'מגזין כיכר'

זמן אלול: זה האלבום לפתוח איתו את הימים הנוראים

מבקר המוזיקה של 'כיכר השבת', נתנאל לייפר, בטור ביקורת על "זמן אלול" אלבומו החדש של נפתלי קמפה לימים הנוראים וגם על המופע של מרדכי שפירא בבניני האומה (מגזין)

נתנאל לייפר | כיכר השבת |
(צילום: יח"צ)

אין שום דרך לתאר לעצמנו את הימים הנוראים בלי המנגינות הנפלאות והמרגשות שלהם. למוזיקה יש חלק בלתי נפרד מהתחושות שאנו חווים בימים אלו. המוזיקה היא זו שמביאה את הרעד שעובר בגוף בתפילת 'ונתנה תוקף', תחושת ההתעלות במנגינת הפתיחה לפני 'ברכו' ועוד רגעים רבים שנשזרים בתוך הלחנים המרגשים במיוחד של הימים הנוראים.

>> למגזין המלא - הקליקו כאן <<

האלבום החדש של נפתלי קמפה, "זמן אלול", הוא פס קול נפלא ומדויק של הימים הנוראים, קומזיץ כיפי עם מיטב הלהיטים בביצוע זורם, "פשוט" וכיפי להאזנה.

קמפה שהוציא עד היום שלושה אלבומים מקוריים, האחרון שבהם לפני כשנה עם הלהיט "חושב על ירושלים" ועוד, החליט להקליט הפעם אלבום בו יש רק שיר אחד שלו, גם הוא רק חלק ממחרוזת שחותמת את האלבום.

כדי ליצור אווירת קומזיץ אמיתית, הקליט קמפה בעזרת מפיקיו המוזיקליים הקבועים, אלי קליין ואיצי ברי, קומזיץ אמיתי עם כארבעים בחורי ישיבה שהגיעו לאולפן ושרו יחד עם קמפה את שירי האלבום. בנוסף, נעשה שימוש בכלים אקוסטיים בלבד שמעבירים את התחושה החמה והביתית של קומזיץ.

אהבתי במיוחד את הביצוע של קמפה ל"בראש השנה" בלחנו של מרדכי בן דוד, השיר שיצא במקור בגרסה חצי אלקטרונית, היה הרבה פחות יפה ומרגש מאשר בביצוע של קמפה שעושה חסד עם הלחן היפיפה הזה. קמפה גם מחדש באלבום את "והביאותים" בלחנו של הרב יצחק אלסטר, אחד הלחנים הישנים והיפים.

חובבי גרין/פריד יהנו מאד מהביצוע הקליל והזורם ל"אמת" שהופך בביצוע של קמפה מיצירה כבדה לשיר קומזיצי שירתי.

לא מדובר באלבום מפתיע, אל תצפו לזיקוקי די נור או לאיזה ביצוע קולי שיגרום לכם להחסיר פעימה, מדובר באלבום שפשוט יכניס אתכם לאווירה של הימים הנוראים בצורה הטובה ביותר, ישר ולעניין, בלי משחקים, בלי שטיקים ועם המון נשמה ולב.

• • •

במוצאי שבת האחרונה, נכחתי במופע "אחת" של הזמר והיוצר מרדכי שפירא, בבנייני האומה בירושלים. שפירא שהפך בשנים האחרונות לכוכב הפופ היהודי המוביל, הוכיח על הבמה שהוא לא רק זמר פופ ומלחין מעולה, אלא גם פרפורמר אדיר עם יכולת מיוחדת להחזיק את הקהל כל הערב על קצות האצבעות.

את שפירא ליוו על הבמה יואלי דיקמן ויוני אליאב עם תזמורתם שעשו עבודה נהדרת. המוזיקה של שפירא, דורשת שימוש בפלייבקים כדי לקבל את העוצמה לה אנו רגילים באלבומים. כדי לא ליצור תחושה שאנו מאזינים לאלבום נעשה שימוש חכם במיוחד בפלייבקים חלקיים, שנתנו את האווירה המרכזית אליה הצטרפו חברי הלהקה על הבמה. רוב השירים נפתחו בליווי התזמורת והפלייבק הוכנס על ידי יוני אליאב רק בהמשך השיר. ראיתי כבר פעמים רבות שימוש בפלייבקים במופעים, במיוחד בשירי פופ, אצל שפירא היה זה השימוש המוצלח ביותר שהחמיא לשירים ולזמר והרים את הקהל על הרגליים כמעט בכל שיר.

הקהל הרב שגדש את האולם, גברים למטה, נשים למעלה (הפקת לקחים חכמה) שיתף פעולה לאורך המופע כולו בשירה אדירה, מחיאות כף וריקודים סוערים והאווירה הייתה פשוט נפלאה. דיקמן תרם רבות לאווירה עם השופר שלו והגונג הענק שניצב מאחוריו כשגם שפירא מגיע מידי פעם להקיש עליו.

שפירא ביצע את מיטב להיטיו מכל האלבומים, כשכמעט כל שיר שביצע היה להיט ענק, כזה שהקהל היה מגיע להופעה ולו רק כדי לשמוע רק אותו. הוא רקד על הבמה במלוא האנרגיה והיה ניכר כבר בסוף המופע שארך שעה ו-40 דקות כי הוא עייף. לקראת סוף המופע נערך סוג של קומזיץ עם שירי הימים הנוראים, שם בלט במיוחד היעדרו של הפלייבק עם ביצועי להקה שהזכירו לי חתונה ממוצעת בווגשל, ולא במובן הטוב.

לסיכום, ממליץ לכם בחום רב לעקוב אחרי המופע הבא של מרדכי שפירא בישראל ולרכוש כרטיסים, הוא שווה כל שניה.

ולפינת השירים האהובים עליכם הגולשים:

במקום הראשון: נו ברור... הזמר והיוצר ישי ריבו עם הלהיט החדש שלו - "תיכף ייפתח"

במקום השני: אהבתם במיוחד של הקליפ החדש של בני פרידמן ללהיט שלו - "ימה", מניח שזה בגלל שאני מתארח שם :)

את המקום השלישי חולקים יחד הזמר מוטי שטיינמץ עם הקליפ החדש לשירו "אודה" והזמר והיוצר עמנואל שולמן עם הסינגל קליפ החדש שלו - "אם כולם"

  • להערות, הארות והתבכיינות למה אני לא רוצה לראיין אדם שכתב שני שירים וחצי, שאף אחד לא מכיר: nl@kikar.co.il

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר