היסטוריה ואקטואליה

מה שיטת רבי עקיבה יוסף שלזינגר? הקצוות החרדים חלוקים

תחת הכותרת "רבי עקיבה יוסף שלזינגר ממתנגדי מדינת התורה" פרסם הרב אביעד נייגר המזוהה עם סאטמר, מאמר מחאה רבתי נגד מאמר שפרסמה אגודת 'קדושת ציון' (חרדים)

ישראל שפירא | כיכר השבת |
קברו של הגה"צ עקיבה יוסף שלזינגר בהר הזיתים (צילום: הודיה אלתר)

תחת הכותרת "רבי עקיבה יוסף שלזינגר ממתנגדי מדינת התורה" פרסם הרב אביעד נייגר יו"ר ארגון "ילקוט השבעתי אתכם", המזוהה עם השקפת עולמם של חסידי סאטמר, העדה החרדית ונטורי קרתא, מאמר מחאה רבתי.

המדובר על תגובה כנגד מאמר בשם "רבי עקיבה יוסף שלזינגר חוזה מדינת התורה" - שהוציאה אגודת 'קדושת ציון' בראשות הרב יהודה אפשטיין לרגל מאה שנים לפטירתו בתוך חוברת בשם 'ממלכת התורה מחזון למציאות'.

"רבי עקיבה יוסף שלזינגר חוזה מדינת התורה" – מתוך חוברת שהוציאה אגודת 'קדושת ציון' לרגל מאה שנים לפטירתו

הרב נייגר כותב בחריפות: "וכאלו הם הארגון הידוע לשמצה בשם 'קדושת ציון'... ומפרסמים את אותם שקרים בשביל האידאולוגיה הלאומנית שלהם שמאחוריה עומדים הכהניסיטים".

הרב אביעד נייגר יו"ר ארגון "ילקוט השבעתי אתכם"

המדובר על חוברת 'ממלכת התורה מחזון למציאות', שהוצאה בידי אגודת 'קדושת ציון', בה נטען שהרב הונגרי רבי עקיבה יוסף שְלֶזינגר (חי ופעל בין השנים תקצ"ח – תרפ"ב, 1837- 1922), שעלה לירושלים לאחר שלחם ברפורמים בהונגריה, חפץ להקים מדינת הלכה, שכללה יחידות צבא עילית בשם 'לוחמיאל' ו'שומריאל' שנועדו להגן על שטחי בני ישראל מידי צר ואויב, חרבם חגורה על מתנם, שיהיו עשויים ללא חת.

הרב יהודה אפשטיין יו"ר אגודת 'קדושת ציון'

עוד נטען שהרב שלזינגר חפץ להקים אגודות בכל חלקי הארץ שיתפרנסו מעבודת החקלאות (ולא רק ללמוד תורה בכוללים כפי שהיה נהוג בישוב הישן). כל זה לטענת אנשי האגודה תוך הבאת מקורות מספריו הרבים של הרב שלזינגר, הוא הקדים את זמנו, ועשרות שנים לפני חזונו של הרצל, הרב שלזינגר חפץ להקים מדינת הלכה יהודית חרדית בארץ ישראל, בשינוי מהרצל שחפץ להקים מדינה חילונית.

המאמר של קדושת ציון

לעומתם, הרב אביעד נייגר טוען, שמדובר בזיוף. את הגיליון של 'קדושת ציון' מכנה הרב נייגר: "[און]גליון", וטוען שטענתם של אגודת קדושת ציון שהרב שלזינגר רצה להקים מדינת הלכה עוד לפני שנולד חזונו של בנימי זאב הרצל – איננה נכונה.

גירסה שניה של המאמר "מדינת הלכה הלכה המדינה" מאת הרב אביעד נייגר, שתוקן בעקבות טענותיו של הרב אפשטיין

***

הרב אביעד נייגר, יליד תשל"ו, נולד בנהריה למשפחה חילונית. בגיל 21 חזר בתשובה לדתי לאומי, ולמד במכון מאיר אצל הרב אורי שרקי, הרב יהושע רוזן, ואף שמע שיעורים מר"י הר המור, בנשיאות הרב ישראל טאו, הרב יהושע צוקרמן ועוד רבנים.

אחרי תקופת ההתנתקות עזב נייגר את תפיסת העולם של הציונות הדתית והפך למתנגד לציונות. בשנת תשע"ב הקים את מכון "ילקוט השבעתי אתכם".

כיום הרב נייגר מרצה בנושא יהדות, ומעביר שיעורים ברחבי הארץ נגד התנועה הציונית, ואף בין שומעי לקחו קבוצות דתיות לאומיות.

הרב יהודה אפשטיין יו"ר אגודת 'קדושת ציון', עבר מסע דומה, ונולד למשפחה חילונית. בעת לימודו בגמנסיה הרצליה אף התעמת קשות עם המנהל דאז וראש העיר תל-אביב היום רון חולדאי על רקע התנגדותו לשילוב ערבים בבית הספר, דבר שעלול מאד להביא להתבוללות. אפשטיין חזר בתשובה, חי תקופה מסוימת בקרב הציבור הדתי-לאומי וכעבור שנים מועטות עבר לציבור החרדי.

המאמר המלא "רבי עקיבה יוסף שלזינגר ממתנגדי מדינת התורה" מאת הרב אביעד נייגר

המעניין, שהרב אפשטיין והרב נייגר פנו לשתי קצוות של הציבור החרדי. הרב נייגר משתייך לעדה החרדית, וקיבל אף מכתב ברכה מהמשב"ק של האדמו"ר רבי אהרן טייטלבוים בשמו, על אחד מהקונטרסים שהוציא, ולעומתו הרב אפשטיין נמנה על מיעוט חרדי שדוגל בהדגשת הפן הארצישאלי הלאומי, והקים את אגודת 'קדושת ציון', ואף בעבר הוא חשב לרוץ ברשימה פוליטית עם ח"כ איתמר בן גביר, ואומנם פרש על רקע שיבוץ נשים ברשימה וסירובו להתפשר בנושאים עקרוניים נוספים.

ועידת קדושת ציון תשפ"ב
הרב אביעד נייגר נושא נאום ביום כ"א כסלו לרה"ק מסאטמר זי"ע (מימינו הרב מרדכי מינצברג מתפארת ירושלים, משמאלו חתנו של האדמו"ר מתולדות אהרן)

הרב נייגר מצטט את הרב שלזינגר, שיצא בחריפות כנגד ספר 'מדינת היהודים' שפרסם הרצל בשנת תרנ"ז: "למה לא ישתדלו על מעמד כנסת ישראל כאשר אחד מאנשינו הוציא מחשבות בעצה ליסד המדינה (יודענשטאאט) ולהיות לעם אחד בקרב הארץ".

קברו של הגה"צ עקיבה יוסף שלזינגר בהר הזיתים (צילום: הודיה אלתר)

עוד מצטט הרב נייגר את הרב שלזינגר שכתב בחריפות כנגד התנועה הציונית, ולא עוד אלא שנשאל האם נכבוש את הארץ מידי אומות העולם בכח? וענה: "לא כן כאשר עמנו עתה אם כי ירושת הארץ עוד עלינו מצוה בכל עת כבראשונה כמבואר בספר המצות בסוף, אך לא לנו ללחום לא בחרב ולא בחנית לא בסכנת נפשות לא בשפיכות דמים כי אם עלינו זה המעט בנתינת דמים וברשות הממשלה יר"ה".

לדברי הרב אביעד נייגר, אנשי 'קדושת ציון' צטטו מאמרים של הרב שלזינגר משנים מוקדמות כפי שכתב בספרו 'חברת מחזירי עטרה ליושנה' (ירושלים תרל"ג), והתעלמו לגמרי מספרו שיצא עשרים וחמש שנים לאחר מכן 'ברית עולם האחרון' (ירושלים תרנ"ח).

עוד מוסיף הרב נייגר, שהרב שלזינגר בסך הכל התכוון על התיישבות והקמת קהילות ולא ח"ו עלה על דעתו משהו שקשור להקמת מדינה.

הרב אפשטיין, לעומתו, מצביע על הדו-פרצופיות בטיעוניו של הרב נייגר. באתר 'ילקוט השבעתי אתכם' של נייגר מובא בלוג של הרב נייגר בשם – "מדינת הלכה, הלכה המדינה", שזו אגב סיסמה ידועה של השמאל שונא-הדת, ושם קובל נייגר על כך ש'קדושת ציון' מקדמים את רעיון המדינה היהודית לא באמצעות הרב קוק - אלא באמצעות הרב צבי קלישר והרב שלזינגר, שמה שמשותף להם הוא היותם 'דעת יחיד'!.

הרב אביעד נייגר מעביר שיעור בהתנחלות גבע בנימין
ועידת קדושת ציון תשפ"ב

לדברי הרב אפשטיין מדובר בגיחוך, כיון שהרב נייגר מביא שני חכמים וקורא להם 'דעת יחיד'. מלבד זאת טוען הרב אפשטיין שמדובר בשקר מוחלט, שכן רובם המוחלט של גדולי ישראל תמכו בהקמת מדינה יהודית, כפי שראינו בכנסיה הגדולה של 'אגודת ישראל', שנערכה בחודש באלול תרצ"ז (1937), במרינבאד שבצ'כוסלובקיה שהצהירו שהם בעד הקמת מדינה יהודית בארץ ישראל, ובתנאי שתהיה זו מדינה של תורה.

כעת מוסיף הרב אפשטיין שהרב נייגר חזר בו ממאמר שהוא עצמו כתב, וסותר את עצמו וטוען כעת, שבאמת הרב שלזינגר בכלל לא תמך במדינת התורה. זאת, אחר שבכל חייו לחם ומסר נפשו למען הקמת הישוב, הקמת צבא יהודי, תחית השפה העברית כראוי וכינון מערכות שלמות של חיים, שמשמעותם הברורה היא מדינה יהודית על-פי תורה לדברי הרב אפשטיין.

זה שהתנגד להרצל זה ברור, אומר הרב אפשטיין, גם אנחנו מתנגדים לחזונו של הרצל. אבל מי שבמקום להעמיד מול חזונו של הרצל את חזון מדינת התורה בוחר, כמו נייגר, להתנגד לכל צורה של חיים יהודיים כאומה, וחושב שעלינו להשאר בגלות עד ביאת המשיח – הוא זה שנותן כח לחזון של הרצל ולהקמת מדינה חילונית, כפי שקרה לדאבוננו רח"ל.

גם הציטוט אודות זה שאין לנו לקחת את הארץ בחרב ובחנית, אלא רק ברשות האומות, מעיד שוב על הדו-פרצופיות של הרב נייגר, לדברי הרב אפשטיין. הרי מובן, שבאותם ימים לא הייתה כל אפשרות לקחת את הארץ בחרב, ואז צריך היה קודם כל לבסס את הישוב. אבל מה שמפליא הוא שהרב נייגר ואנשיו התנגדו להקמת המדינה גם אחר הצהרת בלפור, אחר ועידת סן-רמו, אז קבע מרן האור שמח כי "סר פחד השבועות" ואף לאחר י"ז כסלו תש"ח, אז החליט האו"ם על הקמת מדינה יהודית לדברי הרב אפשטיין. (יצוין שהרב נייגר סבור שהאגרת מאת האור שמח – מזוייפת).

הרב אפשטיין מוסיף שהמסר של כינון מלכות התורה על-פי ההלכה היהודית הוא מסר שעולה מכל כתבי הקודש ודברי חז"ל, ולכן אלפים רבים מסלתו ושמנו של הציבור החרדי – מהישיבות החשובות ביותר, מהחסידויות השונות, מכל העדות והמגזרים, צעירים וזקנים – רבים וטובים תומכים ב'קדושת ציון', ובועידה הארצית האחרונה השתתפו כ-1,500 איש, והגליונות מופצים ונקראים בשקיקה בכל הארץ ואף בריכוזים חרדיים בחו"ל. דעותיו של הרב נייגר, לעומת זאת, מלבד הבלוג שהוא עורך, אינן מקובלות בשום מקום בציבור החרדי, מלבד סאטמר והעדה החרדית, שם זה כעין 'מסורת', וממילא אינו דבר שצריך הוכחה.

  • לתגובות, הערות, הארות, וכן לשליחת חומרים, מסמכים, ורעיונות למאמרים העוסקים בתחום היסטוריה יהודית, נא לפנות לכתובת אימייל: sisraerl@gmail.com

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר