עוֹמְדִים צְפוּפִים וּמִשְׁתַּחֲוִוים

כל החידושים, השינויים וההיערכויות המורכבות בחצרות הקודש | סיכום מקיף

אחרי שנים רבות, הרבי מגור החליט לשנות את מיקומו הקבוע, הקלויז החדש של החסידות הוותיקה, תקיעות בשופרו של רבי אהרן מבעלזא זי"ע, מדוע הרבי מויז'ניץ שינה את זמני הטיש, בבאיאן החליטו להחליף את התוקע הקבוע ומדוע הוחלט להוציא ריהוט מעזרת הנשים | סיקור מקיף (שנה טובה)

שימי שפר | כיכר השבת |
השינויים בחצרות הקודש (צילום: ארי קופרשטוק, ביאלה)

רבבות חסידים בארץ ובעולם התכוננו בחודש האחרון לימי ראש השנה - ימי הדין, שבמסגרתם נוהגים החסידים בחצרות הקודש לשהות במחיצתו של האדמו"ר ולהתפלל את התפילות בצוותא.

בשונה מהשנתיים האחרונות שבהן התמודדו ברחבי העולם וגם בישראל, עם הגבלות נגיף הקורונה, הגבלות שצמצמו את הגעתם לארץ של החסידים המתגוררים בחו"ל, השנה צפויים אלפים רבים להגיע לישראל כדי לשהות בצל האדמו"ר.

במרבית הקהילות רואים עניין גדול ונשגב בהגעה אל הרבי, כאשר לצורך כך משקיעים בחסידויות הון עתק כדי לספק פתרונות אירוח, מקומות ישיבה ועמידה ממוזגים, וכמובן אש"ל מלא - מאמצים שכוללים גם בניית גלריות, החלפת ריהוט וניצול של שטחים פנויים כדי לאכלס כמה שיותר.

כידוע, ראש השנה נחשב לאחד החגים העוצמתיים ביותר בלוח השנה היהודי, כאשר מרבית החסידים אינם מרשים לעצמם להישאר במקום מושבם הקבוע, אלא לעזוב את הבית, יחד עם בני המשפחה - ופעמים גם בלי, ולשהות בצילו של הרבי, למרות הטרחה המרובה, וההשקעה הכספית אשר מסתכמת באלפי שקלים למשפחה.

'כיכר השבת' עם החידושים, השינויים וההיערכויות לקראת ראש השנה

גור

בחצר חסידות גור נערכו בקדחתנות רבה לקראת בואם של עשרות אלפי החסידים, להיכל בית המדרש הגדול ברחוב ירמיהו בירושלים.

בגור, יש השנה חידוש מיוחד בכך שלראשונה מקומו של האדמו"ר יוזז ויועבר מהאגף הישן לאגף החדש של בית המדרש שנפתח בשנה שעברה. בחסידות עמלו רבות בהכנת כ-20,000 מנות אוכל לטובת החסידים הרבים, לצד פתרונות לינה של אלפי מיטות במוקדים שונים באזור בית המדרש הגדול.

מקומות מיוחדים הוכשרו לטובת חסידי גור הבאים מריכוזי החסידות בחו"ל, לצד מקום מיוחד שם יעמדו ילדי החסידות היתומים.

קהל הרבבות בגור (באדיבות המצלם)

בגור פורסמו מועדה מיוחדת לכלל החסידים אודות עדכון מחירי העליות בימי ראש השנה ויום כיפור. במודעה נכתב כי "לאור ההתרחבות וההוצאות הכבירות של החזקת בית המדרש בכל השנה, ובפרט בימים אלו, מבקשים אנו להודיע על עדכון מחירי העליות בראש השנה וביום הכיפורים, לצורך החזקת הבית הקדוש הזה, אשר בו מתפללים במניין אחד הציבור הגדול ביותר בעולם".

מחירי העליות עומדים על 32.000 דולר לכל עליה, 12.000 דולר הוצאה והכנסה, 10.000 דולר הגבהת התורה, ו. 8.000 דולר גלילה.

יצויין, כי בחסידות גור נהוג שלא לערוך 'טיש' כלל בראש השנה, זאת בהמשך למנהגם של אדמו"רי בית גור ולהתבטאות שמיוחסת לרבי ה'חידושי הרי"ם זיע"א, שאמר כי "איך אפשר לשבת יחד ולומר תורה ביום הדין".

בעלזא

אלפי חסידי בעלזא ישהו כמידי שנה במרכז החסידות בקרית בעלזא בירושלים, שם יתקיימו התפילות בראשות הרבי. בחודשים האחרונים עמלו בחסידות להרחיב את מקווה הטהרה שנהיה צר מלהכיל את אלפי החסידים, כאשר לקראת ראש השנה יפתח החלק החדש.

ויז'ניץ

בחצר חסידות ויז'ניץ בבני ברק צפויים לשהות אלפי חסידים אשר יגיעו אל הרבי מכל רחבי הארץ והעולם כדי לשהות בצלו בימי ראש השנה. התפילות יתקיימו בהיכל בית המדרש הגדול שכזכור נחנך בשנה שעברה, הכולל בין היתר גלריות לבחורים ולעזרת הנשים.

ל'כיכר השבת' נודע כי השנה, בין היתר בשל הגעתם של מאות חסידים מחו"ל, נוצר מחסור חמור של מאות מקומות עבור האברכים הצעירים, וכי בויז'ניץ נעשים מאמצים מרובים כדי למצוא פתרון עבורם.

בויז'ניץ נהוג היה כל השנים, עוד מימי האדמו"רים הקודמים, שהרבי עורך את שולחנו בלילה הראשון בהשתתפות האלפים, ובלילה השני הרבי עורך קידוש בלבד מייד אחרי התפילה, אך השנה הוחלט על שינוי משמעותי בכך שהאדמו"ר יערוך את שולחנו בלילה השני מייד לאחר התפילה.

ארון הקודש בויז'ניץ

אחד החסידים מספר בשיחה עם 'כיכר השבת' כי הסיבה לשינוי אלו המוני החסידים ובית ישראל אשר עוברים לפני הרבי במשך יותר מארבע שעות לאמירת 'לשנה טובה' בלילה הראשון, ובשל השעה המאוחרת והרצון של הרבי שלא למהר את החסידים, הוא החליט לערוך את ה'טיש' בלילה השני מייד לאחר תפילה, כאשר כלל החסידים יחזרו הביתה לסעודת החג רק לאחר מכן.

בית המדרש הגדול של חסידות ויז'ניץ בבני ברק (באדיבות המצלם)

קרלין

בחצר חסידות קרלין ישהו אלפי החסידים בראש השנה בחצר הקודש בגבעת זאב, זאת לאחר שנים בהן היו החסידים מתאספים בירושלים. בשטח מיוחד שהוכשר לפני מספר חודשים הוקם אוהל ענק וממוזג הכולל בתוכו כ. 5,000 מקומות ישיבה ועמידה, כולל עזרת נשים מיוחדת, שם יתקיימו התפילות וה'טישים' ברוב עם.

בקרלין הושם דגש מיוחד על נושא הבטיחות, כאשר בנוסף להקמת האוהל, הוכשר השנה שביל מיוחד המחבר בין רחוב האתרוג לשכונת אגן האיילות, זאת בכדי לתת פתרון למצוקת הדירות להשכרה, הקיימת באזור.

לטובת החסידים מחירי המקומות ב'היכל התפילה' נמכרו בסכומים של החל מ.50, ועד 2,500 שקלים למקום, בהתאם לטורי הכיסאות והמיקום.

בחסידות אף הכינו אלפי מנות אוכל ומקומות לינה לטובת החסידים שנרשמו לקבל אש"ל מלא, ואשר יסעדו את הסעודות בצוותא.

צאנז

אלפי חסידי צאנז צפויים להגיע לקרית צאנז בנתניה, שם הם ישהו בצלו של האדמו"ר בימי ראש השנה. בחסידות פעלו בחודשים האחרונים והרחיבו את את בית המדרש 'היכל רוזנברג', זאת לרגל הריבוי הטבעי והצפיפות.

במסגרת השיפוצים, הורחב ההיכל על פני חדרי הספח, המלתחה וחדרי הנוחיות, ובכך נוספו עוד מאות מקומות לטובת החסידים. בנוסף נבנתה במה מיוחדת לעזרת הנשים, אשר מתחתיה במה מוגבהת נוספת, עליה יושבים מתפללים נוספים.

הרבי מצאנז ב'לחיים' לחסידיו (משה גולדשטיין)

בצאנז חידשו השנה את ה'פארנצ'עס', שהורחבו והוגדלו לטובת בחורי החסידות אשר אין באפשרותם לרכוש מקום, שם הם יעמדו בתפילות החג.

בליל החג הרבי מתייצב על מדרגות ארון הקודש ומאחל לאלפי החסידים 'לשנה טובה', ולאחר מכן עוברים כולם לאמירת 'גיט יו"ט', יחד עם תושבים רבים שאינם חסידים אשר מגיעים לבית המדרש ועוברים לפני הרבי כדי להתברך בשנה טובה.

קודם תקיעת שופר ישא האדמו"ר דרשת חיזוק והתעוררות כנהוג, ולאחר מכן יעבור הרבי לפני התיבה לתפילת מוסף של ראש השנה.

באיאן

התרגשות רבה בחצר חסידות באיאן לקראת ראש השנה, ולרגל סיום מרבית השיפוצים והרחבת היכל ה'קלויז' המרכזי ברחוב מלכי ישראל בירושלים. זה מספר שנים שהחסידים התפללו בבניין שהיה תחת שיפוצים, כאשר בשבועיים האחרונים המלאכה באה אל סיומה במעמד חנוכת הבית רב רושם שערך האדמו"ר.

להיכל ה'קלויז' המחודש נוספו עוד מאות מקומות ישיבה לטובת החסידים הרבים הצפויים לשהות במחיצת הרבי בראש השנה, כאשר השנה נקבע מחיר אחד של 500 שקלים לכל מקום. ה'טישים' יתקיימו ברחבת 'בית מלכה'.

בבאיאן ישנם השנה מספר שינויים. הראשון שבהם הוא החלפת בעל התוקע ובעל התפילה המיתולוגי הרה"ח רבי שלום ברוך פריזנד, הנמצא בשנת אבל על פטירת אביו זצ"ל. מי שמונה לבעל תוקע הוא הגאון רבי יצחק אהרן גולדהירש, מגדולי המשפיעים בחסידות.

ה'קלויז' החדש בבאיאן (ארי קופרשטוק)

מי שצפוי לעבור השנה לפני התיבה לתפילת שחרית מ'המלך', הוא הרה"ח רבי זושא דרברמדיקר, ממשפעי הישיבה גדולה ואחד הרמי"ם החשובים.

שינוי נוסף השנה בבאיאן הוא במועד עריכת מנהג ה'תשליך'. בשנתיים האחרונות ערך הרבי את המנהג בראש השנה, אך השנה יתקיים מעמד ה'תשליך' בעשרת ימי תשובה לאחר אמירת הסליחות 'זכור ברית'. בכך חזרו בבאיאן למנהג הקבוע שהיה נהוג טרם תקופת הקורונה.

ביאלה

בחצר חסידות ביאלה ברחוב אוהל יהושע בירושלים נערכו לימי ראש השנה ולהגעת כלל החסידים בהוספת גלריות לבחורים ולעזרת הנשים. בנוסף הוחלט על הוצאת הספסלים בעזרת הנשים ועל הכנסת סטנדרים צרים, כפי שנעשה כבר בשנה שעברה בעזרת הגברים, זאת על מנת להרוויח מקומות נוספים גם עבור נשות החסידים.

ה'טישים' בביאלה יתקיימו באוהל הענק שהוקם ברחבת בית המדרש, ואשר הורחב משמעותית לקראת ראש השנה, לצד שיפוץ והרחבה שנערך בשבועות האחרונים לחדר הקפה שחודש וקיבל מראה חדש לטובת החסידים הרבים.

קהל חסידי ביאלה בבית המדרש (באדיבות חצר הקודש ביאלה)

רגעי השיא בביאלה מוגדרים ע"י החסידים בדרשה המיוחדת והנדירה שנושא האדמו"ר בבכי של ממש לפני מעמד תקיעת שופר, כשהוא עטוף בטליתו וכיפתו של הרבי ה'חלקת יהושע' מביאלה זיע"א. במהלך הדרשה שכוללת בתוכה לימוד זכות על כלל ישראל החסידים מצטופפים סביב הבימה עד לאחר התקיעות.

ויז'ניץ

בחצר חסידות ויז'ניץ ברחוב שלמה המלך בבני ברק יעבירו את תפילות ראש השנה לראשונה ללא בית המדרש המיתולוגי. התפילות וה'טישים' יתקיימו בהיכל הטישים אשר משמש כעת כבית המדרש, זאת לאחר שבניין בית המדרש הקבוע נהרס בחודש האחרון לטובת בנייתו מחדש במסגרת המרכז העולמי הענק והחדש המתוכנן לקום במקום.

בשל המחסור במקומות והצפיפות, פעלו בויז'ניץ והוסיפו השנה גלריה מיוחדת בעזרת הנשים, לצד תוספת של מקומות רבים עבור החסידים בהיכל בית המדרש. בליל א' דרש השנה יעברו החסידים לפני האדמו"ר לאמירת 'לשנה טובה', ולאחר סעודת החג יערוך הרבי את שולחנו.

בליל ב' דראש השנה לאחר תפילת מעריב יערוך הרבי קידוש ברוב עם, ולאחר מכן הוא יחלק לחסידים 'פירות טיש'. בשעות הערב של היום השני, יתקיים 'טיש' נעילת החג.

סאדיגורה

בחצר חסידות סאדיגורה נערכו גם כן להגעת החסידים לעיר בני ברק, להיכל בית המדרש המרכזי ברחוב גוטמכר, שם נבנה אוהל ענק שישמש את החסידים עד אחרי חג שמחת תורה.

בנוסף נבנתה גלריה בתוך בית המדרש, והוקם אוהל מיוחד לילדי החסידות שיתפללו במניין מיוחד. חידוש מעניין נרשם השנה בכך שועד הכנסת האורחים של החסידות נערך השנה לספק את סעודות החג גם עבור בני המשפחות של החסידים שישהו בצלו של הרבי, ולא רק עבור החסידים בלבד.

בליל א' דראש השנה יעברו החסידים לפני הרבי לאמירת 'לשנה טובה', כאשר כל חסד זוכה בברכה נפרדת מהרבי. בלילה השני יערוך האדמו"ר 'שהחיינו קידוש', במהלכו טועמים הרבי והחסידים פירות, ולאחר מכן החסידים יעברו ויקבלו רימון מידיו של האדמו"ר.

רגע מיוחד בסאדיגורה מורגש בקרב כלל החסידים, כאשר קודם למעמד התקיעות עולה הרבי על הבימה ונושא דרשת חיזוק כשלצידו קופסה מיוחדת ובתוכה ה'קוויטלאך' שמסרו החסידים במהלך חודש אלול.

מכנובקא בעלזא

בחצר חסידות מכנובקא בעלזא הוסיפו השנה עוד 200 מקומות חדשים לטובת החסידים הבאים להסתופף בחצר הקודש בימי ראש השנה. במכנובקא נהוג שהאדמו"ר עורך את שולחנו בליל ב' דראש השנה, במהלכו הוא אומר מילה במילה יחד עם כלל החסידים את פרק כ"ד בתהילים 'לדוד מזמור'.

החסידים מציינים מנהג נוסף במסגרתו הרבי נוהג לתקוע בעצמו בשופר שמיוחס להרה"ק רבי אהרן מבעלזא זיע"א.

הגר"ש אלתר

בחצר קהילת ראש הישיבה הגר"ש אלתר יתקיימו התפילות בהיכל בית המדרש המרכזי שברחוב יוסף זיו 3 בירושלים, אשר הורחב באישור העירייה בעזרת סוכה גדולה לכל חודש תשרי. בשל הצפיפות נערכים בקהילה לקיים מניין נוסף עבור ציבור הנשים בסמינר הישן בית יעקב - לוין.

בנוסף יערוך הגר"ש שני טישים במהלך החג, לאחר תפילת מנחה, בהם בהם ישא ראש הישיבה מדברותיו בענייני החג. מי שינעימו בשירתם את התפילות והטישים אלו המקהלה המיוחדת שחידשה ניגונים עתיקים כפי שנהוג היה בחצר אדמו"רי גור.

עזרת הנשים בביאלה (מצלמת אבטחה)

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר