדרש מצד המארגנים.

ההמלצה: יש לבחון מענה מתאים לתנועת המעוניינים בהפרדה מגדרית החל מהירידה מהאוטובוס ועד לכניסה לדרך מהדרין. בנוסף, יש להקפיד על היערכות מגדרית מתאימה מצד המארגנים, בעיקר בהקשר של הצבות שוטרים ושוטרות.

עצירת המוזיקה

הליקוי: ההחלטות התכופות על עצירת המוסיקה פגמו משמעותית בשמחת ההילולא. מנגד, לא נראה שלהפסקת המוסיקה הייתה השפעה חיובית כלשהי.

ההמלצה: יש להפסיק את המוסיקה רק במצבים בהם הדבר הכרחי.

הליקוי: עלתה תרעומת מהציבור על כך שכרטיסים לשעות מועדפות נחטפו תוך זמן קצר ואזלו מהמלאי. בשל הזמן הקצר ומגבלות תקציב, לא התאפשר להקים מנגנון של רכישת כרטיסי חזור למאחרים לרדת מההר.

ההמלצה: רצוי להקים מנגנון של רכישת כרטיסי חזור למאחרים לרדת מההר, כאשר יש לתת מענה לכרטוס של המעוניינים להגיע רגלית מיישובי הסביבה.

ציר מהדרין

הליקוי: בזמן אמת החליטה המשטרה לעצור את העלייה להר ואת התנועה כולה לטענתה בשל עומס על מתחם הציון. ההחלטות התכופות על עצירת התנועה להר תרמו לשיבוש מהלך ההילולה ולאווירה כללית לא טובה.

המשטרה הציגה נתונים אתמול בדיון על מירון בכנסת (קרדיט: ערוץ כנסת)

ההמלצה: מומלץ לבחון האם הפסקת התנועה להר היא הדרך המתאימה ביותר לטיפול באתגרי הסדר הציבורי.

הליקוי: ציר מהדרין לא נצפה בחוזי מהחפ"ק המשטרתי ובשל כך היה קושי לגבש תמונת מצב על המתרחש בו.

ההמלצה: נדרש לשפר את יכולת הבקרה הוויזואלית מקרוב ומרחוק על כל נקודות התורפה.

הליקוי: אופן ניהול המעבר בציון הקבר עורר כעס בציבור. ניתוב הקהל לא אפשר הגעה עד כדי נגיעה בציון הקבר, והסדרנים שפעלו בציון ובסביבתו לא היו מהציבור החרדי כפי שתוכנן.

וויסות הקהל בכניסה לציון

ההמלצה: יש לבחון פעם נוספת חלופות נוספות לוויסות הקהל בכניסה לציון. בכל חלופה, יש לוודא שקיימת אפשרות לציבור להגיע למרחק נגיעה מהציון עצמו.

הליקוי: במהלך האירוע המרכזי של הדלקת האדמו"ר מבאיאן, הסתבר שכמות האנשים בהר הגיעה לתפוסה המלאה שתוכננה לשעה זאת, בעוד כלל האוטובוסים טרם הגיעו, מה שהוביל לעצירת תנועת האוטובוסים.

ההמלצה: יש לשמור על תהליך הנפקת היתרים כפי שתוכנן, ללא המרה באמצעי אחר כפי שנעשה עם היתרי השהיה של חסידי באיאן שהומרו בזמן אמת בצמידים, ובכך הדבר שינה בזמן אמת את אופן בקרת הכניסה של החסידים.

הליקוי: נראה שחסר למועצה האיזורית מרום גליל את הכלים להיות גורם דומיננטי שמקדם את ההכנות להילולא, ולכן המועצה נקטה בפרשנות מחמירה בכל הקשור לתנאים לרישוי אירועים בתחומה.

ההמלצה: מומלץ ליישם התובנות המשפטיות מההילולה הנוכחית ולתת פרשנות יותר מאפשרת לכללי הרישוי היכן שהדבר ניתן. עוד מומלץ מומלץ לתקצב את המועצה בהתאם ל נדרש כדי שתוכל לממש את חובותיה.

ההמלצה לגבי הפקת האירוע

הליקוי: המשטרה דרשה לאורך השנים, ובצדק, שתהיה חברת הפקה, על מנת לפעול כפי שנהוג בכל אירוע המוני תחת כיפת השמים. חברת ההפקה נבחרה במכרז שנערך על ידי המרכז הארצי למקומות קדושים, כאשר בנוסף, הממשקים בין חברת ההפקה למשטרה לא פעלו מספיק טוב, ועל כן המשטרה המשיכה בתחומים רבים להיות המארגנת והמפיקה, בין אם מתוך הרגל ובין אם מתוך כניסה למרחב שנראה נכון למשטרה.

ההמלצה: יש לשמר את העיקרון שהאירוע מופק על ידי חברת הפקה, לצד הוספת בעלי תפקידים ניהוליים, כולל חובה לשלב בעל תפקיד ייעודי כמתאם למגזר החרדי.

כמו"כ, מומלץ לגבש מתווה יעיל יותר של תמורה לחברת ההפקה באופן שישלב בין החשיבות שלא לחסוך בבטיחות ובשירות לציבור, לבין החשיבות לשמור על מסגרת תקציב מוגדרת מראש, בנוסף, על חברת ההפקה לגבש מנגנון שליטה זמן אמת בהילולא שמאפשר קבלת החלטות של ניהול שגרת הזרמת האירוע.

הליקוי: מערך הסדרנות השיטור והשירות לציבור התחיל לפעול עם מינימום של תרגול מקדים. בשעות הראשונות של ההפעלה עלו לא מעט פערים, בעיקר בהתמקמות הסדרנים ובהבנת תפקידם.

בנוסף, זהות ואופי הסדרנים לא תאמו את אופיו של הציבור, מה שגרם לקושי בהיעדר שפה משותפת בין הסדרנים לציבור.

ההמלצה: יש לדרוש מחברת ההפקה גיוס ייעודי של סדרנים אשר מתאימים לאירוע ההילולא. בנוסף, מומלץ להפעיל חלקים מהמודל במועדי עומס במתחם הציון אשר מתקיימים במסגרת אירועים אחרים במהלך השנה - דהיינו לא רק בל"ג בעומר.

קיום אירועים ב"בני עקיבא"

הליקוי: סמוך לתחילת העבודה על התוכנית המבצעית לאחר גיבוש המתווה הובהר שהציר העוטף את מתחם בני עקיבא מהווה ציר פינוי שאין לחצות אותו, ומכאן שלא ניתן לקיים אירועים בישיבת בני עקיבא.

בהמשך לכך נעשתה התערבות מצד הממונה, שר הדתות וחבר הכנסת פרוש על מנת לבחון לעומק את הסוגייה ולהציע פתרון בטוח ומתאים.

לאחר כניסה לעובי הקורה הובהר שניתן, על פי הנוהל המשטרתי לפריט רישוי 7.7.ה', להפעיל שיקול דעת ולאפשר חציה של הציר. בהמשך לכך אישר מפקד המחוז ומהנדס הבטיחות מתווה שמאפשר לקיים אירועים במתחם בני עקיבא, אך בפועל, בשל הרצון של חסידות קרלין להרחיב את האישור, ובשל פערים תקציביים של הקהילות, לא התקיימו כלל אירועים במתחם בני עקיבא.

ההמלצה: פריט רישוי 7.7.ה', בשונה מפריטי הרישוי האחרים, לא כולל מפרט אחיד. על פי מהותו הפריט מאפשר הפעלת שיקול דעת וכך מומלץ לנהוג גם בעתיד, בכך רומז טסלר כי ראוי יהיה להפעיל יותר שיקול דעת בנושא.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר