האיומים וההקלטות

סוער ב'העדה': מה גרם לשינוי מועד הלווית הגאב"ד למחר?

חברי בד"צ 'העדה', התכנו כדי להחליט מתי תיערך הלוויתו של הגאב"ד, והאם ניתן לדחות את הלוויה לבוקר ולהלין את גופת הגאב"ד • 'כיכר' עם מה שקרה מאחורי הקלעים עם שני הפלגים ב'עדה' (ארץ)

שימי שפר | כיכר השבת |
מיטת הגאב"ד הערב, והגאב"ד זצוק"ל (צילום: חיים גולדברג, כיכר השבת)

שעות לפני מסע הלוויית הגאב"ד הגאון הצדיק רבי יצחק טוביה וייס זצוק"ל, ולאחר שמועד ההלוויה שונה מהלילה למחר בשעות הבוקר (בשעה 10:30 מבנייני זופניק), מתברר כי מאחורי הקלעים התנהל מאבק שמקורו במחלוקת בתוך העדה החרדית, בין פלגים שונים, מחלוקת שמתנהלת כבר תקופה ארוכה.

כידוע, בשנים האחרונות ישנן שתי קבוצות בעדה החרדית, קבוצה אחת המונה מספר קהילות ורבנים שנחשבים קיצונים יותר המכונה 'די רעכטע' ( הימנים), וקבוצה נוספת הנחשבת למתונה יותר המכונה 'די לינקע' (השמאלנים), שכוללת בתוכה מספר קהילות וחסידויות.

במהלך השנים היו התנגשויות שונות בין הקבוצות, כאשר השיא היה בפרשת מתחם גולובנציץ בבית שמש, במסגרתה התנהל מאבק על מגורים במקום בשל הטענה כי במקום ישנם קברים עתיקים, מאבק שהביא את הראב"ד והגאב"ד לפסיקה הלכתית שונה, ולמאבק עיקש בין הקבוצות.

כאן המקום לציין כי ביום שישי האחרון, בעת שהגאב"ד היה שרוי על ערש דווי בבית החולים, נשלחה הודעה מוקלטת זועמת מצד הפלג הקיצוני, אשר מחו נמרצות נגד גורמים אחרים, אשר לטענתם מנסים לבצע מחטף ולהתעסק במינוי 'ממשיך' לגאב"ד, ובכך "להשכיח את דרכו של הגאב"ד", בעודו זקוק לרחמי שמים מרובים, כאשר בסוף ההודעה נאמר כי הציבור יהיה מוכן להיאבק בנושא עד זוב דם.

על פי מקור בעדה החרדית ואחד ממקורבי הגאב"ד זצ"ל, רוב חברי הבד"צ של העדה העדיפו לקיים את ההלוויה מחר בגלל הרצון לאפשר לציבור רחב להגיע ממקומות מרוחקים, ואף לחזור הביתה באמצעות תחבורה ציבורית, דבר אשר לא היה מתאפשר אם ההלוויה היתה מתקיימת הלילה.

אך מנגד, אחד מחברי הנהלת העדה החרדית לחץ במהלך הדיון כן לקיים את ההלוויה הלילה, כאשר לטענת הגורם הסיבה היא פוליטית במסגרת המחלוקת הפנימית.

בסופו של דבר כידוע, הוחלט לקיים את ההלוויה מחר בכדי לאפשר לחלוק כבוד אחרון לגאב"ד זצ"ל מצד כל חלקי הציבור המעוניינים להשתתף בלווית הענק הצפויה מחר בירושלים.

תולדות חייו של הגאב"ד

הגה"צ רבי יצחק טוביה זצוק"ל, נולד בסלובקיה בשנת התרפ"ו להוריו ר' שלמה ז"ל ומרת ריקל וייס ע"ה. בצעירותו היגר לבדו ללונדון שם למד בישיבת תורת אמת בראשות הגאון רבי משה שניידר זצ"ל וכבר אז נודע בגאונותו ושקדנותו.

לאחר נישואיו עבר הגאב"ד לגייטסהד, שם למד בכולל של הגאון רבי אליהו דסלר, ולאחר מספר שנים התמנה בעצמו לראש הכולל ומאז מסר שיעורים לאברכים הלומדים בכולל, אך כעבור מספר שנים שב להתגורר בלונדון, שם התקבל כר"מ בישיבת הרמה, לצד המשך השקידה על התורה וההלכה.

לאחר מספר חודשים מונה לכהן כרב בית הכנסת 'עץ חיים', תפקיד בו שימש מספר שנים בגאון וביכולת נדירה להנהיג את חברי הקהילה. בשנת תשכ"ז עבר הגאב"ד להתגורר באנטוורפן שבבלגיה, שם מונה לחבר בית הדין, ואף כרב בית המדרש של חסידות גור.

תלמידיו מספרים ל'כיכר השבת', כי הגאב"ד זצ"ל הפך במהרה לאחת הדמויות הבולטות והחשובות בקרב רבני הקהילות באנטוורפן, כאשר במשך למעלה משלושים שנה, הוא היה זה שהכריע בשלל שאלות הלכתיות ובנושאים שעלו על הפרק בגאונות ובידיעת התורה שאין שני לה.

בשנת תשס"ג, לאחר הסתלקותו של גאב"ד העדה החרדית דאז, האדמו"ר מדושינסקיא זצוק"ל, הוחלט על הבאתו לארץ ומינויו של רבי יצחק טוביה וייס לגאב"ד העדה החרדית, ולרבם של אנשי היישוב הישן של בני העדה החרדית בירושלים, ומאז ועד היום שימש כגאב"ד העדה.

הגאב"ד בתגורר בביתו ברחוב גבעת משה בשכונת גוש 80 בבירה, הבית שהפך למבצר תורה וקדושה, שם עסק בתורה ובהלכה במשך רוב שעות היממה, כאשר לשם היו עולים האדמו"רים וגדולי הרבנים, לצד בחורי ישיבות כדי להיבחן על המסכת שנלמדה בישיבה, ואברכי כוללים שבאו לדון בלימוד עם הגאב"ד בשלל סוגיות הלכתיות.

בתפקידו כגאב"ד, היה מעורב בלא מעט סערות ציבוריות והפגנות שהתקיימו בהוראתו הישירה. אחת הסוגיות הבולטות שאף גרמו לקרע של ממש בעדה החרדית, הוא פרוייקט המגורים 'גולובנציץ' בבית שמש, שם נטען ע"י אנשי אתרא קדישא כי במקום קיימים קברים עתיקים.

הגאב"ד שעמד בראש הזרם שהתנגד למגורים במקום ניהל מאבק ממושך בגיבוי אדמו"רים ורבנים, כאשר מי שחלק על דעתו ההלכתית הוא ראב"ד העדה הגר"מ שטרנבוך שהתיר לתושבים שרכשו דירות בפרוייקט להתגורר במתחם.

בחייו הורה הגאב"ד לא מעט על יציאה להפגנות בנושאים רבים בהם גיוס לצה"ל, פרשיית האם המרעיבה, המצעד בירושלים, חנויות הסלולר, וכמובן הוא זה שהוביל את ההתנגדות לבניית הרכבת הקלה ברחוב בר אילן בירושלים.

קשר מיוחד היה לגאב"ד עם אדמו"רים ורבנים גם מהקהילות שאינם נמנים על העדה החרדית, לצד פסיקה ועמידה בראשות בית הדין של העדה החרדית, ושלל הסוגיות ההלכתיות שעלו על הפרק במשך כמעט 20 שנה.

בתקופת הקורונה התפללו רבים לרפואתו לאחר שנדבק בנגיף ואושפז בבית החולים, אך בחסדי שמיים הצליח להבריא מהנגיף על אף גילו המופלג, ומספר חודשים לאחר מכן אף מינה לראשונה מזה שנים רבות שלושה דיינים ומו"צים שמהווים היום חלק מחברי הבד"צ.

לאחרונה נחלש מאד הגאב"ד, לצד דלקת ברגלו שגרמה לזיהום גופני שהתפשט, מה שהצריך את פינויו לבית החולים. לאחר מספר ימי אישפוז הוא שוחרר לביתו, אך כעבור מספר שבועות אושפז שוב בשל זיהום חמור שהתפשט בגופו.

בשבועיים האחרונים מצבו ידע עליות ומורדות, אך בשעות האחרונות מצבו התדרדר והמדדים בישרו רעות, לצד עצרות תפילה שהתקיימו בבתי כנסיות לרפואתו, אך הגזירה נגזרה והוא השיב את נשמתו הטהורה ליוצרה.

על מועד ההלוויה שבה צפויים להשתתף אלפים רבים נמשיך ונעדכן כאן ב'כיכר השבת'.

וכל בית ישראל יבכו את השריפה אשר שרף ה'

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר