150 יום למלחמה

בצל הקרבות: בית הכנסת בציון רבי לוי יצחק מברדיטשוב מתרחב • תיעוד

מקווה לגברים ומטבח לאלפי התיירים יוקם בבית הכנסת שבו טמון רבי לוי יצחק מברדיצ'ב באוקראינה. 5 חודשים בדיוק לאחר שפרצה המלחמה החלו השיפוצים • צפו בתיעוד (עולם)

שלמה מן | כיכר השבת |
בית הכנסת בברדיטשוב (צילום: הפדרציה באוקראינה)

בדיוק במלאת 150 ימים למלחמה הניטשת באוקראינה, החלו עבודות השיפוצים בבית הכנסת בעיירה ברדיטשוב, שבה טמון רבה האגדי של העיר, רבי לוי יצחק זצ"ל, המכונה "סנגורן של ישראל". בעיר מתגוררים עדיין קרוב ל-1,000 יהודים ולמעט אזעקות בודדות תושביה לא חשו כמעט באמי המלחמה הנוכחית.

ברדיטשוב הייתה עיר ואם בישראל, שבתקופות מסוימות מרבית האוכלוסייה בה הייתה יהודית. כך לדוגמא בשנת תר"ס (1860 למניינם) היהודים היוו 92.6% מכלל 55 אלף תושביה.

"בית הכנסת של הסנדלרים והחייטים", ברחוב ויניצקא 8 סמול לגדת נהר גנילה-פיאט, היה פעיל כמעט לאורך כל השנים מאז שהוקם לפני יותר מ-150 שנה – כולל גם בתקופת השלטון הקומוניסטי. זקני העיר מספרים כי בתפילות ראש השנה ויום כיפור של לפני מלחמת העולם השנייה, המבנה היה צר מלהכיל והרחבה שלו הייתה מלאה באנשים. בעזרת הנשים של בית הכנסת פעלה, בתקופת הקומוניזם, ישיבה מחתרתית של חב"ד. ב-30 השנה האחרונות משמש המקום כמוקד היהודי של הקהילה בברדיטשוב ושל האורחים הפוקדים את העיר כדי להתפלל בציונו של רבי לוי יצחק זי"ע.

בשנים האחרונות החלה נזילה קבועה בגג המבנה, שלא ניתן לתקנה. גם המבואה רעועה ונוטה ליפול והחימום תקול. מהנדסים שבדקו את המבנה המפואר, שידע ימים יפים יותר, אמרו לשליח חב"ד בעיר, הרב משה טאלער, המתפעל את המקום, כי חייבים לסגור אותו על מנעול ובריח כדי לא לסכן את המתפללים והאורחים. במקביל החלה המלחמה והמקום חדל מלתפקד באופן קבוע. בהשגחה פרטית הדבר נודע ליהודי אמריקני שהדבר נגע לליבו, לאחר שראה מופת אישי בציונו של רבי לוי יצחק מברדיטשוב - והוא החליט לממן את מרבית הפרויקט שעלותו כמיליון דולרים.

העבודות החלו השבוע. "אנחנו מתפללים ומקווים שהמלחמה תסתיים בכל יום וברור שלאחריה לא ניתן יהיה למצוא פועלי בניין או חומרי בנייה כי כולם יעסקו במשך שנים רבות בשיקום ההרס במדינה. החלטנו להזדרז כמה שיותר מהר ולשפץ את בית הכנסת שיהיה היפה ביותר באוקראינה", אומר הרב טאלער ל'כיכר השבת'.

עבודות השיפוץ
בית הכנסת

הרב מאיר סטמבלר, משליחי חב"ד המרכזיים באוקראינה ויו"ר ה"פדרציה" המאגדת מאות קהילות יהודיות ברחבי אוקראינה, התגייס בכל כוחו לעניין והביא קבלן יהודי מהעיר דנייפרו, עם 12 פועלים, שעל פי ההערכות יסיימו את הפרויקט בתוך 5 חודשים.

הרב שניאור-זלמן דייטש, שליח חב"ד בהאדיטש והאחראי על המקומות הקדושים באוקראינה המטעם "הפדרציה היהודית", היה השבוע בברדיטשוב עם הרבנים סטמבלר וטאלער ועקב מקרוב אחר העבודות. "יהיה פה בית כנסת יפהפה, מהיפים בכל המדינה", הוא אומר.

"המבנה גם יורחב ולא רק ישופץ ובסך הכול יהיו פה 600 מ"ר שישמשו את חברי הקהילה והתיירים שפוקדים את העיר. בנוסף לבית הכנסת שישמרו בו המוטיבים ההיסטוריים, תוקם עזרת נשים מכובדת, מקווה לגברים וכן מטבח וחדר אוכל מפואר – לצד משרדי הקהילה והרב. אנחנו בטוחים שבעוד זמן קצר הכול יחזור למסלולו והקהילה בברדיטשוב תוכל להתפלל בבית כנסת הדור הראוי לה ולעברה של העיר - וגם זרם האורחים יתחדש כפי שהיה לפני המלחמה".

הדמיה: האדריכלית ריקי גרוזמן שמלווה את הפרויקט

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר