היסטוריה ואקטואליה

קבר אהרן - נעלם; אז איך יודעים איפה הוא קבור?

בצל הפולמוס האם ציונו של אהרן הכהן בינו ב"הר צין" בנגב ולא במדינת ירדן ב"גַּ'בֶּל הָארוּן" - נשאלת השאלה: איך יודעים היכן קברו - הלא הובטח שקברו ייעלם כמו קבר משה? (מאמר)

ישראל שפירא | כיכר השבת |
הר צין וג'אבל הארון (צילום: ללא קרדיט)

חשיפת כותב השורות ביום שישי האחרון ב'כיכר השבת' על קבוצת ת"ח בראשות הגאון רבי דוד אהרן סופר שנסעו להר צין בנגב, שם ע"פ הגאון רבי אורי הולצמן, מגיד שיעור בתנ"ך, מצוי קברו הנעלם של אהרן הכהן ב'הֹר הָהָר' המקראי, ולא במדינת ירדן ב"גַּ'בֶּל הָארוּן", הרעידה את העולם התורני.

הגאון רבי אורי הולצמן בשיעור אודות הגבול הדרומי של ארץ הקודש

כך בשיעור בשידור חי בזום שמסר הרב הולצמן בביתר עילית ביחד עם הרב סופר שנסע להר צין, מסרו השניים פלפול תורני תנכי גאוגרפי, והובאו ראיות רבות לכך שהר צין הוא הר ההר המקראי.

הגאון רבי דוד אהרן סופר שליט"א רב בשכונת אגן איילות גבעת זאב, במסע תפילה על צרכי הפרט והכלל במרגלות הר צין – הר ההר המקראי שבמערה עלומה אי שם בראשו נטמן אהרן הכהן קדישא ביום שישי יומא דהילולא דאהרן הכהן א' אב תשפ"ב

רבים מהת"ח גולשי 'כיכר השבת' התעמקו בשבת בבית הכנסת בסוגיה חשובה זו, של מיקומו של הר ההר שהוא המסע השלושים ושלושה של אבותינו במדבר, מתוך ארבעים ושניים המסעות עליהם קראנו בפרשת השבוע: "וַיִּסְעוּ מִקָּדֵשׁ וַיַּחֲנוּ בְּהֹר הָהָר... וַיַּעַל אַהֲרֹן הַכֹּהֵן אֶל הֹר הָהָר עַל פִּי ה' וַיָּמָת שָׁם..." (במדבר לג).

הכתבה קבלה את הכותרת: "בלי תפילין ברגליים: עלייה לקבר אהרן הכהן ב"הר צין" בנגב" משום שהיו יהודים יקרים שניסו לעבור את הגבול לירדן, במטרה להגיע להִשְׁתַּטֵּחַ במסירות נפש ב"גַּ'בֶּל הָארוּן", אולם שלטונות ירדן, לא הסכימו להכניס תפילין בריש גלי, ולכך נאלצו היהודים הללו להניח תפילין ברגליים ולהסתיר אותם.

מניחים תפילין ברגליים, במעבר הגבול לירדן (צילום: חיים גולדברג, כיכר השבת)

שעתיים וחצי לאחר פרסום הסקופ ב'כיכר השבת' צייץ העיתונאי הבכיר עורך מגזין 'משפחה' אריה ארליך את הסקופ הנ"ל, ובכך הגביר את פרסום הדיון התורני בסוגיה זו.

הציוץ של אריה ארליך (צילום מסך)

אחת הטענות של הגאון רבי אורי הולצמן שקבר אהרן לא נמצא ב"גַּ'בֶּל הָארוּן" בירדן, הוא שחז"ל העידו שקברו יעלם, ומנין קיבל סולטן מצרים 'שמעאני בן מחמד קלואן' שבנה את המצבה והמבנה של ימינו את המידע שבדיוק בנ"צ הנ"ל נטמן אהרן הכהן??

על כך שהסולטן הנ"ל בנה את המבנה והמצבה של אהרן הכהן, מציין חוקר הארץ הנודע פרופ' זאב וילנאי ולמד זאת מתרגום כתובת במבנה הציון: "אין אללה אלה אללה ומוחמד הוא שליחו [עפ"ל] ציווה לבנות מחדש את המצבה המבורכת הזאת, אדוננו הסולטן המלך א'נאצר הלוחם, שומר הגבולות, שותף לאמיר המאמינים, יחזק אללה את נצחונותיו זה נעשה בשליחות האמיר הגדול סייף אדין".

• • •

למעשה הקושיה הכי חזקה נגד אמינותו של המבנה בירדן הוא דברי חז"ל שבפסיקתא זוטרתא (לקח טוב דברים פרשת וזאת הברכה דף סח עמוד א) שביארו שקברו של משה רבנו נעלם, כדי שלא יהיה לבית עבודה זרה: "ומפני מה לא נודע קבורתו של משה כדי שלא יהיו ישראל הולכין ומניחין שם בית המקדש ומזבחים ומקטרים שם. וכדי שלא יטמאו אומות העולם את קברו בפסיליהם ובתועבותיהם".

כמו משה רבנו, שהיה חשש שקברו יהפך לבית ע"ז, כך גם היה חשש על קבר אהרן הכהן. חז"ל בילקוט שמעוני (פרשת מסעי, פ' לג לה) ביארו שהבטחתו של הקב"ה למשה רבנו שמערתו תעלם, היא כמו שמערת קברו של אהרן נעלמה, וכך ההבטחה: "וכשם שנתעלמה מערה של אהרן ולא נודעה, כך לא תוודע מערה שלך, שנאמר: 'וְלֹא־יָדַ֥ע אִישׁ֙ אֶת־קְבֻ֣רָת֔וֹ'".

לאור דברי חז"ל במפורשים שקברו של אהרן נעלם, התמונות של היהודים היקרים והתמימים כפי שצילם חיים גולדברג מניחים תפילין ברגליים, כדי להיכנס למסגד מוסלמי ע"ש אהרן הכהן, שם יש כמובן "מיחראב" לכיוון התפילה לערים הקדושות למוסלמים (מכה ומדינה) הינו תמוה ביותר.

אנו מצפים מיהודים שלא להאמין ב"מסורות" מהמוסלמים, ובפרט שהן סותרות את דברי חז"ל המפורשים. האם השלב הבא שהעולים שהניחו תפילין ברגליים יאמינו במסורת שפורסמה לפני מאתיים שנים מתייר בריטי שסייר במקום, וכתב ביומנו: "הראו לנו אבן שחורה המפורסמת בסגולותיה במיוחדות לרפא מחלות, מספרים שהייתה פעם משמשת מקום ישיבה לנביא". לאלו שמאמינים בטענות המוסלמים שאהרן נטמן במקום, מדוע שלא יאמינו להם על אבן שחורה עליה ישב אהרן הכהן?!

• • •

בלוח "דבר בעתו" היוצא לאור בבני ברק בעריכת הגאון רבי מרדכי גנוט, שהוא הלוח המקיף ביותר שיש בימינו, שיוצא מעל 40 שנים, ובו נחקרו מאות מנהגים ויארצייטים, צוטטו דברי חז"ל אלו, ונכתב בעוקצנות: "ואם כן תמוהה נהירת רבים להר הר ההר (ג'בל ארון) של ימינו...".

אומנם לוח 'דבר בעתו' אינו מזלזל (בעולים לציון אהרן בירדן, ומביא ציטוט של המהרי"ל דיסקין: "כל המקומות הקדושים המקובלים על כלל ישראל, נאמנים ומוצקים ואינם צריכים כל עדות וראיה, וכל שכן אותם שהעידו עליהם עמודי עולם, והמתעקש ומטיל ספקות באחד מהם וגם יעלה ספקותיו לזולתו - שוטה, רשע וגס רוח, ובכלל מונע את חברו מלעשות מצוה להתפלל שם".

שבעים פנים לתורה, ונלך בדרכו של לוח דבר בעתו, שלמרות שציטט את דברי חז"ל המפורשים כנגד מציאת קבר אהרן הכהן, הוא לא זלזל בעולים, וכך גם אנו.

• • •

אחד מגדולי המקובלים בדור האחרון הגה"צ רבי יצחק כדורי זי"ע נקט ש"גַּ'בֶּל הָארוּן" הוא המקום המדויק בו נטמן אהרן הכהן.

בשו"ת 'דברי יצחק' שער ציוני הצדיקים עמוד קעה סימן ב נשאל הרב כדורי "האם אהרן הכהן קבור איפה שהיום הולכים בירדן?

וענה הרב כדורי: "כן, כתוב על הפתח של המערה, ופעם שהיה שלום בעולם היו הרבה שהולכים לשם".

עוד נשאל הרב כדורי האם מותר לנסוע לשם משום איסור יציאה לחו"ל? והשיב שמותר.

בהערה למטה המוציא לאור תלמידו של הרב כדורי (שקיבל הסכמה נלהבת ממרן הגר"ע יוסף לספר זו), הובאה התייחסות לביקורת של לוח דבר בעיתו שתמה על מה שנוסעים כיום לקבר אהרן מעדות חז"ל בילקוט שמעוני שקברו של אהרן נסתר בדיוק כמו של משה רבנו.

להלן תשובתו:

"על פי מה שכתב הרוקח שדבריו מקובלים מאליהו הנביא שיש מחילה שיוצאת ממערת המכפלה עד קברו של משה רבנו בהר נבו, ועל זה קשה שהרי מפורש בתורה שאיש לא ידע את מקום קבורתו?

"וענה הגה"צ רבי אביש ציינוירט מחבר ספר 'אבן השוהם' שצריך לומר שכמו בהר נבו שידוע מהמדרש (סוטה סוף פרק א בעין יעקב) שהיו יודעים שמשה רבנו קבור בהר נבו, אלא שלא היו יודעים איפה בדיוק בהר נבו, ומי שהיה עומד למטה היה רואהו למעלה, והפוך, כך גם במערת המכפלה שאנו יודעים שמשה קבור במערת המכפלה, אולם לא יודעין בדיוק באיזה צד, וזווית מדויקת.

הגה"צ רבי אביש ציינוירט מחבר ספה"ק 'אבן השוהם' (ללא קרדיט)

"על פי זה אפשר להבין גם את דברי הילקוט שמעוני, וגם לקיים את המסורת על קבר אהרן ב"גַּ'בֶּל הָארוּן" בירדן, "אבל בלי שאנו יודעים את מקומו המדויק שבו מונח גופו, ואף על פי שיש שם מצבה זאת המצבה היא בנויה קומה אחת מעל המערה, ואיננו יודעים אם המצבה נמצאת בדיוק כנגד מקום גופו של אהרן הכהן זיע"א", וכן ראיתי בספר אוסרי לגפן, שהר ההר ידוע, רק קבר אהרון לא ידוע". עכ"ל.

• • •

נמצאנו למדים לפי דבריו שכל עדות חז"ל שמקום קבורת אהרן הכהן יעלם, הוא לא לגבי ההר כמובן, אלא אפילו מדובר שיהיה מבנה ידוע של קבר ומצבה, אולם לא ידוע במדויק היכן הגופה נטמנה האם בדיוק מתחת המצבה, או כמה מטרים בצידה.

יצוין שלדעת הגאון רבי אורי הולצמן עדות חז"ל שקבר אהרן בהר ההר (שלפי דבריו הוא הר צין בנגב), נעלם, - הינו ראיה לדבריו. שכן בימינו בהר צין אין שום עדות למערת קבורה, וממש כפי דברי חז"ל שהמערה נעלמה, אולם ההר ידוע במקומו.

  • לתגובות, הערות, הארות, וכן לשליחת חומרים, מסמכים, ורעיונות למאמרים העוסקים בתחום היסטוריה יהודית, נא לפנות לכתובת אימייל: sisraerl@gmail.com

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר