בצל הסכם הגרעין

סבא"א: "האירנים ממשיכים להתקרב במהירות לפצצת אטום"

הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית מסרה, שמאגר האורניום המועשר של איראן ברמה של עד 60% ממשיך לגדול, וכעת מגיע אל מעבר לכמות שלפי חלק מההערכות מספיקה לייצור פצצה גרעינית אחת (עולם)

ציקי ברנדוין | כיכר השבת |
כורים באיראן (צילום: שאטרסטוק)

הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית (סבא"א) מסרה היום (רביעי), שמאגר האורניום המועשר של איראן ברמה של עד 60% ממשיך לגדול, וכעת מגיע אל מעבר לכמות שלפי חלק מההערכות מספיקה לייצור פצצה גרעינית אחת - במידה והחומר הקיים יועשר לרמה של כ-90%, הרמה הדרושה לפצצה.

בדו"ח הקודם של סבא"א, שפורסם בסוף מאי, נכתב שהרפובליקה האיסלאמית מתקרבת לכמות האורניום שאם יועשר לרמה של כ-90% יספיק לה לפתח פצצה גרעינית. הדו"ח הנוכחי והמדאיג מפורסם בעיצומם של המגעים להצלת הסכם הגרעין, והלחץ שמפעילה ישראל על ארה"ב כדי לנסות למנוע את ההסכם שיביא את איראן אל הפצצה.

בדו"ח הנוכחי מדווחת סבא"א שכמות האורניום של איראן שמועשר לרמה של עד 60% עלתה מאד ברבעון האחרון ב-12.5 ק"ג, לכמות של 55.6 ק"ג בסך הכול. לפי סבא"א, מאגר האורניום המועשר של טהרן גבוה פי 19 מהכמות המותרת בהסכם הגרעין שנחתם ב-2015, הסכם ממנו פרשה ארה"ב תחת הנשיא דונלד טראמפ.

כזכור, על פי הסכם הגרעין, איראן התחייבה לכמות שלא עולה על 202.8 ק"ג, וכרגע יש ברשותה כבר 3,940.9 ק"ג של אורניום מועשר, כמעט פי 20 מהכמות שהותר לה.

וכרגיל האיראנים גם לא מספקים תשובות ראויות לסבא"א שמצהירה כי לא תוכל להבטיח שתכנית הגרעין האיראנית אכן תופעל למטרות שלום בלבד כפי שטוענת טהרן.

בישראל מקווים מאד שהמידע שמגיע מגוף בינלאומי מוכר יימנע את ההסכם שיותיר בידי האיראנים אפשרות פתוחה להגיע אל הפצצה ותאלץ את ישראל לפעול צבאית על אדמת איראן.

בדו"ח הקודם של סבא"א, שפורסם בסוף מאי, נכתב שהרפובליקה האיסלאמית מתקרבת לכמות האורניום שאם יועשר לרמה של כ-90% יספיק לה לפתח פצצה גרעינית. הדו"ח הנוכחי והמדאיג מפורסם בעיצומם של המגעים להצלת הסכם הגרעין, והלחץ שמפעילה ישראל על ארה"ב.
מתקן הגרעין בנתנז וראש סבא"א, רפאל גרוסי
(צילום: AFP, EPA )
בדו"ח הנוכחי על תוכנית הגרעין האיראנית דיווחה סבא"א שכמות האורניום של איראן שמועשר לרמה של עד 60% עלתה ברבעון האחרון ב-12.5 ק"ג, לכמות של 55.6 ק"ג בסך הכול. לפי סבא"א, מאגר האורניום המועשר של טהרן גבוה פי 19 מהכמות המותרת בהסכם הגרעין שנחתם ב-2015: איראן התחייבה לכמות שלא עולה על 202.8 ק"ג, וכרגע יש ברשותה 3,940.9 ק"ג של אורניום מועשר.
כמו בעדכונים קודמים, גם בעדכון הנוכחי אמרה הסוכנות שטהרן לא סיפקה תשובות ראויות לשאלות על שרידי האורניום שנמצאו בשלושה אתרים שלא הוכרזו כאתרי גרעין. לכן, אמרו בסבא"א, הסוכנות "לא נמצאת בעמדה שבה היא יכולה להבטיח" שתוכנית הגרעין היא רק למטרות שלום.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר