'המנהיגים', הפרק ה-11

הדיקטטור שהחזיק בכלא האכזרי בעולם וזרק ילדים מהחלון

"ההיסטוריה חוזרת"? בסדרת הכתבות ב'מגזין כיכר' נחזור למנהיגים שהשפיעו על דפי ההיסטוריה - מי לטובה ומי לרעה • והפעם: סיפורו של הרודן שהקים את אחד מבתי הכלא האכזריים בעולם (בעולם)

ציקי ברנדוין | כיכר השבת |
ביתו של פוט ברקע (צילום: Marcin Konsek ויקימדיה)

ארבע שנים זאת תקופה לא ארוכה במיוחד, אבל יש כאלו שהספיקו המון תוך 4 שנים בלבד. אחד האנשים שזרעו הרס כה רב בזמן כל כך מועט היה פול פוט ותנועת הקאמר רוז' הקומוניסטית בקמבודיה.

למגזין 'כיכר' המלא - לחצו כאן

יחד הם ביצעו את אחד ממעשי רצח העם האכזריים ביותר של המאה העשרים ועל פי ההערכות הביאו למותם של בין מיליון לשלושה מיליון בני אדם בצורות שונות.

חזרה לאחור

שנת 1925, קמבודיה. פול פוט נולד למשפחה אמידה במיוחד, שהחזיקה ב-50 דונם של שדות אורז, יותר מפי 10 ממשפחה ממוצעת.

כשהיה בן תשע עבר אל בירת קמבודיה, שם גדל במנזר קתולי. עם זאת, פוט לא המשיך במשך זמן רב לדבוק בנצרות. כשהיה בן 24 נסע לצרפת ללימודים, שם החל לדבוק בעמדות קומוניסטיות והפך לפעיל קומוניסטי באוניברסיטה בה למד.

ארבע שנים לאחר שלמד באוניברסיטה הצרפתית, שורה ארוכה של אסטרטגיות ושיטות לדיבור בפני קהל ורדיו, חזר לקמבודיה זמן קצר לאחר שזכתה לעצמאות מצרפת.

לאחר עצמאות קמבודיה הצטרף למפלגה הקומוניסטית, אך לא 'הרים את הראש' יותר מדי, והציג עצמו כמורה בבית ספר פרטי, היסטוריה וגיאוגרפיה. כנראה שבאותו בית ספר היום מלמדים על המורה האכזר שלהם.

רק שמונה שנים לאחר חזרתו לקמבודיה הפך למנהיגה של המפלגה הקמבודית והנהיג את קבוצת הגרילה הידועה לשמצה 'קמר רוז''.

בשנת 1968 הצליחו לכבוש חלקים בצפון קמבודיה והפעילו את שליטתם על האיזור.

שנות ה-70

במהלך שנות השבעים, יצא הנסיך הקמבודי למסע מדיני, אז חלה הפיכה בקמבודיה. פול פוט מצד אחד, והגנרל לון נול עם תמיכה אמריקנית מהצד השני.

על פי היסטוריונים, במהלך ההפיכה גם אנשי פול פוט וגם אנשי נול ביצעו מעשי זוועה באזרחים וחיילי הנסיך.

לאורך כמה שנים בה נמשכה מלחמת האזרחים, הורה הנשיא האמריקני ניקסון בחשאי להפגיז שטחים נרחבים בקמבודיה. בסך הכל, ארצות הברית הפגיזה את קמבודיה ביותר חומר נפץ משהפגיזה את יפן במלחמת העולם השניה.

בשנת 1975 זה קרה. הקמר רוז' ופול פוט שמו את ידיהם על כל קמבודיה, זאת למורת רוחו של הגנרל נול וארצות הברית.

חינוך מחדש והלאמה

לאחר עלייתו של פול פוט לשלטון, החלו הבעיות. שניים וחצי מיליון תושבי הבירה פנום פן נשלחו לעבודה חקלאית ועבודות כפייה.

רבים מהם היו מנכבדי המדינה, רופאים, מורים, מנהלים ואנשי עסקים. כל קשר וכסף לא הספיק. היה על אותם נכבדים לפשוט את החליפה, לשחרר את הקשרים בעניבות, להפשיל שרוולים ולעבודה.

ומה עלה בגורל אלו שסירבו... רע ומר. עוד נדבר על זה.

יצוין כי לאורך שנות שלטונו של פול פוט, זכה לתמיכה מאסיבית מסין ובשנים מסוימות תמיכה מהמדינה החופשית ביותר בעולם - ארצות הברית.

אכזריות בלתי נתפסת

אלו שהעזו להתנגד לפול פוט או מי מאנשיו, או העזו להאמין בדת כלשהי, לקחו סיכון עצום מפני עונשים קשים מנשוא ולעיתים מוות איטי ומייסר.

במהלך משפט של מנהל הכלא הקשוח, העיד אחד הסוהרים: "לימדו אותנו איך לענות את האסירים ולמנוע מהאסירים למות, אחרת - נענש".

עוד סיפר: "אימנו אותנו איך לחשמל, להצליף עם מוטות עץ וגם איך לחנוק עם שקיות ניילון פשוטות". הוא הוסיף וסיפר: "אסרנו על האסירים לצעוק בזמן העינויים".

"הרבה פעמים לקחנו אסירים שנגזר עליהם לתת חמש שקיות של דם - הרוב מתו כשהשקית החמישית הייתה מתמלאת", העיד.

הסוהר הוסיף ואמר כי הכל נועד להשיג הודאה מהאסירים כי פעלו נגד פוט. "ילדים הובאו בפני ההורים שלהם ונלקחו לחדר עינויים בכדי שההורים ייכנעו".

על פי ההערכות, רק בבית הכלא מתו 15 אלף בני אדם - כמעט כולם לאחר עינויים קשים מנשוא. אחת האסירות שהייתה שם חודש עד ששוחררה לאחר הפלתו של פוט העידה: "הרגו מישהי לאחר שכרתו לה איברים, השומרים לגלגו ודנו האם לבשל אותה או לטגן אותה".

הנפילה

יצוין כי מעשי הזוועה שתוארו הם רק קצה הקרחון של אכזריותו של פול פוט, אך נפילתו הגיעה יחסית במהירות. בשלהי שנות ה-70 פלשה ויאטנם לקמבודיה, ופוט נמלט לתאילנד.

קברו של פוט (ויקימדיה)

משם, ניסה פוט לכבוש את קמבודיה מחדש ללא הצלחה.

לאורך השנים ניסו להפליל את אנשיש הקומר ראז', אך רק בודדים שילמו את המחיר. פוט עצמו מת בזמן מעצר בית בשלהי שנות ה-90 מהתקף לב.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר