מלב אל לב

עולה לישיבה קטנה? הנה כמה טיפים להצלחת ה'זמן'

לרגל זמן אלול הקרב ובא, ארי טננבוים עם מספר טיפים מלב אל לב לבחור שמתחיל את שיעור א' בישיבה קטנה • מחבר טוב שכדאי להיות לידו ועד ל'צילום' רגעים שלא יחזרו לעולם (עולם הישיבות)

ארי טננבוים | כיכר השבת |
טוב חבר טוב. טיפים לבחור שעולה לישיבה (צילום: מענדי קורנט)

גיסי, מוישי, עולה השנה לישיבה קטנה. ההתרגשות בבית בשיאה והאמת שזה מחזיר אותי לימים הלא רחוקים בכלל שבהם אני למדתי בישיבה.

כל התחושות והרגשות עלו וצפו. חשבתי לעצמי מה הייתי אומר לארי בן הכמעט-ארבע-עשרה שעלה לישיבה, איזה טיפים הייתי נותן לו לצלוח את אתגרי הישיבה במהלך השנים.

אז הנה כמה טיפים אליך, הבחור שעולה לישיבה קטנה...

טוב חבר טוב

חברות טובה היא תמיד מועילה ושווה. על אחת כמה וכמה בעת עלייתך לישיבה. נסה להתחבר לבחורים הטובים של השיעור ולא לחבר'ה האלה שלא באת כיף להיות בחברתם. שים לב מי טוב לב, שכיף להיות לידו, בעל הנהגות טובות וחברותי ומי סתם עוקץ ונושך. תתרחק ממנו גם הוא נחשב למקובל בחברה.

ובכלל, החיים הם כמו מראה, אם אתה תתנהג לסובבים אותך בנחמדות ובטוב לב – הם יחזירו לך באותה המטבע.

נצל את הזמן

הטיפ החשוב ביותר ממני אליך הוא לא לבזבז זמן. אם אתה יושב ולומד – מה טוב. אלו השנים הכי יפות בחיים. אולי אני יוצא כמו כל המבוגרים שתמיד אומרים: "הייתי מתחלף איתך", אבל האמת שזה נכון. אלו שנים בלי טרדות ודאגות. אין טוב מלנצל אותם ללימוד. אך גם אם קשה לך בלימוד שאותו קבעו בישיבה, אל תבזבז זמן על פטפוטי סרק. שב תלמד משהו שאתה אוהב. אולי לגמור את כל הקיצור שולחן ערוך ואולי איזה ספר חסידות או מוסר. תקבע לעצמך משהו ללמוד – ותעמוד בו. בלי קשר למשגיח, בלי קשר להורים. משהו בינך לבין עצמך.

וגם אם זה קשה לך, או בד בבד, תמצא לעצמך עיסוק. רק לא להיות משועמם. אין דבר גרוע מבטלה בישיבה. בקש להיות אחראי על משהו. בין אם זה אוצר הספרים ובין אם זה לעזור לאב בית במטלות שעל סדר היום. תקפיד להיות עסוק.

תצלם

לא עם מצלמה. תצלם רגעים בליבך. יש איזה התוועדות טובה? יש איזה שיעור חד פעמי שהר"מ מוסר? תצלם לעצמך את הרגע. מה טוב לעשות לעצמך מחברת שבה אתה שומר רגעים עלי כתב. כעבור שנים, הרגיעים האלה שווים מפנינים.

ככל שתשמור יותר רגעים – כך ייטב.

תדבר

אין טוב מלשתף. לא סתם אמרו רז"ל: "דאגה בלב איש ישיחנה" ו"וקנה לך חבר". אם יש לך חבר טוב שאתה מרגיש מספיק קרוב אליו – תשתף אותו מה אתה עובר. הוא יוכל לסייע לך לעבור את התקופה בהצלחה.

טוב גם לשתף את ההורים. הם רוצים בטובתך ודואגים לך. שתף אותם מה עובר עליך, מה ההצלחות שלך ומה האתגרים שאתה חווה. הם שם בשבילך. תן להם להיות שותפים בדרך שאתה עובר.

עשה לך רב

זה טיפ למתקדמים, אבל הוא טיפ כדאי ביותר. כתוב מפרקי אבות: "עשה לך רב". בחר לך רב שאתה סומך עליו שאותו תשתף במה שאתה עובר. על הרב להיות כזה שבאמת מכיר אותך ושאתה באמת סומך עליו שלא יעביר את שיחתכם הלאה למשגיח או לאיש צוות אחר.

קבע לדבר עם הרב לפחות פעם בחודש.

לסיום: הנהר זורם

זוהי תקופה מיוחדת. מהרבה בחינות. יכול להיות שבהתחלה קשה להסתגל לשינויים הכל כך גדולים מהתלמוד תורה לישיבה. יכול להיות שבהתחלה יהיה קשה עם השינה בפנימייה. יכול להיות שהאוכל לא יהיה טעים ושהלימוד יהיה קשה. אבל עליך לזכור: הכל עובר בחיים. ההתחלות קשות ובהמשך מתרגלים. זה שקשה עכשיו לא אומר שככה יהיה כל הזמן.

תזכור, שהכל עובר וימים טובים יבואו, בעז"ה.

וכן, הנהר זורם, הזמן רץ וייתכן שעוד כמה שנים תמצא את עצמך מעביר את הטיפים האלו לבחור ישיבה שזה עתה עולה לשיעור א'. אז נצל את הזמן כראוי. גאים בך ורוצים בטובתך. עשה חייל בלימוד ותעשה נחת להוריך ומוריך.

זמן אלול מוצלח לכולם!

(לפניות לכתב: ari@kikar.co.il)

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר