כתבה שניה בסדרה

דיכוי, רעב וכאב: טאליבן 2.0? שנה לשלטון המחודש של הטרור

לפני כשנה יצא החייל האמריקני האחרון מאפגניסטן וסיים שני עשורים של שהות אמריקנית באפגניסטן, זאת במסגרת 'מלחמה בטרור' | כך נראית אפגניסטן תחת הטאליבן בשנה האחרונה (עולם)

ציקי ברנדוין | כיכר השבת |
שליטה של אפגניסטן מטעם הטאליבן (צילום: Shutterstock, חשבון הטוויטר של דובר הטאליבן)

"אני הייתי מפציץ אותם", אמר בזחיחות נשיא ארצות הברית הקודם דונלד טראמפ, בתגובה ליציאת ארצות הברית מאפגניסטן וההשתלטות המהירה של ארגון הטרור 'טאליבן' על אפגניסטן אחרי שני עשורים - זאת במענה לטענות נגד טראמפ שהוא האיש שהלך להסכם עם ראשי ארגון הטרור.

>> למגזין 'כיכר' המלא - כנסו כנסו <<

את עליית ארגון הטרור בגלגול הקודם עד לנפילתו בשנת תשס"א-2001 בעקבות אירועי 11 בספטמבר (מגדלי התאומים צ"ב) סקרנו בהרחבה בכתבה הקודמת לציון שנה לכיבוש בירת אפגניסטן, קאבול בידי אנשי הטאליבן.

אחרי יציאת הכוחות המערביים משטח אפגניסטן, הטאליבן ניסה לצייר את עצמו כטאליבן שונה מזה של שנות התשעים וראשית שנות האלפיים - ימים אפלים במיוחד שהיו באפגניסטן שהפכה גם לחממת טרור.

מזכיר המדינה האמריקני אנתוני בלינקן אמר לפני כשנה כי "הטאליבן יישפט לפי מעשיו ולא לפי דבריו" - אז שנה אחרי, הגיע הזמן לבדוק, האם הטאליבן קיים את שהבטיח והפך ל'טאליבן גרסה 2.0' או שמדובר באותו הרוע שהיה לפני יותר מ-20 שנים?

אלימים? מה?! מה פתאום?!?!

בשנה האחרונה כל כך הרבה מים עברו, וכמו הפסוק המפורסם מ'איוב', המים שחקו את הזיכרון הקצר שלנו כשהעולם השאיר מאחור מעל 40 מיליון בני אדם תחת שלטון מדכא וקשוח.

חדי הזיכרון שביננו ודאי זוכרים את הסרטונים המשעשעים של אנשי הטאליבן משחקים בלונה-פארק שכבשו, ודובר ארגון הטרור התראיין לכלי תקשורת ברחבי העולם שהחל לתהות, האם הטאליבן של 2021 הוא לא הטאליבן של 2001? אז זהו... שלא.

רעב וכלכלה מדשדשת

נשים את הדברים על השולחן. אפגניסטן לא הייתה מעולם כלכלה חזקה במיוחד והרעב שלט באוכלוסיות רבות במדינה כמעט מאז ומעולם.

ולמרות זאת - לאחר עזיבת, ויהיו שיגדירו בריחת, ארצות הברית מאפגניסטן, השתלט הטאליבן במהירות על המדינה - וארגוני סיוע בינלאומיים עצרו את הסיוע.

בשנה האחרונה הכלכלה באפגניסטן הצטמצמה ביותר מ-30 אחוזים ורוב משקי הבית ירדו אל מתחת לקו העוני, כשחלק מהם הגיעו לחרפת רעב - כך על פי דיווחים מקומיים.

ילדה אפגנית חסרת בית מחפשת אוכל בזבל (צילום: שאטרסטוק)

וילאם בירד, מומחה בכיר לאפגניסטן אמר השבוע כי "אף מדינה בעולם לא הייתה יכולה לשרוד זעזוע כלכלי עצום כזה".

עוד אמר בריאיון לאתר 'הגארידאן' כי "חוסר שיווי המשקל מותיר את רוב האוכלוסייה האפגנית, על פי ההערכות כ-70%, ללא יכולת להרשות לעצמה לרכוש מזון, מים ומצרכים דומים".

דיכוי

למרות סיומה של המלחמה באפגניסטן אחרי קורבנות עצומים, השתפרה יכולת ההתניידות באפגניסטן - כמובן רק למי שיכול לאפשר לעצמו דבר כזה, שכן גם נסיעה היא דבר שנשאר שמור לעשירים בלבד במדינה התיאוקרטית.

לצד זאת, דיכוי נשים חזר אחרי 20 שנים והטאליבן חזר לחייב נשים לעטות כיסוי ראש. בנוסף, נאסר על נשים לצאת ללמוד לימודים אקדמיים ועל רוב הילדות נאסר גם ללמוד בבתי ספר.

ולא רק נשים. גם עיתונאים ומתנגדי משטר הוכו ועונו בשנה האחרונה על ידי שלטונות הטאליבן, דבר שהגביל את היכולת לבקר את השלטון הטרוריסטי החדש-ישן.

טרור

רבים מאיתנו זוכרים את הפיגוע הנורא באפגניסטן שהביא לנפגעים רבים - בהם חיילים אמריקנים שבדיוק היו בדרך לעזוב את המדינה. ארגון המדינה האסלאמית - דעא"ש, נטל אחריות לפיגוע הזוועתי.

גם לאחר נטישת האמריקנים, הטרור במדינה נמשך לצד רציחות של מיעוטים שהטאליבן 'סימן'. כך למשל הסונים ממיעוט ה'זארה' איבדו עשרות בני אדם כתוצאה מפיגועים שבוצעו נגדם על ידי גורמים עלומים.

לאורך החודשים האחרונים בוצעו פיגועים רבים על ידי דאע"ש, בהם פיגוע גדול נגד המיעוט הסיקי.

ובל נשכח את רעידת האדמה שבקושי זכתה לתשומת לב עולמית, זאת למרות ש-1,000 בני אדם מצאו את מותם במחוז חוסט.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר