נתונים מעניינים מתוך הסקרים

הפתעה דרמטית בבחירות בישראל? אלו התופעות העולות בסקרי העומק

ממוצע הסקרים שפורסמו בשבוע האחרון מלמדים על התחזקות 'גוש נתניהו' המתקרב ל-61 מנדטים, אך יש כמה נתונים נוספים ששווה לשים לב אליהם: למי יש יותר מוטיבציה לצאת מהבית להצביע, האם כל המפלגות הערביות ייכשלו, והאם גודל הגוש קובע - או גודל המפלגה? (פוליטי)

(צילום: Yonatan Sindel/Flash90)

הסקרים האחרונים מלמדים על התחזקות בגוש מפלגות הימין-חרדים, אחרי ההיחלשות בשבועות האחרונים, עד לכדי סקרים הצופים 62 מנדטים למפלגות התומכות בנתניהו לראשות הממשלה.

לפי ממוצע הסקרים שפורסמו במהלך השבוע האחרון, מאז החלה מגמת ההתחזקות ועד לשיא שנרשם אמש, גוש נתניהו עומד על 60.8 מנדטים.

בחברת הסקרים דיירקט פולס, מפרסמים הבוקר (שישי) ניתוח מעניין על הסיכוי שאפקט מפתיע ישפיע על תוצאות הבחירות בישראל.

הם מציינים כי "ארה"ב היא מעצמה מסודרת עם מסורת פוליטית. שם מתקיימות בחירות פעם בארבע שנים, בתחילת נובמבר. משם גם נולד המושג "הפתעת אוקטובר", האירוע שמגיע ממש בסמוך לבחירות ומשבש את כל מה שתוכנן בקמפיינים שנתיים קודם לכן".

"חודשים ארוכים כולם אומרים, גם אנחנו, שאלו יהיו בחירות משעממות עם תיקו פוליטי שיוכרעו בהמרצת הבוחרים לקלפיות ביום הבוחר. פוליטיקאים ופרשנים אוהבים לקבוע מה יקרה על פי מה שקרה בעבר, אבל פוליטיקה היא העולם הכי פחות צפוי כפי שכבר למדתם".

ב'דיירקט פולס' מביאים "שלושה נתונים מעניינים צפים לאחרונה בסקרי העומק הרבים שאנחנו עורכים, וייתכן כי הם מזהים את הפתעת אוקטובר הישראלית:

1. בשאלת המוטיבציה לבוא ולהצביע, אנחנו מזהים נתונים מובהקים של התעוררות ומוטיבציה בקרב מצביעי מפלגות הימין שחוו שנה באופוזיציה אחרי הרבה שנות שלטון, לעומת אדישות והתחלה של דמורליזציה בקרב חלק מתומכי הממשלה הנוכחית.

2. הפוליטיקאים והפרשנים עסוקים בצריבת הנרטיב האם פרישת בל"ד הייתה תקלה אסטרטגית או תרגיל גאוני של לפיד, מה שפחות מדברים עליו הם הנתונים שמצביעים על האפשרות שאחוז ההצבעה במגזר הערבי ירד מתחת לרף ה- 40%, מה שעלול להוביל למצב בו תהיה בכנסת הבאה מפלגה ערבית אחת אם בכלל. כדי לשמור על כוחם היום, הערבים חייבים לחצות את רף ה- 50% הצבעה. תרחיש כמעט לא סביר בנקודת הזמן הנוכחית.

3. כל האינדיקציות מראות כי לראשונה משנת 2009, אז פרצה לחיינו הפוליטיים אסטרטגיית "גודל הגוש קובע", אנחנו עשויים לצפות בחיסולה היזום לטובת יצירת מפלגת מרכז - שמאל אחת גדולה ודומיננטית. בין שלוש לחמש מפלגות בגוש השמאל עשויות להפוך לטרף של האסטרטגיה החדשה של לפיד. תעקבו אחרי הנתון הזה.

בעוד 40 יום נדע האם שוב סיימנו בתיקו פוליטי, או שהפתעת אוקטובר מתכננת לנו הכרעה אחרי ארבע סבבים", כותבים במכון הסקרים.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר