מתחת לאף של אסד

התעשייה הסודית של איראן בסוריה נחשפת לראשונה

מתקני הנשק האיראניים מרוכזים בסוריה. העומדים בראש, נמצאים בקשר הדוק עם טהרן ומקבלים תשלום לצורך ייצור עשרות טילים - מתחת לרדאר (ביטחון)

קובי אטינגר | כיכר השבת |
טילים איראנים במצעד צבאי (צילום: התקשורת הממלכתית באיראן)

איראן משתמשת במתקני תעשיית הנשק הסורית 'סרס', על מנת לייצר עבורה טילים. הפעילות הזאת מתבצעת בחשאי מול בכירים בסרס, וללא תיאום ואישור מול השלטונות הסוריים בדמשק, כך על פי חשיפת הפרשן לענייני צבא וביטחון של ישראל היום, יואב לימור.

'סרס' היא התעשייה הצבאית הלאומית של סוריה, שאחראית לייצור כלל אמצעי הלחימה - מטילים ורקטות מסוגים שונים, דרך אמל"ח לצבא היבשה ולחיל האוויר (וגם מוצרי לואו־טק כמו אפודים וקסדות), ועד לנשק כימי. המתקנים שלה פזורים בכל רחבי סוריה, והמרכזי שבהם הוא מגזר 4, שאחראי לייצור הטילים והרקטות שמתבצע במכון 4000.

בראש מגזר 4 עומד עאסף דיאב, וקצין הבטיחות הראשי שלו הוא חידר חמדאן. השניים עומדים בקשר הדוק עם בכירי כוח קודס של משמרות המהפכה האיראניים, ואף מקבלים מהם תשלום לטובת ייצור של עשרות טילים בשנה במיוחד עבור האיראנים. מדובר בטילים מדגם M600, שאותם מעבירה איראן לחיזבאללה, ומתקינה עליהם ערכות שמיוצרות באיראן במטרה להפוך אותם למדויקים, על מנת שיוכלו לפגוע במערכה הבאה במטרות איכות בישראל.

בעבר ייצרה איראן גם את הטילים בעצמה, אולם רצף התקיפות של חיל האוויר גרם לה לשנות מדיניות ולעבור לייצר בסוריה. הייצור מתבצע בעיקר במתקן במסיאף שבצפונה של סוריה, שלא סתם הפך בשנה האחרונה ליעד העיקרי לתקיפות של חיל האוויר הישראלי. כתוצאה מכך החלו האיראנים בפרויקט שאפתני של העברת הייצור למתקנים תת־קרקעיים במסיאף, בניסיון להגן עליהם. ישראל כבר הבהירה כי תמשיך בתקיפות, גם במחיר של נפגעים ונזק רב.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר