אש לעבר 'אגודת ישראל'

גפני לא שולל ריצה לבד: "השאלה אם צריכים ללכת ביחד"

יו"ר דגל התורה נערך לריצה נפרדת ותוקף בחריפות את 'אגודה'; עוקץ את גולדקנופף, פרוש ואייכלר; כועס על דרעי וסמוטריץ' בגלל הוועדות ומכנה את בנט, הנדל וכהנא בשמות גנאי • צפו (אקטואליה)

רפאל כהן | כיכר השבת |
משה גפני בוועידת דגל התורה (צילום: ללא קרדיט)

עד למועד סגירת הרשימות לבחירות לכנסת ה-25 יש עוד שבועות רבים, אבל בסיעה הליטאית עושים הכל כדי להעניק את התחושה שהודעת הריצה הנפרדת מהחסידים - קרובה מאי פעם. יו"ר דגל התורה, ח"כ משה גפני, שלפי הסכם הריצה המשותפת של 'דגל התורה' ו'אגודת ישראל' צריך לוותר על המקום הראשון ברשימת 'יהדות התורה', עלה היום (שלישי) למתקפה חריפה וחריגה בתוכנה נגד שותפיו ב'אגודה', בוועידת מפלגתו בבני ברק.

"כל חסיד שומע לרב'ה שלו, ואנחנו שומעים לרב'ה שלנו", פתח גפני. "בחיים הציבוריים אנחנו מתחברים יחד (דגל ואגודה; ר"כ), ופתאום מתברר לנו שבנושא התשתיתי אנחנו לא משדרים על גל אחד: בחינוך, בגיוס, בשבת ובנושאים עקרוניים אחרים. אנחנו עולים ללשכת הגזית (למעונם של גדולי ישראל; ר"כ), שומעים משהו אחד, חוזרים לסיעה - ושומעים משהו אחר, ואנחנו לא יודעים מאיפה זה".

גפני התייחס לכך שבמצב האידיאלי, שלא מתקיים כיום, ההחלטה הייתה בידי רבני שתי הסיעות: "מה שהיה צריך זה לעשות שמועצת גדולי התורה של אגודת ישראל ומועצת גדולי התורה של דגל התורה יישבו יחד ויקבלו החלטה. אנחנו בבית ראש הישיבה, דנים מה עושים עם חוק הגיוס, חזרנו - ופתאום אנחנו שומעים דברים אחרים, על חינוך ועל דברים אחרים".

בשלב זה גפני כבר הסביר לאן חתר בדבריו - ריצה נפרדת היא מהלך אפשרי: "ודאי שכל חסיד צריך לשמוע למה שהרב'ה שלו אומר, השאלה אם אנחנו צריכים ללכת יחד, בדבר שהוא נושא עקרוני אצלנו. אנחנו עושים חשבון: אנחנו מביאים את רוב הקולות, ואנחנו באים לרבותינו עם הלשון בחוץ!".

גפני עוקץ את פרוש ואייכלר - ותוקף את בנט, הנדל וכהנא (צילום: ללא קרדיט)

גפני חידד את דבריו בעקיצות נגד שותפיו למפלגה - יצחק גולדקנופף, מאיר פרוש וישראל אייכלר. לנציג גור גפני שלח עקיצה כשאמר "שמו בראש הרשימה מישהו שלא היה אפילו יום אחד בכנסת"; את נציג שלומי אמונים הקניט כשהתבטא על פגישות פרוש וכהנא באשר להילולת הרשב"י: "דיברנו עם שרים בממשלה הזו, אבל לא נסענו למירון עם מתן כהנא. לא. יש כמה אנשים מוחרמים מבחינתנו, וכהנא אחד מהם"; וגם את נציג בעלזא גפני לא שכח, כשהתייחס להצעה שיהדות התורה קיבלה בתמורה להמשך קיום הממשלה: "הם רצו לתת את חוק הגיור תמורת תקציב 2023 - המשמעות היא שקנו אותך במחיר מאוד זול. אתה רוצה להפיל את הממשלה, שזו ההוראה שקיבלנו מגדולי התורה? אתה לא יכול לעשות כאלו עסקים שמתאימים ל'מאכערים' קטנים שיכולים לומר לבוס שלהם 'סידרתי'. אנחנו יודעים לסדר את זה יותר טוב. מי שהציע את ההצעות האלו, וכמה שהציעו, סילקנו אותם בבושת פנים".

גם את שותפיו להנהגת מפלגות הימין גפני לא שכח, כשתקף את יו"ר ש"ס אריה דרעי ויו"ר הציונות הדתית בצלאל סמוטריץ', השניים שהובילו את חרם גוש הימין באופוזיציה על ועדות הכנסת: "יש לנו כעס על חברינו בגוש הימין שהחרימו את עבודת הוועדות", הצהיר גפני. "אם היינו כולם נוכחים בוועדות ומביכים אותם - כמו שעשינו בהצלחה במליאת הכנסת - היינו עכשיו כבר אחרי מערכת הבחירות, עם ממשלת ימין יציבה", טען.

יו"ר דגל התורה גם לא שכח לתקוף מספר בכירים בממשלת בנט-לפיד, על השנה שחלפה, וכינה בשמות גנאי חלקים ממנה: "העמדה שלנו היא שצריך לדבר עם אנשים, אבל יש כמה אנשים מוחרמים מבחינתנו: מתן כהנא, שעכשיו מקבל את העונש שלו, מסתובב כמו מחויב גלות והוא באמת מחויב גלות; יועז הנדל, שישב עם הרב'ה מויזניץ', עם הרב פינקל ועם מנהיגי קהילות והתנהג כמו פריץ, וגם הוא מקבל את העונש שלו ומסתובב כמו בגלות, ואנחנו מקווים שהעונש הזה יגיע גם לבנט ולליברמן. בנט מקבל את העונש שלו עם ההברקה הענקית שהוא מוציא את יום טוב כלפון מהכנסת בכדי שיוכל לשמור על הקואליציה שלו, ובסוף נשאר בלי משרד הדתות. הקב"ה מנהל את העולם, אבל השכל שלהם לא היה אף פעם, בשום תחום. בנט לא דיבר איתנו בכלל - ואנחנו שמחים על כך. בשביל מה אנחנו צריכים לדבר עם הפוחלץ הזה?".

בסיום דבריו הודה יו"ר דגל התורה, במרומז, בכך שסיעתו לבדה תמכה בקידום חוק הגיוס, אך למעשה קידומו נמנע בשל התנגדותה הבולטת של אגודת ישראל: "בגיוס נשארנו בלי חוק! מי שעושה השוואה של איזה חוק היה ניתן להעביר ומה עכשיו עומד מולנו. אנחנו עומדים מול גדולי התורה אצלנו עם הלשון בחוץ, אין לנו פתרון".

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר