הגיע זמן בחירות

אתה חרדי ויש לך ביקורת? בוא, יש לנו סיבה טובה שתצא מהבית

אתה חרדי, התרגלת להצביע למפלגה מסוימת - אבל יש לך ביקורת כלפי המפלגה הזו? יתכן שאתה צודק. אבל התשובה לכך אינה להישאר בבית, אלא דווקא לצאת ולהצביע! למה? הטור הזה בשבילך... (חרדים)

הרב ישראל לוי | כיכר השבת |
הצבעה (צילום: Noam Revkin Fenton/Flash90)

אתה - החרדי, שמתכנן להישאר היום, יום הבחירות בבית - ולא לצאת ולהצביע, יש לנו משהו חשוב לומר לך.

זה לא סוד, שאתר 'כיכר השבת' לדוגמא, לא מהססים למתוח ביקורת, כשצריך. תפקידה של התקשורת - כן, גם זו החרדית - לבקר את הצריך ביקורת, ולשקף במראה גם את החלקים הפחות יפים, כמובן בצורה הנאותה. חשוב להביט לפגמים שבנו בעיניים ולנסות להיפטר מהם ככל שניתן.

'כיכר השבת' היה גוף התקשורת הראשון במגזר החרדי שהעז לשבור את השתיקה בנושא של פגיעות בילדים, במשך תקופות ארוכות האתר לא הוריד מסדר היום את הנושא של עושק הגננות, ומשתדל ככל יכולתו לחשוף מקרים של אפליה על רקע גזעני, היעדר טיפול בנוער נושר, יחס לא ראוי כלפי רווקים מתבגרים או גרושים, וכן יחס לא שוויוני כלפי קהילת בעלי התשובה.

בניגוד לכלי תקשורת אחרים, גם בתקופת הבחירות, 'כיכר השבת' לא נמנע מלהציג את המתרחש במסדרונות המפלגות החרדיות, גם כשהן היו ממש שמחים שזה לא היה קורה. ולמה? כי ככל שהציבור יהיה מודע להתנהלות הציבורית של המפלגות שמייצגות אותנו - כך נצליח להיות ציבור איכותי יותר, מזוקק יותר, וההתנהלות שלנו תהיה הרבה יותר טובה. סולת נקיה.

ולמה אני מספר לכם דברים כל-כך ברורים?

כי בניגוד לאחרים, המבקרים את החברה החרדית - הסיבה שב'כיכר השבת' לא חוששים להביע ביקורת על התנהלויות פחות מחמיאות שמתרחשות בחברה שלנו - היא כי הביקורת לא מגיעה ממקום של שנאה, חלילה, לחברה החרדית או ממקום של אנטי - אלא בדיוק להיפך: בשל האהבה לחברה החרדית, תחושת גאוות היחידה להשתייך לציבור איכותי זו והאכפתיות הרבה כל בני הציבור החרדי.

אין בהבעת ביקורת פנימית כדי ליחח להתפרקותה של החברה החרדית, אלא להיפך - המטרה היא שהחברה החרדית תהיה חברת מופת חזקה - היודעת לבקר את עצמה ולהשתפר כל הזמן. האכפתיות הזו כלפי החברה - מולידה את השאיפה לתקן ולשפר את הפרטים הדורשים תיקון.

• • •

כעת, הגיע זמן הבחירות:

המטרה בשורות אלו אינה לנסות לנטרל את הביקורת שישנה או להתעלם ממנה באמצעות מחויבות כזו או אחרת, להיפך, ישנה לגיטימציה מלאה לביקורת, ישרה והוגנת כמובן - גם זו הנאמרת בתקופת הבחירות.

אולם עם כל האובייקטיביות והאקטיביזם החברתי, גם של 'כיכר השבת' - בסוף היום אנחנו חרדים, כולנו חרדים.

גם אם יש ביקורת מוצדקת כלפי אחת המפלגות החרדיות - אנחנו לא נתכחש לה, אבל גם לא נשאר בבית!

• • •

במרכזן של הבחירות האלו עומדת שאלה אחת: האם המדינה היא יותר מדינה 'יהודית' או שמא מדובר במדינה שהיא יותר 'דמוקרטית'?

מהצד האחד עומד הגוש האמוני, המסורתי והמאמין באלוקי ישראל, הרוצה לשמר את הזהות היהודית של מדינת ישראל. לעומת זאת, בצד השני עומד הגוש שמעוניין במדינה 'דמוקרטית' בלבד, כשהחלק ה'יהודי' של המדינה שולי בעיניו. הוא מעדיף מדינה חילונית שבה המקום שניתן למסורת ישראל הוא בשוליים הזניחים, תוך שהוא מקפיד ככל יכולתו לטשטש את הזהות היהודית, את ההבדל בין קודש ובין חול, ואף את ההבדל שבין ישראל לעמים.

אז נכון, המפלגות שבגוש הימין החלו במשתה המנדטים, והן ישכנעו אותך שאתה חייב להצביע להן ולא לאף מפלגה אחרת, אולם אנחנו - כיהודים חרדים, בעלי ערכים, יש לנו מחויבות לערכי היהדות, כך שלמרות הביקורת - אסור לנו להישאר בבית, חשוב לצאת ולהצביע. כל קול, וזו לא סיסמה שחוקה - כל קול לגוש האמוני, עשוי להכריע את הבחירות.

זה לא באמת משנה אם יעבור מנדט מיהדות התורה לש"ס או להיפך, בסופו של דבר אם הגוש האמוני יקבל 61 מנדטים תקום פה ממשלה שתכבד את ערכי מסורת ישראל, את היהדות. אם תקום פה ממשלת שמאל על מלא עם הערבים - כנראה שהיא תנסה לטשטש כל סממן של יהדות, והממשלה הקודמת תיראה כמו גן עדן לעומת הממשלה שתקום.

ואת זה, גם הביקורתיים ביותר, הנשכניים ביותר כלפי המפלגות החרדיות - לא באמת רוצים.

יש לך ביקורת כלפי המפלגה אליה התרגלת להצביע? יתכן שאתה צודק. התשובה לכך היא להצביע למפלגה השניה, וכך, אתה גם מציל את הגוש, גם שומר על האיכות החרדית וגם גורם לכך שהמפלגה לה הצבעת עד היום - תרד בכמות הקולות כך שהיה תהיה מוכרחה לעשות חשבון נפש, מתוך הבנה שהמצביעים שלהם אינם קהל שבוי.

נו, יש לך יותר טוב מזה?! לא!

לעומת זאת, אם תישאר בבית ולא תצביע, כנראה שתקום פה מדינה שתמחק את כל הערכים שאתה מאמין בהם, ולא בטוח שיישאר לך על מי להעביר ביקורת...

המסקנה ברורה, הביקורת לא אמורה להשאיר אותך בבית. צא להצביע!

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר