לקראת משבר מדיני?

לפיד וגנץ נגד ארצות הברית: "אף אחד לא יכתיב לנו הוראות פתיחה באש"

ראש הממשלה ושר הביטחון עונים לבקשת ארצות הברית לשינוי נהלי פתיחה באש ואומרים כי לא יסכימו לקבל תכתיבים לשינוי נהלים בהוראות • לפיד: "לא יכתיבו לנו" • גנץ: "רק הרמטכ"ל יקבע (מדיני)

ציקי ברנדוין | כיכר השבת |
(צילום: אבשלום שושני, תומר נויברג - פלאש 90)

אחרי שישראל פרסמה תחקיר לפיו בסבירות גבוהה העיתונאית שירין אבו עאקלה נהרגה מאש ישראלית, ואחרי שבמחלקת המדינה בארצות הברית קראו לשנות את הוראות הפתיחה באש, הערב (רביעי) ראש הממשלה לפיד ושר הביטחון גנץ מגיבים לדרישות.

"אני שומע את התביעות להעמיד לדין חיילי צה"ל בעקבות מותה של אבו אעקלה, אני שומע את התביעות לשנות את הוראות הפתיחה באש שלנו. ישראל הביעה צער על מותה של העיתונאית. זוהי טרגדיה שקרתה באמצע תקרית שבה נורתה אש כבדה בידי טרוריסטים. צה"ל לעולם אינו יורה במכוון על חפים מפשע" אמר לפיד.

עוד אמר ראש הממשלה כי "אנחנו מחויבים לחופש העיתונות ולכללי פתיחה באש מהמחמירים בעולם, אבל שיהיה ברור - אני לא אתן שיעמידו לדין לוחם בצה"ל שהגן על חייו מירי של טרוריסטים, רק כדי שנקבל מחיאות כפיים בחו"ל. אף אחד לא יכתיב לנו הוראות פתיחה באש כשאנחנו נלחמים על חיינו.

ללוחמים שלנו יש גיבוי מלא מממשלת ישראל ומעם ישראל. יש רק אדם אחד שקובע את הוראות הפתיחה באש של צה"ל והוא יושב פה - הרמטכ"ל."

מוקדם יותר היום שר הביטחון בני גנץ אמר דברים דומים וטען כי "הרמטכ"ל, והוא בלבד, קובע וימשיך לקבוע את הוראות הפתיחה באש בהתאם לצורך המבצעי ולערכי צה"ל, ובהם גם טוהר הנשק".

עוד טען גנץ כי "את ההוראות מיישמים המפקדים והחיילים בהקפדה. לא הייתה ולא תהיה מעורבות פוליטית בנושא. לחיילי צה"ל יש גיבוי מלא לבצע את משימתם".

מוקדם יותר במחלקת המדינה האמריקנית קראו לישראל לבחון את שינוי הוראות הפתיחה באש בשל מותה של העיתונאית הפלסטינית.

שגריר ארצות הברית בישראל תום ניידס אמר כי "הלב שלי נשבר מזה. דיברתי עם אחיה פעמים רבות וישבתי עם קרוביה. אשתי עיתונאית ואני מכיר הרבה כתבים.

אני יודע שאנשים נפגעו וחלקם נהרגו, היינו מאוד ממוקדים על הנושא הזה. המזכיר בלינקן ואני דיברנו הרבה פעמים עם המשפחה. ארה"ב תדחוף להגנה על העיתונאים כדי למנוע פגיעה או הטרדה בעבודה. זה העיקרון שלנו ואכפת לנו מאוד מהעניין הזה."

עוד אמר כי "דיברנו על החשיבות שנוהלי פתיחה באש ישונו לא רק עבור ישראל, אלא גם עבור ארה"ב. ארה"ב שינתה נוהלי פתיחה באש באפגניסטן ובעיראק. צריך לבחון את הנהלים, וביקשנו מישראל לעשות את זה".

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר