כל הפרטים

הכשרת מתחמים חדשים וויסות הקהל בציון: המלצות הביניים נמסרו ללפיד, צוות ייעודי יוקם

יו"ר ועדת חקירת האסון במירון מסרה ללפיד את המלצות הביניים, שהנחה להקים צוות ייעודי בהקדם • 'כיכר השבת' עם עיקרי ההמלצות (חדשות)

חזקי שטרן | כיכר השבת |
אסון מירון תשפ"א (צילום: חיים גולדברג, כיכר השבת ו-David Cohen/Flash90)

יושבת ראש ועדת החקירה הממלכתית לחקר האסון במירון, השופטת בדימוס דבורה ברלינר, מסרה הבוקר (שלישי) לראש הממשלה יאיר לפיד את המלצות הביניים שגיבשו חברי הוועדה לצורך היערכות להילולות ל"ג בעומר הבאות בציונו של רבי שמעון בר יוחאי במירון.

הוועדה ממליצה לממשלה להמשיך ולפעול לקיום ההילולות הבאות על בסיס המלצות הביניים שהגישה הוועדה בחודש נובמבר 2021, אשר אומצו על ידי הממשלה ועליהן התבסס מתווה הילולת תשפ"ב, תוך הפקת הלקחים מיישומן בהילולת תשפ"ב ועריכת שינויים בהתאם. המלצות נוספות עוסקות בשיפור התשתיות באתר ובהרחבת השטח המשמש להילולה.

לפיד הנחה על הקמת צוות ייעודי לנושא, ודיון על כך יתקיים בהקדם. בלשכתו מסרו כי "ממשלת ישראל תלמד את ההמלצות ותפעל ליישומן בהקדם, כדי שאסון כזה לא יחזור על עצמו במדינת ישראל".

המלצות הביניים

בין ההמלצות טוענים חברי הוועדה כי כדאי שממשלת ישראל תמנה את אחד משרי הממשלה שיהיה אחראי לאירוע ההילולה הקרוב, ואשר יקבל סמכויות נרחבות.

בנוסף, אומרים חברי הוועדה בהמלצותיהם כי נדרש לערוך מיד סקר בטיחות עדכני, המביא בחשבון גם את השינויים האחרונים שנעשו בשטח. "יש להסיר ולסלק את כל המפגעים והמתקנים המסוכנים בשטח ההר. אם קיימת מניעה משפטית לכך, יש לגדר היטב את מקום הסכנה ולמנוע גישה אליו". עוד אומרם כי בסמוך לל"ג בעומר יש לערוץ בדיקת בטיחות נוספת.

בהמלצות מתייחסים גם למניעת צפיפות חריגה בשעות ההילולה. לשם כך ממליצים חברי הוועדה על - הגדלה מרבית השטח הפנוי לקהל במהלך ההילולה, ויסות הקהל בהילולה באופן שבזמן נתון לא תיווצר צפיפות חריגה ודוחק ועידוד תחלופה של הקהל בשטח ההר.

הם מתייחסים גם לפיזור הקהל בהר ומניעת מוקדי צפיפות ובטיחות חריגים. כך לדוגמה טוענים חברי הוועדה כי יש לקבוע בעזרת מומחים את תפוסת הקהל המרבית במבנה הציון, בחלוקה למתחם הנשים ומתחם הגברים, בהתחשב בשטח הפנוי בכל מתחם, בפתחי היציאה, ובהתאם להוראות כל דין. בהתאם לכך, יש לפקח על מספר השוהים בציון ולוודא כי הוא אינו עולה על תפוסת הקהל המרבית בכל זמן נתון.

לדבריהם, "כדי לאפשר כניסה לציון לכל מי שמבקש לעשות כן, יש לעודד תחלופת קהל בשעות העומס. מן העדויות שנשמעו בפנינו למדנו, כי לצורך זה נעשה במתחם הנשים שימוש בנתיב הליכה מוסדר אשר הביא לתנועה ותחלופה של המתפללות. אנו מציעים לשקול יצירת נתיב דומה גם במתחם הגברים. מומלץ להסתייע בסדרניות ובסדרנים מקרב העדה החרדית, ולתת להם הדרכה מתאימה בעוד מועד".

עוד ממליצים חברי הוועדה להכשיר מספר מקומות קרובים לציון, שיהיו מוצלים ונוחים, הן לנשים והן לגברים, ובהם יוכלו להתפלל במשך זמן ארוך יותר.

הדלקות מרכזיות ו'חאלקה'

הם מתייחסים גם להדלקות המרכזיות וממליצים כי תיערך במהלך ההילולה הדלקה מרכזית אחת בלבד, על גג הציון, על ידי האדמו“ר מבויאן. עוד ממליצים כי טקס ההדלקה שייערך יהיה קצר, כפי שהיה נהוג בעבר.

"נדגיש, וכאן פנינו לעתיד הרחוק יותר", הוסיפו חברי הוועדה, "כי אנו מכבדים את רצונם של אנשים רבים, מקבוצות שונות, לקיים הדלקות נוספות. כבר עמדנו לעיל על חשיבות המקום לעולים אליו ועל ריבוי ההדלקות בשני העשורים האחרונים. נידרש לכך בהמשך עבודת הוועדה, אך להערכתנו קיום הדלקות נוספות מחוץ לשטח ההר הוא דבר המחייב הכשרת מתחמים מתאימים והסכמות של צד ג‘, ואינו ניתן לביצוע לפני ל“ג בעומר תשפ“ב. אנו ממליצים, כאמור, לערוך השנה הדלקה מרכזית אחת בלבד".

באשר למנהג ה'חאלקה' ממליצים בוועידה להכשיר מקומות ייעודיים לכך בשטח ההר.

עוד ממליצים שלא לאפשר השנה חלוקת מזון (למעט שתייה) בשטח ההר במהלך ההילולה. לדבריהם, הדבר לא רק יגדיל את השטח העומד לרשות הקהל בהר ויצמצם את משך השהייה שם, אלא גם יצמצם את הסכנה מנפילה והחלקה על אשפה.

הם חותמים כי ממליצים לסיים את כלל ההכנות לאירועי ל“ג בעומר עד עשרה ימים לפני ההילולה.

יו"ר הוועדה, השופטת דבורה ברלינר, אמרה לראש הממשלה יאיר לפיד בהגשת ההמלצות כי "לאחר בחינת הדברים, המלצת הוועדה היא להמשיך ולפעול לקיום ההילולות הבאות על בסיס המלצות הביניים שהוגשו לממשלה בנובמבר 2021 ואומצו על ידה. זאת, כמובן, תוך יישום הלקחים שהופקו, ותיקון ושיפור של קשיים שהתעוררו.

"אנו סבורים שחלק ניכר מקשיים אלו הם "חבלי לידה" בהטמעת השינויים, ואלו יבואו במידה רבה על פתרונם על ידי לימוד מן הניסיון שנצבר ויישום לקחים. לצד זאת, בעניינים מסוימים מצאנו לנכון להדגיש ולהבהיר את ההמלצות שנתנו בעבר, וכן לצרף המלצות נוספות".

היא חתמה: "מועד ההילולה קרב, המלאכה רבה והזמן דוחק. לכן, יש לפעול בהקדם האפשרי על מנת לתת לכלל הגופים העוסקים בדבר את מירב הזמן על מנת להיערך לאירוע באופן מיטבי. אנו מקווים שהממשלה תזכה לשיתוף פעולה מלא ביישום ההמלצות, לטובת כלל המבקרים באתר הקדוש ולמען הילולות בטוחות בעתיד".

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר