מגזין ובחירות

למי החרדים יצביעו ועל מי התלונות הכי קשות? | דבר המצביעים

ימים ספורים לפני הבחירות לכנסת ה-25, השיח החרדי בוער | האם להצביע לבן גביר ואיזו מפלגה חרדית חוטפת הכי הרבה? | 'מגזין כיכר' בדיון מרתק ומחכים עם המצביעים החרדים (אקטואליה)

יוסי נכטיגל | כיכר השבת |
(צילום: Aharon Krohn/Flash90)

בואו נודה על האמת.

לא קל לכתוב על פוליטיקה ממקום ערכי. כל כך קל להיגרר למקומות הצהובים, לתאר את תופעת "החרדים המורדים", לברוח מהמהות ולתאר את "החרדים החדשים שהחליטו להרים את ראשם כנגד הרבנים", או בכלל על "התפוררות שלטון הרבנים". כתבה כזו אומנם תייצר רייטינג אבל היא תפספס את המהות שלה.

ל'מגזין כיכר' המלא - הקליקו כאן

בואו ננסה לדבר על המהות.

בואו ננסה לראות את אמונת החכמים היוקדת של בחורי הישיבה אבל במקביל לראות גם את הביקורת, שלפעמים גם מוצדקת, של הפעיל החברתי שמרגיש שאף אחד לא מטפל בעוולות החברתיות. בואו ננסה להבין את החוויה של החרדי הסקרן ואולי גם קצת האבוד שפתח צוהר לעולמות נוספים והיום הוא מרגיש שאף אחד לא מייצג אותו. הוא איבד את תחושת השייכות וזה עלול לגרום לו להתרחק מדרך התורה. וכן, בואו ננסה לראות גם את חבר הכנסת החרדי שאכפתי לגורל המדינה והוא יודע שאם המפלגה שלו לא תקבל מספיק קולות - המדינה הזו תהיה הרבה פחות יהודית. וכן, יש חברי כנסת שאכפת להם מגורלה של המדינה שלנו. תתפלאו.

אז בואו נתחיל מהחלק הפשוט של המשימה והיפה ביותר: עולם הישיבות.

בעולם הישיבות יש כמות הולכת וגדלה של בחורי ישיבות שאמורים לאהוב מאד את המפלגות החרדיות. המפלגות דואגות להם יותר מלכל אחד אחר, מביטות בבחורי הישיבות בגאווה ובאהבה, והבחירה הטבעית אמורה להיות המפלגות החרדיות.

אממה? יודעי דבר טוענים שעולם הישיבות הולך ונוטה יותר ויותר ימינה. בחורי הישיבות אוהבים את הלהט הבן גבירי, את החד משמעיות ואת הביטחון העצמי המופרז שלו. הם אוהבים את החד משמעיות של צדקת הדרך, ורבים במגזר החרדי אוהבים את עמידתו של בן גביר לטובת עולם הישיבות. האם בחורי ישיבות רבים יצביעו לבן גביר? האם הצעירים החרדיים שדמם תוסס רואים את בן גביר כמשיח החדש - או שמא הם דווקא חוששים מהכוחניות והאימפולסיביות שעלולה להרתיע אנשים מיושבים ואולי אחראיים יותר?

אמנם מחקר עומק לא נעשה במסגרת הזו, אבל משיחות עם בחורים עולה שרובם המכריע יצביע למפלגות החרדיות. חלקם הגדול עושה זאת מתוך תחושת השתייכות עמוקה, חלקם עושה זאת מאדישות בהוראת רבותיו, וחלק סותמים את האף והולכים להצביע למפלגות החרדיות מתוך תחושה של "אין אופציה אחרת, ואנחנו לא רוצים לראות את המדינה מתחלנת לגמרי".

כשתשאלו בחור ישיבה אם הוא אוהב את בן גביר, לא תמצאו הרבה בחורים שלא רוצים לראות בעלייתו. בחורי ישיבות רבים אוהבים את העוצמה שהוא משדר, את הביטחון בצדקת הדרך, ואת הגאווה הדתית שלו. תופעה מרתקת במיוחד תוכלו למצוא בעובדה שבחורי ישיבות רבים יצביעו לש"ס וליהדות התורה, אבל בהגיע תוצאות האמת, הם יביטו במתח בטור של בן גביר, לפא פחות ממה שיהיה אכפת להם כמה מנדטים קיבלה המפלגה החרדית שלה הם הצביעו.

(צילום: Aharon Krohn/Flash90)

האם התופעה הזו מפתיעה? בהחלט כן. מרן הרב שך זצ"ל התנגד בכל תוקף למדיניותו של הימין הקיצוני, והביע באינסוף מכתבים את דעתו שבאופן עקרוני עדיף למסור שטחים אם חיי יהודים יינצלו. כשמדובר בהצבעה למועמד ששייך לימין הקיצוני, התמיכה הזו מפתיעה אף יותר, שכן החלק לא קטן מהבחורים לא מתחברים לתפיסה המורכבת והמחושבת של רבותיהם והם מעדיפים את העמדה הקיצונית ואולי הפחות אחראית. האם יש דרך להחדיר בהם תפיסה חרדית אותנטית גם כשלא מדובר בתקופת הבחירות? האם המגזר החרדי הולך ומתקרב לתפיסות העולם של הציונות הדתית? אנחנו לא מתיימרים לענות על השאלה הזו.

למרות זאת - המספרים הגדלים והולכים של בחורי הישיבות שאך זה עתה קיבלו את זכות ההצבעה - גורמים לכך שבסופו של דבר המפלגות החרדיות מצליחות לשמר את כוחן הגם שלא להגדילו - רובו של הציבור החרדי קטן מגיל 18, ועובדה זו גורמת לכך שמבחירות לבחירות מתווספים למפלגה מצביעים חדשים שמצליחים לשמר את כוחה של המפלגה למרות העזיבה הקיימת בקצוות.

• • •

בניגוד לעולם הישיבות, הכוללים והמיינסטרים החרדי שלרובם המכריע כלל אין שאלה למי להצביע, חרדים שאינם מזדהים עם המיינסטרים החרדי ואיבדו את את תחושת השייכות הטבעית לעולם הישיבות והכוללים, מוצאים את עצמם נבוכים.

לאחר עשרות ראיונות ושיחות עומק, מתבררת תופעה מרתקת שבמידה רבה שונה לחלוטין מתופעות שראינו בבחירות הקודמות. מרחשי הציבור עולה כי אם נתניהו ינצח זה לא בזכות העובדה שהוא נתניהו אלא דווקא בזכותו של בן גביר. בעוד ובעבר היה חשוב לכולם שנתניהו ינצח - ניתן לראות לא מעט חרדים מודרניים שלא אכפת להם שלפיד יהיה ראש הממשלה. חלקם כנראה יישארו בבית מתוך הבנה שבשמאל לא באמת ידאגו להם, אולם הם גם לא יצביעו לנתניהו מתוך מחשבה שהישארותו של נתניהו על הכיסא מקבעת את התיקו ותגרור בחירות נוספות. חלקם אף מזדהה עם תפיסות המדיניות והכלכליות של השמאל, וגם אם הוא לא יצביע באופן אקטיבי לשמאל, הוא יישאר בבית ולא יעשה דבר. חשוב לציין, שלא מדובר במיינסטרים של המגזר החרדי, ואולי רק מתוצאות האמת נדע באיזו כמות מדובר.

בן גביר לעומת זאת מצליח להוציא לקלפי אנשים שכלל לא חשבו להצביע. חרדים רבים שלא הצביעו בבחירות הקודמות יוצאים להצביע בן גביר. "בבחירות הקודמות נשארתי בבית. הרגשתי שהמפלגות החרדיות לא ייצגו אותי בתקופת הקורונה והחלטתי שאני לא מצביע להן, אבל בן גביר עמד לימינו של המגזר החרדי: בפיגוע באלעד ובבני ברק הוא הגיע לשטח כשחברי הכנסת החרדיים הרגישו לא קשורים לאירוע", אומר משה - (24) בן למשפחה חוזרת בתשובה שהתחנך בישיבות ליטאיות.

"אתה לא מפחד מהכוחניות של בן גביר? הוא לא בדיוק נראה אדם מחושב ומתון?" אנחנו שואלים אותו. "זה בדיוק מה שצריך" הוא עונה. "מישהו שיחזיר את ההרתעה לערבים. רק בשפה של כוח הם מבינים. זה נראה לך נורמלי שחייל נזהר לפני שהוא יורה במחבל?", הוא רוכב על הנקודה שמדברת אל ליבם של אזרחי ישראל יותר מכל. "בן גביר יעשה סדר. גם אם הוא קצת מגזים צריך פעם אחת שיבוא אחד כמוהו ויעשה סדר", הוא אומר.

לעומתו עזריאל (28) חושש מכוחו של בן גביר: "לדעתי בן גביר אין לו גבולות והוא לא מבין את מגבלות הכח, כשאני מסתכל עליו הוא לא משדר לי אדם רגוע שהייתי רוצה לראות בעמדה בכירה. אז נכון שהייתי שמח אם בן גביר יקבל 4 מנדטים ויביע את דעותיו - אבל לתת לו 15 מנדטים זאת סכנה למדינה", הוא מכריז בביטחון של רמטכ"ל. אז למי אתה מצביע? "אני מצביע לש"ס", הוא אומר, וגם אנחנו הרמנו עיניים תמהות: מה לעזריאל האשכנזי ולמפלגתו של הרב עובדיה?

"הדבר הכי חשוב מבחינתי זה שיהדות התורה יבינו שאין להם מונופול. ברגע שהם יעמדו לתחרות מול המפלגה הספרדית הם יתחיל לעבוד", הוא עונה תשובה אסטרטגית. "הם לא עובדים כרגע?", אני שואל אותו. "קודם כל עצם העובדה שהם שמו בראש המפלגה אדם שנתפס ברחוב החרדי כאדם שפגע באוכלוסיות החלשות ביותר, מלמדת על כך שהם יורקים לנו בפרצוף ולא סופרים אותנו" הוא אומר לי. "אני רוצה שהם ירדו במנדט וילמדו שהם צריכים לקחת בחשבון שיש למצביעים שלהם לאן ללכת", הוא אומר.

מצביעים נוספים של המפלגה הביעו קיתונות של ביקורת, שעם חלקה קשה להתווכח: "הם לא מגנים או מטפלים בנושא של פגיעות בילדים, לא קיבלנו צהרונים, ואין שם שום חשיבה לטובת החרדים העובדים, אז למה שנצביע להם?", אני שואל אותו למי הוא מתכנן להצביע והוא מודיע על כך שהוא יצביע לש"ס: "לא מעניין אותי אם הם אשכנזים או ספרדים, אני לא רוצה לפגוע בגוש הימין אבל אני בהחלט רוצה שיהדות התורה יבינו שלא רק לנו יש מחויבות להצביע להם - אלא גם להם יש מחויבות לדאוג לנו לשירות. לפחות ש"ס מביאה כח אדם צעיר, היא חברתית, והיא מנסה להביא תוצאות ולא נזכרת במצביעים מבחירות לבחירות", הוא אומר.

"אני דווקא מצביע ליהדות התורה", אומר לי ליטאי בן 35 שכל חזותו אומרת "חרד"ק". "אני כועס עליהם מאד, אני רוצה שהילדים שלי ילמדו בממ"ח והמפגרים האלו נזכרים לפתוח מריבה נגד הממ"חים בתקופה שלפני הבחירות", אנחנו מצטטים אותו מילה במילה.

"הם לא נותנים לי שום דבר כחרדי עובד, ואם מישהו ידאג לי ליותר מלגות בלימודים זה כנראה לא יהיה הם" הוא טוען טענה בלתי מוכחת. "אז איך זה שבכל זאת אתה מצביע להם?", "קודם כל זה החיבור הכי משמעותי אצלי למגזר החרדי. בסופו של דבר למדתי בישיבה ליטאית ויש לי המון הכרת הטוב אליה, אני רוצה לראות את עולם התורה חזק, ומבחינתי כשאני מכניס ג' למעטפה אני תורם לעולם התורה, ואני מרגיש שייך לעולם הזה שגם ככה אני עם רגל אחת מחוצה לו".

"והעובדה שאתה מצביע להם בכל זאת, לא גורמת להם להישאר באותה המשבצת?," אנחנו רק מנסים להבין מבלי להרפות את ידיו, אך דעתו יצוקה: "אני יודע שזה נכון. אני יודע שהם יודעים שאני קהל שבוי שלהם והם מתייחסים אלי בציניות ואין בהם שום אכפתיות כלפי החרדי המודרני, ועדיין - אם המפלגות החרדיות לא יהיו חזקות עולם הישיבות יקרוס. דוד שלי מחזיק ישיבה ומי כמוני יודע כמה הוא לא ישן בלילות בעקבות הקיצוצים של הממשלה האחרונה. אם הם רוצים לנצל אותי זאת בעיה שלהם - אבל מבחינתי עולם הישיבות חשוב לי יותר מהכל".

"לי איו מושג למי אני הולך להצביע, וכנראה שאשאר בבית", אומר נחום. "בפעם שעברה לא הצבעתי ליהדות התורה לראשונה בחיי והצבעתי לסמוטריץ, אבל אני בחיים לא אצביע לבן גביר. המפלגות החרדיות מנציחות את העוני ונלחמות בכל מי שטיפה שונה מהמיינסטרים ואין לי שום כוונה לחזק אותם". "חשוב לך שביבי ינצח?", אני שואל אותו, אבל ממבע פניו נראה שלא אכפת לו מכלום. "כולם שקרנים, כולם נוכלים, נמאס לי להשתתף במשחק הזה. שיסתדרו בלעדיי". את התכנון להישאר בבית שמענו יותר מדי פעמים: לתשומת לבכם - מנהיגי מפלגות הימין שקוראים את הכתבה.

דווקא על ש"ס לא נשמעו ביקורות רבות. ש"סניקים רבים יעברו להצביע לבן גביר, אולם לא משנאת ש"ס אלא מאהבת בן גביר. הם מדברים על מפלגה חברתית יותר, פתוחה יותר, מבינה יותר לליבו של הצעיר החרדי גם זה שאינו שקוד על התורה ועל העבודה, אבל הלב שלהם נוטה אחר בן גביר. הם מתלהבים מהבשורה שהאיש מביא, וחלקם כנראה יצביע לבן גביר. ש"סניקים אחרים לעומת זאת מצהירים כי הם לעולם לא יעזבו את המפלגה של הרב עובדיה. "אם הרב עובדיה היה חי לאף אחד מאיתנו לא הייתה שאלה למי הוא היה אומר להצביע, נכון?", אומר לי ש"סניק שדווקא הביע ביקורת רבה על ש"ס. הוא טוען שהם לא כפופים לרבנים ושמנהיג המפלגה שולט בה ללא מיצרים, אולם הקלף של הרב עובדיה מנצח את הכל.

"אני רוצה מאד להצביע לבן גביר אבל הילדים שלי אומרים לי שאני חייבת להצביע ש"ס", אומרת מצביעה שיושבת על הגדר. "אני תומכת באיש הזה שלא נח לרגע, אבל הילדים שלי לומדים במוסדות ספרדיים, והם לא עושים לי הנחות. אני חושבת שבסופו של דבר אצביע לש"ס", היא מסכמת את הדיון בהשלמה.

• • •

כיצד נוכל לסכם את הדיון?

אם במקרה אתם נבחרי הציבור ואתם קוראים את הכתבה: אנא, נסו להקשיב לרחשי העם, יש אנשים כאובים, יש אנשים שמרגישים מצוקה, האם אתם מסוגלים להקשיב להם למרות שמדובר בתקופת בחירות מתוחה ורווית יצרים?

האם אתם מסוגלים להקשיב להם באמת, מבלי להאשים אותם בכך שהם ממיטים אסון על כולנו?

כי אם תקשיבו להם באמת - יש סיכוי שהם יצביעו עבורכם!

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר