מאמר ליארצייט

מדוע הקב"ה לא משתק לאדם - איבר שחטא בו?

הקב"ה כל כך רחום וחנון, ולא מונע מהאדם חיות ושפע טוב, אף לא ממי שמשתמש נגדו, במתנות - שקיבל ממנו // מאמר מיוחד מתורת הרמ"ק זי"ע - שהיום הוא יום פטירתו (אקטואליה)

ורד שאלתיאל | כיכר השבת |
ציונו של הרמ"ק (צילום: אריאל פלמון, ויקיפדיה)

ליארצייט של רבי משה קורדוברו - הרמ"ק - כ"ג תמוז

הדרך לישועה - י"ג מידות של רחמים

רבי משה קורדוברו – הרמ"ק, היה מחשובי מקובלי צפת, וחיבר ספרי קבלה ואת הספר הידוע 'תומר דבורה'.

האריז"ל כינה את הרמ"ק 'מורי ורבי', והיה רבו של המהרח"ו, ושל רבי אליהו די וידאש מחבר ספר 'ראשית חכמה', ודי בפרוט זה כדי להבין שלא ניתן להבין, את גודל טהרתו, וקדושתו העצומה, כמלאך אלוקים ממש.

הבטחה לישועה – לימוד יומי קצר ב'תומר דבורה'

בשעות אלו, שמענו על הטייס החרדי מבורו פארק שנמלט ממטוס בוער, והוא מספר על הנס הגדול:

"התפללתי שויתי ה' לנגדי תמיד... אלוקים מלא רחמים ומקשיב לנו".

על רחמיו של הקב"ה, ניתן ללמוד מספרו של הרמ"ק 'תומר דבורה':

שהלימוד בו, מעורר על האדם רחמים, ומביא – ניסים וישועות גדולות.

לימוד יומי קצר בספר זה, סגולה: לבריאים - שלא יחלו, והחולים - יבריאו.

"ומסוגל להינצל מהמחלה הנוראה" ('דברי חיים' מצאנז).

"וכל מי שרגיל בספר הזה, מובטח שהוא בן עולם הבא" (השל"ה הקדוש).

"ואשרי אדם שומע - לשקוד על דלתותיו" (החיד"א).

"והוא שולחן ערוך על המידות" (הסבא מקלם).

מעיד הרמ"ק: "וסגולתן – יזכה לפתוח לו מידה עליונה מלמעלה".

מלימוד יומי קצר בספר 'תומר דבורה' - רואים ישועות, ויש הבטחות רבות. בשנים האחרונות הספר יצא עם פרוש קל להבנה, ונביא קטע קצר.

כ'סדר' הזה - לומר את הסדר או לעשות?

אומר הרמ"ק: "האדם ראוי שידמה לקונו" איך נידמה לקב"ה?

גילה הקב"ה למשה רבנו את י"ג המידות של הרחמים העליונים, שנרמזים בפסוק: "מי אל כמוך נושא עוון..." ומבקש הקב"ה:

"שיעשו בפני כסדר הזה, ואני מוחל להם".

"יעשו לפני" – לעשות בפועל, לא נאמר - יאמרו לפני!

הקב"ה מבקש שננהג במידותיו: י"ג מידות של רחמים.

יש לך את זה! זה טבוע – בדמך!

ביום כיפור מבקשים מחילה וסליחה, ואומרים את י"ג מידות של רחמים פעמים רבות, ומי שלומד את הפירוש לי"ג המידות, לא מבין:

איך יתכן שהקב"ה נוהג במידות אלו?

האם שווה גם לנהוג במידות אלו?

יש אנשים - שקשה לך איתם... וגם קשה לזכור שהם רק שליחים של הקב"ה, וזה – הכי נורמלי בעולם, אנשים אלו:

מעמידים אותך בניסיון קשה – לשתוק ולוותר או 'להוכיח' מי אתה...

הקב"ה שלח אותם במטרה שתגלה שיש לך כוחות עצומים, ותוציא אותם מהכח אל הפועל, ותתקרב אליו דרך הניסיון ששלח לך, ואז:

תזכה לרחמים רבים - וישועות גדולות!

כי כל המעביר על מידותיו, מעבירים לו כל פשעיו...

"ונאמן הוא בעל מלאכתך, לשלם לך שכר פעולתך"!

מה הוא רחום, אף אתה רחום... זה קשה , אבל – אפשרי ושווה!

"מי אל כמוך" – כוחו של הקב"ה ורחמיו המרובים

"מי אל כמוך" המילה 'אל' מוכיחה על כוחו וגבורתו העצום של הקב"ה, וכמלך ומנהיג העולם, הוא יכול לעשות מה שיחפץ, בכל רגע ובכל מצב.

הקב"ה נותן לאדם חיים בכל רגע, גם - לאדם שחוטא נגדו, תאר לעצמך:

שאם האדם היה חוטא בידו, באותה הרגע - ידו היתה נכרתת?

או אדם שמדבר לשון הרע, באותו הרגע - היה נהפך לאילם...

האם היה נותר לאדם בחירה?

הקב"ה יכול להעניש את האדם, ברגע שחטא נגדו, אך, אין זאת מידתו, הקב"ה רחמן ו'ארך אפיים' וממתין לאדם שיתקן דרכו.

הטייס שיצא היום מהמטוס בוער, מספר לנו כמה גדולים רחמי ה'...

הקב"ה - מלך שמוכן להיעלב, ולסבול עלבונו!

אומר הרמ"ק שלמרות שהקב"ה יכול להוכיח את כוחו העצום בכל רגע נתון, מידתו היא:

"מלך - נעלב, סובל - עלבון, מה שלא - יכילו רעיון"!

הקב"ה 'מלך סבלן', וממשיך להיטיב אף לאדם שחטא נגדו.

הקב"ה יודע הכל – ממש!

הקב"ה יודע כל מה שהאדם עושה בחושך, בשקט או בסתר, כי:

"אין דבר נעלם ממך, ואין נסתר מנגד עינייך" – הכל גלוי וידוע לפניו, ובכל לילה, הנשמה עולה למרום לתת דין וחשבון, על מה שעשתה באותו היום...

קושיה עצומה: הקב"ה נותן כח לאדם - שיחטא נגדו?

כל הטוב שיש לאדם - מגיע מהקב"ה:

באותו הטוב שהאדם מקבל מהקב"ה, הוא – חוטא נגדו!

ומה הקב"ה עושה לאדם לאחר חטאו? ממשיך להיטיב עימו!

מדוע הקב"ה לא משתק לאדם - איבר שחטא בו?

אין מידתו של הקב"ה לשתק לאדם את האיבר – שחטא בו, כדי:

שלא ימשיך - לחטוא נגדו!

הקב"ה כל כך רחום וחנון, ולא מונע מהאדם חיות ושפע טוב, אף לא ממי שמשתמש נגדו, במתנות - שקיבל ממנו, וזאת סבלנות:

שלא נתפסת - בשכל אנוש! ואין סבלנות - גדולה מזאת!

הקב"ה נותן - לאדם חיות, ובאותה חיות: האדם משתמש - נגד הקב"ה!

עכשיו ניתן קצת להבין את גודל רחמיו של הקב"ה, ועד כמה הוא סובל עלבונו... כמה סבלנות צריך בשביל לנהוג כך?

כפיות טובה – לחטוא בטוב שקיבלת!

אומר הרמ"ק, הקב"ה יכול לומר לאדם:

"כיון שאתה חוטא נגדי, תחטא בשלך – לא בשלי"!

אבל - "לא מפני זה, מנע טובו מן האדם! אלא, סובל עלבון"!

ולא רק שהקב"ה סובל עלבונו, אלא: "והשפיע הכח והיטיב לאדם טובו, הרי זה, עלבון וסבלנות – מה שלא ישוער"!

אמת! אתה הוא יוצרו ויודע יצרו – ומחכה לתשובתו!

הקב"ה יכול לנקום באדם שעושה נגד רצונו, אבל, הוא מחכה לאדם שישוב בתשובה, לכן, מלאכי השרת קוראים לקב"ה "מלך עלוב":

"אתה אל בעל חסד המיטיב, אתה אל בעל כח לנקום - ולאסוף את שלך, ועם כל זה, אתה סובל ונעלב, עד - ישוב בתשובה"!

'רצוני הסבלנות' – תחזק את מידת הסבלנות

אומר הרמ"ק, שהקב"ה מבקש מכל אחד: "רצוני הסבלנות"!

הקב"ה רוצה שננהג בסבלנות, אף למי שמתנהג בכפיות טובה, וכותב:

"ועם כל זה, לא יאסוף טובתו - מן המקבל"!

ונוהג בסבלנות, זאת מדרגה מאוד גדולה ועצומה, וצריך לשאוף אליה... לרצות... לבקש... להתפלל על זה... וזאת עבודת חיים יקרה וחשובה!

הקב"ה רוצה שנתחיל, והוא יאיר לנו את הדרך ויסייע לנו!

עשו בפני כ'סדר' הזה – תתחילו לנהוג כפי ה'סדר' שאני נוהג, ואני:

מוחל וסולח לכם... ברחמי ובחסדי הרבים והגדולים!

הקב"ה מבקש שתנהג במידותיו, ותמליך אותו עליך!

חטאו נגדך? אל תגיב במקום... תתיישב בדעתך, תמתין... קצת סבלנות...

תעצור רגע ותחשוב: מה הקב"ה היה עושה במצב הזה?

נכון שזה קשה! ואפילו – קשה מאוד! כבר אמרנו?

אם יש לך רצון, תוכל להתקדם צעד אחר צעד...

הקב"ה יודע שקשה לך, והוא מעריך כל התקדמות קטנה שלך...

בבקשה, אל תפסיק להשפיע טובה... לאף אחד!

גם לא למי שחטא נגדך, מוכן לנסות?

יצליח ה' דרכך... ותראה בישועתך!

לע"נ הרמ"ק רבי משה קורדוברו זצוק"ל בן רבי יעקב, שנזכה ללמוד ממידותיו של הקב"ה, ויגאלנו במהרה ברחמים, אמן!

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר